Élénken emlékszünk még az 1956-tól gyártott csuklós DÜWAG-villamosokra és leszármazottaikra, a '80-as évek egységesen szögletes MAN és Mercedes-Benz buszaira vagy a '90-es években a DB AG által rendelt mozdonyokra. Viszont TramTrain eddig még nem készült ilyen együttműködésben.
2017 júliusa óta folytak egyeztetések a háttérben és tegnap hivatalossá is vált az együttműködés, amiben a Verkehrsbetriebe Karlsruhe (VBK), az Albtal-Verkehrs-Gesellschaft (AVG), az Erms-Neckar-Bahn AG (ENAG), a Saarbahn és a Verkehrsverbund Mittelsachsen (VMS) kíván egy nagyrészt egységes járműcsaládot kifejlesztetni az ipari szereplők valamelyikével. A szinte végeláthatatlan egyeztetések eredményeként sikerült egy olyan feltételfüzetet összeállítani, ami alapján még idén ősszel pályázatot írnak ki.
Az együttműködést természetszerűleg a TramTrain feltalálójaként számon tartott karlsruhei VBK-AVG páros vezeti: egyrészt mintegy 150 járművet szeretnének beszerezni, másrészt a beszerzési és üzemeltetési tapasztalataik elvitathatatlanok. A Saarbahn az 1997 óta használt Bombardier Flexity Link típusú járművek cseréje miatt, a VMS a chemnitzi modell kiterjesztése, az ENAG pedig a TramTrain tervezett bevezetése miatt csatlakozott az együttműködéshez. Összesen akár 240 darab, lényegében azonos, kétáramnemű, az EBO és a BOStrab szerint is közlekedtethető járművet kívánnak beszerezni a felek.
A cégvezetők az elképzelt VDV TramTrain makettje körül – csak véletlenül hasonlít a Siemens Avenióra?
(fotó: Roland Fränkle / AVG)
(fotó: Roland Fränkle / AVG)
Az együttműködés legfontosabb hozadéka a számítások szerint az egységenkénti egy millió euróval alacsonyabb beszerzési költség és a relatív egyszerűen változtatható részletek kikényszerítése lenne. Ezáltal a gyártónak csak egyszer kell kifejlesztenie a járművet és az ajtók, ülőhelyek, flottaszín, de még a padlómagasság is könnyen változtatható lesz, akár egy személyautónál. Az előnyök itt nem érnek véget, hiszen 25-30 éven keresztül a fenntartási költségeket is kordában lehet majd tartani egy megfelelően megkötött szerződéssel. Az első járműveket 2025-ben szeretnék üzembe helyezni.
A VBK a többáramnemű mellett egyáramnemű, csak a városi vonalakon használható villamosokat is vásárolna ezen koncepció mentén, bár ez egy kissé már túlmutat a partnerségen. Karlsruhe jelenlegi főpolgármestere és a VBK-AVG felügyelőbizottságának vezetője, Dr. Frank Mentrup elmondta, hogy a nagyvasúti járművekkel ellentétben a TramTrain-járművek ára nem csökkent, viszont a város számára fontos a régióban lakók közvetlen, átszállásmentes belvárosi kapcsolata és üdvözölte a TramTrain-hálózatok további versenyképességét biztosító partnerséget.
Adorján Péter