Az elmúlt hetekben felkavarta a cseh vasúti közlekedés világát a České Dráhy lépése, ami szerint több minőségi szegmensbe eső vonaton méltatlan szintű szolgáltatást nyújtó kocsikat sikerült erősítésként alkalmazni. Úgy tűnik, hogy műbőr, de legalábbis az UIC Y-kocsik elnyűhetetlenek.
Az elmúlt néhány hét folyamán több alkalommal közölték vasútbarátok, hogy a České Dráhy, az állami vasúttársaság az 1970-es és 1980-as években beszerzett és eleddig még nem modernizált személykocsikkal erősítette több távolsági expressz vagy éppen InterCity-járatát. A furcsa erősítés azonban nem csak nekik, hanem az egyik volt kormánytagnak is feltűnt, Marian Jurečka egykori agrárminiszter (KDU-ČSL) a twitteren szóvá is tette az IC 518-as számú vonat erősítését. A ČD szóvivője, Petr Štáhlavský úgy reagált: ez természetese nem állandó helyzet, hanem egy operatív intézkedés eredménye volt, mivel a megszokott színvonalú szolgáltatást nyújtó kocsikból akkor éppen a közelben nem állt egy sem rendelkezésre.
Egy Bd264-es sorozatú személykocsi (az 50 54 29-41 402-0 pályaszámú) a Plzeň–Brno között közlekedő gyorsvonatban. Ez forda szerinti kocsi, nem erősítés. A jármű amúgy eltekintve attól, hogy az egyik végén a WC és egy fülke helyett kerékpárszállító rész van, megegyezik a felújított UIC Y-kocsik többi darabjával
A ČD az elmúlt évek során többször fogadkozott, hogy a nem modernizált személykocsikat most már istenbizony és tényleg kivonja a forgalomból, erre azonban a mai napig nem került sor, igaz, az eredetű műbőr üléses járművekkel már tényleg alig-alig lehet találkozni – nagyjából negyven ilyen kocsija van még a ČD-nek. A vasútbarátok azonban örülnek a lehúzható ablakos, „szőrös üléses” B249-es sorozatú kocsiknak is, ahogy az A149-es társaiknak is: ezek Prága és Brno, illetve Prága és České Budějovice, valamint Ústí nad Labem között rendszeresen előfordulnak – a felújított, de a magasabb szintű szolgáltatási színvonalnak már nem megfelelő járművekből viszont még közel négyszáz darab van a ČD állományában.
Egy A149-es sorozatú kocsi, egészen pontosan az 51 54 19-41 069-8 pályaszámú jármű Brnoban, egy prágai gyorsvonat szerelvényében
Šťáhlavský azt is közölte az ügy kapcsán, hogy a járművek elsősorban tartalékjárművek, szükség esetén vetik be őket csak. Azzal a ČD is tisztában van, számos vonat esetében alacsonyabb nívót képviselnek a kocsik, ezért igyekeznek az ilyen helyzeteket elkerülni. Jelezte, hogy hetente mintegy 870 magas színvonalú szolgáltatást nyújtó vonatot közlekedtetnek és átlagosan mindösszesen 45 alkalommal kell rendkívüli ok miatt kocsikat cserélni vagy erősíteni a vonatokat. A volt agrárminiszter is egy ilyen sajnálatos esetbe futhatott bele, amikor a pótlás pótlásaként közlekedő járművekkel találkozhatott. Hozzátesszük: került már sor arra is, hogy az amúgy az UIC előírásinak megfelelő, nemzetközi forgalomra alkalmas, 140 km/h sebességű kocsik Budapestre is eljutottak a Metropolitan EC-k egyikében erősítésként, illetve műszaki hiba miatt kisorozott kocsi pótlásaként, tehát a jelenség nem új és nem egyedi, mindazonáltal nyilván szokatlan.
A felújított, másodosztályú UIC Y-kocsik legalább ilyen kényelmet kínálnak. A műbőr üléses kocsik ma már tényleg alig érhetők el, de sok utasnak már ez a „szőrös ülés” is retro érzés. Valljuk be, nem egy InterCity-be való, de gyorsvonatban kiválóan megfelelő szolgáltatás a mai napig. A tisztaság, a berendezés állapota pedig nem vethető össze akár csak a magyar rokon kocsikkal sem...
(fotók. Halász Péter)
(fotók. Halász Péter)
A ČD járművei amúgy relatíve fiatalok, az UIC Y-kocsikat a kelet-német gyártók 1985-ig szállították az akkori csehszlovák vasútnak. A járművek java része megújult formában ma is közlekedik, a magyar Dunakeszi Járműjavítóval közösen vagy éppen egyedi tervek szerint cseh és szlovák járműjavítók modernizálták a kocsik nagy részét az 1990-es és 2000-es évek során. A nem felújított járművek pedig kiszorultak a nemzetközi forgalomból, a hátralévő idejüket a belföldi forgalomban töltötték, töltik a közeljövőben várható végleges búcsújukig.
Miközben a ČD relatíve jó állapotú és gyorsvonati kocsikkal erősíti a gyorsvonatait – még ha azok némileg alacsonyabb szolgáltatási szintet is nyújtanak –, eközben néhány országgal arrébb, a MÁV-START az elővárosi forgalomra tervezett, de leginkább Jolly-Jokernek számító posta-Bhv-kkal teszi mindezt. Ez viszont azért is komoly gond, mert amíg egy átlagos fülkés gyorsvonati kocsi legalább az illúzióját adja a távolsági közlekedésnek az IC-k erősítéseként, az elővárosi forgalomra tervezett és eszerint kialakított, amúgy is kétes kényelmet kínáló járművek semmi esetre sem erre valók. Persze, ne tagadjuk le: igény esetén erősíteni kell és kész. Azonban egy megfelelő koncepció mellett a MÁV-START sem kényszerülne az elővárosi kocsik IC-kbe való besorozására – vagy ha mégis, nem ilyen roncsderbi lenne a kérdéses elővárosi kocsiflotta. Csak remélni tudjuk, hogy a cég(csoport) új vezetése ebben már jelentősebb előrelépésket tesz – a korábbi vezetőknél persze nem lesz nehéz többet letenni az asztalra.AFecskeDögkeselyű nem csak erősítésnek jó, a MÁV-START már oda is lesüllyedt, hogy kínjában egész IC-vonatot állít ki ilyen romokból, ha éppen úgy hozza a szükség - képünk Kaba állomáson készült, 2018. október 27-én, az IC 1658 sz. vonatról
Halász Péter