Berlin legrövidebb metróvonala újabb fejlődési lépcső küszöbén áll: mozgólépcsőket kap a Hauptbahnhof és a Bundestag állomás.
Az U5-Lückenschluss (az U5 és az U55 közötti alagút építési projektje) keretében elérkezettnek látta az időt a BVG, hogy beépüljenek a 10 éve üzemelő állomásokra a mozgólépcsők. A fejlesztés a tervek szerint a fél éves üzemszünetben valósult volna meg, de a Thyssen-Krupp által gyártott lépcsőkarok későn érkeztek meg.
A Hauptbahnhof és a Bundestag állomásra összesen 4-4 lépcsőkar épül be, immár az utasforgalom mellett. A Hauptbahnhof állomáson az eddig üzemelő darab korábban kétirányú üzemben működött, de február végéig nem üzemel a kijárat lezárása és a vezérlés átalakítása miatt.
A munkaterületet a Hauptbahnhof állomáson csak egy alacsony korlát választja el a közönségtől, itt nincs mit titkolnia a beruházónak, mint Magyarországon általában azt megszokhattuk. Látható az amúgy eddig is megvolt mozgólépcső alatt, hogy némi kőművesmunka is szükséges a peron rendezéséhez
Az állomások jelenleg csak egy kijáraton át közelíthetőek meg, bár az utasforgalom nem feltétlenül igényelne többet, de a biztonsági előírások miatt mindenképpen kell a legalább két kijárat.
Az észak és így a villamosmegálló felé vezető kijárat van most lezárva. A munkákat a BVG itt úgy ütemezi, hogy minden fázisban csak egy kijáratot kelljen az utasoknak nélkülözni
A hulladék elhelyezése és a finomabb munkák helye is ízlésesen lett kialakítva
Beépítésre váró mozgólépcsők a peron egyelőre személyforgalomban nem használt és a munkák miatt lezárt oldalán. Pontosan tudják, hogy melyik, mikor és hova kerül majd
A Bundestag állomáson a betonlépcsők mellé egy-egy mozgólépcső, az elosztószint és az utcaszint közé pedig további egy-egy. Erre a két állomásra a Brandenburger Tor állomással ellentétben azért nem épültek be a mozgólépcsők, mert a tervezéskor nem volt bizonyított az üzemeltetéshez szükséges utasforgalom nagysága. Viszont a jelenleg érvényes tervek szerint a 2020 decemberi menetrendváltáskor beinduló hosszú U5 már generál olyan mértékű utasforgalmat, hogy megéri a mozgólépcsőket beépíteni.
A Bundestag megállónál már majdnem készen vannak a munkákkal, igaz, itt sokat nem kellett gépészkedni, az építés során előkészítették, majd lemezzel lefedték a mozgólépcsők helyét mindkét kijáratnál
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Ma már archívnak számító, 2010-es felvételünkön jól látszik a mozgólépcsőkart imitáló burkolat
(fotó: Adorján Péter)
(fotó: Adorján Péter)
Adorján Péter, Halász Péter