2019. 03. 01.

Hétvégi gyors – 2019. február 23.-március 1.

Ha szmogriadó, akkor ingyenes tömegközlekedés Prágában. 4G routerek a MÁV-START szerelvényein. A Stadler hivatalosan is megnyerte Wales járműtenderét. Bukarest kiírta a pályázatot a repülőtéri vasútra. Hírösszefoglaló a meteorológiai tavasz első napján.






Ingyen tömegközlekedést hoz a szmogriadó


Prága | Csehország – A cseh főváros város vezetése úgy döntött, hogy azokon a napokon, amikor szmogriadót kell elrendelni, akár a legalacsonyabb fokozatot is, ingyenessé teszik a tömegközlekedést a városban. Az ingyenesség valamennyi tömegközlekedési eszközre vonatkozik a városhatáron belül, amit amúgy a PID jegyeivel vagy bérleteivel igénybe lehetne venni. A cseh fővárosban a környezetszennyezés mintegy nyolcvan százaléka a közlekedésből származik, így az egyéni közlekedés visszaszorítása ezeken a napokon kulcsfontosságú. A számítások szerint évente 5-7 ilyen nap van, a napi költsége az akciónak hozzávetőleg 5 millió korona naponta. A dolog érdekessége, hogy a bérletes utasokat nem jutalmazzák, sem hosszabbítást, sem visszatérítést nem kapnak az ingyenes napok miatt.


Fedélzeti internetelérés: 4G routerek a MÁV-START vonatain


Budapest | Magyarország – A MÁV-START elmúlt egy évtizedének egyik sikersztorija a fedélzeti internetelérés, melyet most a kor igényeinek megfelelően fejleszt a vasúttársaság. Jelenleg közel 900 vasúti kocsiban érhető el az utasok számára ingyenesen vezeték nélküli internet, harmadik generációs (3G-s) routerek segítségével. A MÁV-START idén megkezdi a meglévő 3G-eszközök cseréjét, negyedik generációs (4G-s) routerre - a tervek szerint 2020 első felében be is fejezik az átállást. Jelen állás szerint megkezdték az eszközök beszerzésének előkészületeit, a beszerelés pedig három ütemben valósul majd meg: az első 300 darab 4G-s router cseréje az év második felében kezdődhet meg, a belföldi IC-kocsikban. A cserékre folyamatosan, a járművek ütemezett karbantartása keretében kerül sor. Az utasok által használt WIFI-szolgáltatásban az országos 4G-s lefedettségének köszönhetően, az eddigieknél nagyobb adatátviteli sebességet, ezáltal jelentős minőségi javulást és több utas számára elérhető internetkapcsolatot eredményez majd a 4G-s routerek beszerelése.
A hír örvendetes, mindazonáltal úgy tűnik, a nemzetközi kocsik továbbra is kimaradnak a programból - így marad az a furcsa helyzet, hogy a Budapest–Bécs „kis-EC” fedélzetén a magyar szakaszon sincs internet a Startos kocsikban, míg a komáromi személyvonaton már régen van. A másik kérdés a megbízhatóság. Saját tapasztalataink alapján a routerek gyakran küzdenek különféle problémákkal (például nem engedik a hálózathoz csatlakozni a mobileszközöket), melyet sokszor csak egy újraindítás old meg - melyet az utazószemélyzet vagy elvégez, vagy nem. Nem a vasút hibája, de a szolgáltatókkal együttműködve talán orvosolható lenne az is, hogy a fő autóutakkal szemben a vasútvonalak elég változatosan vannak mobilinternettel lefedve, így a MÁV-START is hozott anyagból főz. Eklatáns példa erre a győri vonal, ahol a győri Rába-hídnál megbízhatóan elmegy minden jel, Komárom és Almásfüzítő között sokszor a szlovák hálózatra állnak át a mobilok a jobb vételi minőség okán, és a Tatabánya és Biatorbágy közötti szakaszon néha nehéz akár telefonálni is, nemhogy adatot forgalmazni.


Hivatalosan is nyert a Stadler Walesben


Cardiff | Wales – Még tavaly augusztusban adtuk hírül a Walesben kiírt tender eredményét, mely akkor még csak előzetes eredmény volt, azaz a Stadler preferált szállítóként került megjelölésre. Az eheti közlemény szerint immár végleges az eredmény, a szállítási szerződést a Stadlerrel írják alá. A tender meglehetősen összetett volt: a Wales területén üzemelő Wales & Borders illetve a South Wales Metro vonalakra vásárolnak 36 CityLink tram-train szerelvényt, illetve 35 FLIRT motorkocsit, melyek közül 11 tisztán dízelüzemű lesz, míg a maradék 24 egység kissé szokatlan módon „kétéltű hibrid” („hároméltű”?) lesz majd – dízel, felsővezetékes és akkumulátoros üzemre egyaránt képesek lesznek. A témát és a brit piac sajátosságait nemrégiben interjú keretében jártuk körül a Stadler helyi értékesítésért felelős vezetőjével.


Repülőtéri vonat Bukarestben: lassan, de biztosan?


Bukarest | Románia – A kelet-európai fővárosok közül Bukarest repülőterének vasúti összeköttetése az egyik legkalandosabb: van is, meg nincs is. Arról van szó, hogy egy egyébként is viszonylag félreeső és dízeles vonalon (Bukarest–Urziceni) alakítottak ki egy megálló, ahonnan buszokkal viszik az utasokat a terminálhoz. A budapesti Ferihegy megálló + 200E busz megoldáshoz képest annyival rosszabb a megoldás, hogy a vonat és a busz is ritkán jár, így nem igazán jó ez semmire - főleg, hogy ezzel párhuzamosan van közvetlen busz a belvárosba és az Északi Pályaudvarra (Gara de Nord) is. Most viszont úgy tűnik, hosszű idő után lépnek: a Metro Report International híre szerint a CFR infrás üzletága kiírta a pályázatot egy 2,95 kilométeres új szakaszra a terminálig, melyből másfél kilométer magasvezetéssel, egy betonviadukton futna. A beruházást természetesen az Európai Unió támogatásával valósítják meg, a 2020-as futball EB rendezési pályázatával is összefüggésben. A tervezett érték 420 millió lej (azaz 28 milliárd forint), mely már valószínűleg tartalmazza az arrafelé szokásos, a hazainál is magasabb alkotmányos korrupciós költségeket. Egy kapcsolódó beruházás már folyamatban van: Mogoșoaia és Balotești állomások között 8 kilométeren építik ki a második vágányt a gyakoribb vonatközlekedésre felkészülve, a kivitelező az osztrák PORR helyi leányvállalata.
Mindeközben Budapesten... Orbán Viktor még mindig nem döntötte el, hogy egy hazaárulással is felérő, kínai koncessziós belvárosi direkt vasúti kapcsolatnak ad zöld utat, vagy logikusabb és értelmesebb módon a MÁV 100a vonalába bekapcsolva épül ki a repülőtéri vonal. A szakmai érvek mind a második megoldás mellett vannak, de ez nem sokat jelent, Kína már lassan szerelmi, tehát nem kifejezetten racionális ügy nálunk...

Összeállította: Magyarics Zoltán, Halász Péter