Újabb kerek számjelzésű viszonylattal gyarapodhat a közeljövőben Berlin közlekedése. Az eddig 100-as és 200-as mellé becsatlakozik majd a 300-as is, amelyet villanybuszokkal szeretne üzemeltetni a BVG.
Üzemviteli okok állnak elsősorban amögött, hogy új viszonylatot szervez a BVG, de ha már erre kényszerül, akkor felmelegítik a régi tervüket, ami szerint a belvárosi járaton elektromos autóbuszok szállítanák az utasokat. Az új járat számozása a mostani tervek szerint kerek 300-as lenne, ami pedig azt jelenti, hogy a járat meglehetősen magas presztízsű, kiemelt viszonylat. A másik két kerek százas a városban ugyanis a 100-as, amely a Zoologischer Garten és az Alexanderplatz között a Tiergartenen és a Bundestag, valamint az Unter den Linden érintésével közlekedik; a 200-as pedig szintén a Zootól indulva a Tiergarten déli részét, a Potsdamert Platzot és a Potsdamer Straßét tárja fel, majd útját keleten, a Prenzlauer Berg városrészben folytatva a Michelangelostraße felé. Mindkét járat igazi városnéző járat, a turisták főleg a 100-ast kedvelik, de a 200-ason is nagyon sokan utaznak városnézési céllal.
A 100-ason és jobbára a 200-ason is emeletes kocsik járnak, amelyek közkedveltek a turisták körében. A 300-ason azonban villanybuszokkal próbálkozik a BVG
Ebbe a klubba csatlakozik majd be a tervek szerint a 300-as viszonylat. A járat a Potsdamer Platz közeléből, a Philharmonie végállomástól indul majd és egészen a kreuzbergi Schlesisches Tor metróállomásig kanyarog majd – tervek szerint elektromos buszokkal. Ez az idea már korábban is felmerült, végül mégis máshol létesült villanybuszos mintaviszonylat. A járat érinti majd a főbb nevezetességek közül a Karl-Liebknecht-Straßét, az Alexanderplatzot, a Lindenstraßét vagy éppen az East-Side-Gallery nevet viselő falmaradványt, ahol legendás graffitik várják a látogatókat. Az eddig a 220-as és a 248-as busz által kiszolgált szakaszokon közlekedő járat beindításától azt várja a BVG, hogy a belvárosi járatokon jobb lehet a menetrendszerűség, mivel a 248-as Tamara-Danz-Straßenál lévő fordulója kimarad, a hurkot ugyanis általában a szabálytalanul várakozó autósok miatt amúgy is kihagyják a buszok.
Az U1-es metró egyik szerelvénye érkezik a Warschauer Straße felől a Schlesisches Tor állomáshoz – itt lesz valahol a viadukt alatt az új 300-as busz végállomása
Teljesen átlagos életkép a 204-es busz Südkreuz végállomásán: a Solaris éppen indukciós úton töltődik, mögötte a Mercedes-Benz Citaro pedig a kép készítésekor egy másik viszonylaton járt, a gyakorlatban azonban simán lehetne a 204-es egyik kocsija is, tekintve, hogy elég alacsony a „villanytacskók” üzemkészsége
A BVG, mint említettük, elektromos buszokkal üzemeltetné a járatot. A kérdése persze csak az, hogy milyenekkel? A nyárig még ugyan szinte bármit beszerezhet vagy kibérelhet a cég, a valós esély erre azonban elenyésző. A társaság jelenleg négy darab harmadik generációs, Bombardier Primove technológiával bíró Solaris Urbino 12-essel és egy negyedik generációs szóló „tacskóval” rendelkezik. Elvileg ezeknek a Zoo és a Südkreuz közötti 204-es vonalon kellene szolgálniuk, a gyakorlatban azonban inkább az aszfaltot védik az Indira-Gandhi-Straße garázsban és a vonalon szóló Mercedes-Benz Citarókkal találkozhatunk.
A legújabb, negyedik generációs villany-Solaris a buszvezető EB idején az Indira-Gandhi-Straße garázsban kiállítási tárgyként várta a látogatókat. Vajon az új viszonylat törzskocsija lesz vagy már az új rendelésből jut ide kocsi?
A nyári szünettel életbe lépő menetrendváltozások nem csak az új viszonylatot hozzák: a hírek szerint (ismét) véglegesítik a tegeli repteret kiszolgáló gyorsjárat, a TXL belvárosi, a főpályaudvarhoz helyezett végállomását, mert bár a járat elvben jó ideje (ismét) az Alexanderplatzig jár, a számos építkezés és tüntetés miatt így is sok esetben operatívan le kell rövidíteni az útvonalát. A kimaradó szakaszon várhatóan a 245-ös busz jár majd.
A TXL viszonylaton közlekedő Scania csuklós a Beusselstraße megállónál, ahol a Ringbahn vonataira lehet átszállni. A járat a nyári menetrendtől fogva nem éri majd el az Alexanderplatzot, a főpályaudvar lesz a végállomása
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Az M48-as viszonylat szintén rövidül: a belső végállomása az Alexanderplatzról a Mohrenstraße metróállomáshoz kerül majd – a belvárosi részen utasait és szerepét a módosuló útvonalon közlekedő 200-as veszi majd át.
Halász Péter