A Rhätische Bahn a vasúti infrastruktúra és néhány alagút felújítása miatt máricustól szeptemberig teljesen lezárja a Sagliains és Scuol-Tarasp közötti vasútvonalat. A buszos pótlás és a vágányzári menetrend komoly változásokat hoz.
Az Unterengadin vasútvonal, ahogy a Graubünden kantonban található keskeny nyomközű, Susch és Scuol-Tarasp között húzódó vonalat szokás nevezni, már több mint 100 éves. A folyamatos és rendszere karbantartások ellenére a nagyobb műtárgyak ennyi idő után komolyabb felújításra szorulnak. Így például a Guarda és Ardez állomások között található két alagút, a Giarsun- és a Magnacuntunnel is. Előbbi mindössze 172 méter hosszú, de a közvetlenül utána következő Magnacuntunnel viszont majd' két kilométeres, így a munkálatokat nem lehet a forgalom fenntartása mellett elvégezni. Ehhez az územeltető Rhätische Bahn (RhB) idén máricus 10-től szeptember 7-ig Susch-Sagliains és Scuol-Tarasp között teljes vágányzárat rendelt el. De nem csak ezt két alagutat újítják fel, a vonalon további kisebb munkálatok elvégzéséhez is használják a vágányzárat.
Sagliains állomás felújítására is sor kerül, ahol a Vereina-alagút autószállító vonatait is pakolják, illetve Landquart/Klosters felől itt lehet átszállni St.Moritz felé vagy fordítva. Az állomás a tervek szerint teljesen akadálymentesítve lesz és a személy- és autós forgalom is jobban elkülönül majd. Erre összesen 29,8 millió svájci frankot fordítanak és a munkálatok 2019 szeptemberére készen is lesznek.
Sagliains állomás felújítására is sor kerül, ahol a Vereina-alagút autószállító vonatait is pakolják, illetve Landquart/Klosters felől itt lehet átszállni St.Moritz felé vagy fordítva. Az állomás a tervek szerint teljesen akadálymentesítve lesz és a személy- és autós forgalom is jobban elkülönül majd. Erre összesen 29,8 millió svájci frankot fordítanak és a munkálatok 2019 szeptemberére készen is lesznek.
Átszállás Sagliains állomáson, itt mást nem is lehet, hiszen be- vagy kijárat nincs, a peron csak vonattal érhető el. Néhány hónapig ez a látvány most szünetel, de a felújítás után ez az állomás is megújultan tér vissza
Lavin állomás is felújításra kerül. Itt jelenleg a két átmenő vágány peronjai csak szintben, a síneket keresztezve érhetőek el. Az átépítéssel egy aluljáról át lépcsőkön és rámpán át elérhető középperont építenek, amely így az akadálymentesség feltételeinek is eleget tesz. Az állomás biztosítóberendezését is felújítják, így a jövőben lehetséges lesz mindkét irányból egyszerre bejáratot állítani. Ez utóbbinak is feltétele a peronok különszintű elérése. A projekt nagyjából 10 millió svájci frankot emészt fel és 2020 májusára készül el véglegesen. Szeptembertől, a vágányzár végeztével azonban az utasforgalmi részeket már átadják majd a forgalomnak.
Lavin állomás még 2015-ben. A mai napig itt nem sok változott, azonban a vágányzár alatt ezt az állomást is kezelésbe veszik, a jövő a középperon és az aluljáró
A Val Tuoi viadukt felújítására is sor kerül, hiszen a 106 éves hídszerkezet az idők során nem fiatalodott. A műemléki védettséget élvező íves kőviadukt alapos átvizsgáláson esik át, míg a vasúti felépítmény teljes cseréjére is sor kerül. A híd felújítása sem olcsó, összesen 3 millió svájci frankot szánnak rá.
Guarda állomás teljes felépítménye, a sínek, betonaljak, kitérők és az ágyazat is megújul, ami a vágányzár alatt jóval egyszerűbben kivitelezhető, mint a forgalom fenntartása mellett.
A legnagyobb projekt azonban a már említett Giarsun- és Magnacun-alagutak teljeskörű felújítása lesz. Az 1913-ban épült műtárgyak az évek során már több kisebb felújításon is átestek, azonban mostanra elkerülhetetlenné vált a nagyobb lezárás és átépítés. A vasúti pálya vonalában a hegyoldal évente 1 centimétert csúszik, ami a hosszú idő alatt összeadódva komolyabb változásokat okoz az infrastruktúrában. A mostani felújítással az alagutak a legmodernebb technológiákkal lesznek megerősítve, hogy a hegy mozgását a jövőben a legjobban kompenzálni tudják. Ez a vágányzár alatt elvégzett projektek legdrágábbika is, összesen 44 millió svájci frankot fordítanak rá.
A vágányzár alatt Susch és Scuol-Tarasp között vonatpótló autóbuszokkal lehet majd utazni. Susch állomásról lesz egy közvetlen, megállás nélküli gyors kapcsolat Scuol felé. Ezen felül Susch és Ardez között illetve Lavon és Scuol között járnak majd mindenhol megállós buszok. Az egyetlen megálló, amit nem érintenek majd a pótlóbuszok Ftan-Baraglia lesz, de a közleben található Ftan települést Scuol felől az amúgy is közlekedő menetrend szerinti buszokkal el lehet érni. A pótlóbuszok menetrendje már a menetrendi év elején kiadott nyomtatott és elektronikus menetrendekben is elérhető volt, de természetesen az online és mobilos keresők is ismerik a buszok közlekedési rendjét.
Az RhB által készített grafika könnyen érthetően magyarázza el, hogy melyik buszok mely településeket érintik
A felújításnak a további vasútvonalakra is lesz kihatása, hiszen Scuol-Tarasp felé nem csak Pontresina-Samedan-Zernez felől járnak a vonatok, de az óránként közlekedő Disentis/Mustér-Chur-Landquart-Klosters felől érkező vonatoknak is itt van a végállomása. Ez a már így is meglehetősen hosszú viszonylat a vágányzár alatt nem Scuol felé, hanem a Vereina-alagút után Susch-Zernez-Samedan felé fognak közlekedeni. Ezek váltják így ki a Pontresina-Scuol óránként közlekedő vonatokat, amik csak Samedan és Pontresina között fognak közlekedni. A Landquart és St.Moritz között közlekedő (korábban Engadin Starnak nevezett) vonatok eredeti menetrendjük szerint közlekednek. Ugyanígy a Selfragna és Sagliains közötti autószállító vonatokat sem érinti a vágányzár, ezek is menetrend szerint közlekednek.
Képünk ugyan csak illusztráció, de a pótlóbuszok is hasonlóan fognak kinézni; a kocsikat a PostAuto fogja adni
(fotók: Berky Dénes)
(fotók: Berky Dénes)
A Bündner Güterbahn, azaz az RhB teherforgalmi szolgáltatója a vágányzár alatt a Susch és Scuol-Tarasp közötti megrendelőknek a Zernez állomáson való közútra rakodást ajánlja fel alternatívaként.
Berky Dénes