Áprilistól a végállomás a Keleti – egy darabig. Újra forog az All The Stations. A Stadler Rail metrós sikere Atlantában. A Flixtrain Köln és Berlin közötti vonatot indít. Hírösszefoglalónk.
Irány a Keleti!
Budapest | Magyarország – Április 7-étől – az 1-es számú menetrendi módosítás életbe lépésétől kezdődően – a Budapest és Kunszentmiklós-Tass, illetve Kelebia között közlekedő valamennyi vonat végállomása átkerül ideiglenesen a Keleti pályaudvarra. Az eredetileg Kőbánya-Kispestre közlekedő vonatok a 80-as vonal vágányzára miatt felszabadult kapacitásokat használhatják a pályaudvaron és a MÁV-csoport ezzel is igyekszik segíteni a várhatóan április második hetében induló újabb metrópótlást, amikor is Kőbánya-Kispest és a Nagyvárad tér között szünetel majd az M3-as metró forgalma. A dolog egyetlen szépséghibája, hogy a Keleti pályaudvar május 13-26. közötti lezárása idején a vonatok Ferencvárosból ismét Kőbánya-Kispest felé kanyarodnak majd...
Minden állomáson és megállóhelyen megállnak
Dublin | Írország – A brit vasútbarátok között szinte közismertnek mondható Geoff Marshall és Vicki Pipe két évvel az Egyesült Királyság vasútvonalainak beutazása után Írországban vonatozik. A cél: minden állomás és megállóhely érintése. Az All the stations közösségi finanszírozásnak köszönhetően jött létre és a brit utazáshoz hasonlóan a YouTube-on és a projekt saját weboldalán is követhetjük az utazást szinte élőben, hiszen a Facebookon és a YouTube-on is élőznek Geoffék. Nem mellesleg a csatornáik korábbi tartalmait is érdemes visszanézni a brit vasút iránt érdeklődőknek.
Újabb villanybuszok Berlinnek
Berlin | Németország – Szerdán hivatalosan is átadták a BVG részére az első olyan elektromos buszokat, amik szövetségi támogatás felhasználásával kerültek beszerzésre. A hagyományos dízel és az új elektromos buszok árkülönbözetét fedező támogatás 48 millió eurós része a szövetségi kormányzattól érkezik. Berlin, mint tartomány 2021-ig 58 milliót, 2022-ben és 2023-ban pedig 48 millió euró támogatást utal a BVG részére, hogy az előirányzott 225 elektromos buszt beszerezhessék.
A közlekedésért felelős minisztérium által készített film az átadásról
Stadler metró Atlantának
Atlanta, Georgia | Amerikai Egyesült Államok – Jól zárul a hét a svájci Stadler Railnél, a tőzsdére lépésre készülő járműgyártó bussnangi központjában elég hangosan durroghatnak most a pezsgősüvegek. A cég nekünk is eljuttatott sajtóközleménye szerint 127 metrószerelvény (egészen pontosan ikerkocsi, így 254 egységről beszélhetünk) gyártására nyertek megbízást, a vevő a Metropolitan Atlanta Rapid Transit Authority (MARTA), azaz Atlanta közlekedési vállalata. Ez a megrendelés egy korábban halasztott felhívás eredménye, hiszen a MARTA eredetileg 2017-es szerződéskötéssel tervezett új járműveket venni. A mostani megrendelés egyébként a Stadler első amerikai metrós, egyúttal a cég eddigi legnagyobb üzlete - a szerződés ugyanis további 2x25 szerelvényre tartalmaz opciót és az összérték meghaladja a 600 millió dollárt. Az új vonatok 2023-tól állnak majd forgalomba, és a kor követelményeinek megfelelően fedélzeti WiFi-vel, mobileszközök töltésére alkalmas csatlakozókkal lesznek felszerelve. A járművek legalább 60%-ban amerikai hozzáadott értékét a részegységek helyi piacról történő beszerzése és a Salt Lake City-ben elvégzett végszerelés biztosítja majd.
A Stadler a hírek szerint élénk nemzetközi versenyben hozta el a tendert. Kérdés, hogy a kínai gyártókra vonatkozó egy éves beszerzési moratórium mennyiben torzította az erőviszonyokat (ez egyébként a szövetségi forrást is felhasználó tenderekre vonatkozik, de a nagyobbak szinte mind ilyenek) és a jövőben is folytatódhat-e a Stadler amerikai menetelése. Mint ismeretes, a CRRC kínai állami járműgyártó 1200 metrókocsis rendelésállományt gyűjtött be az elmúlt években az USA piacán, ezek teljesítéséhez két gyárat is létesített - így a továbbiakban is domináns játékosnak számíthat majd, ha feloldják a moratóriumot.
(grafika: Stadler Rail)
A Stadler a hírek szerint élénk nemzetközi versenyben hozta el a tendert. Kérdés, hogy a kínai gyártókra vonatkozó egy éves beszerzési moratórium mennyiben torzította az erőviszonyokat (ez egyébként a szövetségi forrást is felhasználó tenderekre vonatkozik, de a nagyobbak szinte mind ilyenek) és a jövőben is folytatódhat-e a Stadler amerikai menetelése. Mint ismeretes, a CRRC kínai állami járműgyártó 1200 metrókocsis rendelésállományt gyűjtött be az elmúlt években az USA piacán, ezek teljesítéséhez két gyárat is létesített - így a továbbiakban is domináns játékosnak számíthat majd, ha feloldják a moratóriumot.
Újabb zöld vonat
Berlin/Köln | Németország – Május 23-tól újabb vasúti kapcsolatot kínál a FlixMobility GmbH. Berlin és Köln között napi egy pár járattal. A reggel hét óra előtt Kölnből induló vonat délután egyre van Berlinbe, ellenkező irányban pedig 15 óra körül indul. Az ICE-vonatokkal nem, de az InterCity-járatokkal versenyképes menetidőt biztosít a magánvasút. Érdekesség, hogy Berlinben nem a Stadtbahnon közlekedik a járat, hanem az észak-déli nagyvasúti alagúton át. A viteldíj 9,90 euróról indul, az elővételi időszakot pedig március 27-ével nyitotta meg a Flix.
A szolgáltató jelenleg két további nappali vonatot, a HKX egykori járatát Köln és Hamburg; valamint a Locomore járatát Berlin és Stuttgart között üzemelteti, előbbnél a BTEX, utóbbinál a LEO Express a vasúti partner.
A szolgáltató jelenleg két további nappali vonatot, a HKX egykori járatát Köln és Hamburg; valamint a Locomore járatát Berlin és Stuttgart között üzemelteti, előbbnél a BTEX, utóbbinál a LEO Express a vasúti partner.
Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Magyarics Zoltán