2019. 03. 20.

Leszállási szándékukat, kérjük idejében jelezzék!

A címben szereplő szövegrészletet Budapesten főleg a villamosokon hallhatja az utazóközönség, hiszen egyelőre ott nem evidens, hogy áthaladhatnak a megállóhelyeken a járművek, az utazási igények hiányában.


A kötelező megállók az összes tömegközlekedési ágazatban való használata az egykori Csehszlovákiában minden városban megtalálható volt és ezzel a tradícióval sok helyen nem is szakítottak. Minden esetben kell jelezni a leszállási szándékot Jihlavában, Třebič-ben, valamint két északi kerület teljes területén: a libereci és az Ústi nad Lábem-i kerületekben. Az egyelőre nem túl hosszú sorhoz csatlakozik a buszokkal július elsejétől Prága is.

Leszállásjelző és a gomb funkciójára figyelmet felhívó matrica egy prágai buszon
(fotó: PID)

Ahhoz, hogy teljesen tisztán lássuk a dolgokat tudunk kell, hogy 2018-ban a cseh főváros autóbusz-megállóhelyeinek már csak mintegy 39,9%-a volt kötelező megálló, mintegy 933 darabról van szó. Ezen felül található még a hálózaton időszakosan kötelező megállóhely, bár nem sok: 25 ilyen megállóhely van, menetrendekben ez „+” jellel van jelölve és jellemzően csak hétköznap 20 óra után, valamint hétvégén voltak feltételesek, a többi időszakban mindenféleképpen meg kellett állniuk a járműveknek. A többi (1384 darab) megállóhelyen már eddig is csak akkor kellett megállni, ha volt le- vagy felszálló.
Érdemes megjegyezni, hogy több cseh városban a feltételes megállóknál elvárták az utasoktól, hogy a felszállási szándékukat a busz „leintésével” jelezzék – Prágában ez annyira nincs már szokásban, elég ha egyértelműen a buszra várakozó álláspontot mutat az utazó, így talán nem is lesz gond az új rendszerre való áttéréssel.

Nemocnice Motol metróállomáshoz érkezik a 180-as viszonylaton közlekedő SOR. Megállnia csak akkor kell július 1-jétől, ha van fel- vagy leszálló utas és ezt jelezték
(fotó: Halász Péter)

A változás előtt felmérték az autóbuszok leszállásjelzőkkel való felszereltségét, hogy azok mennyire kényelmesen érhetőek el az ülő- és állóhelyekről. Az intézkedéstől a megállóhelyek levegő- és zajszennyezésnek csökkenésén, a menetidő (főleg peremidőszakokban történő) rövidülésén túl évi mintegy 5 millió cseh korona megtakarítást remél a DPP. A változásról már áprilistól tájékoztatják az utazóközönséget minden lehetséges kommunikációs csatornán keresztül.

Mellár Marcell