Sztrájkoltak a BVG-nél. Elmarad a Hajtányverseny. Egyre több az utas Prágában. Hírösszefoglalónk.
Sztrájk Berlinben
Berlin | Németország – Berlinben pénteken üzemkezdettől délig figyelmeztető sztrájkot hirdettek a BVG dolgozói. A munkabeszüntetés a BVG üzemeltetésben álló valamennyi járatra kiterjedt, ami jelentős gondokat okozott a 3,6 millió lakóval bíró szövetségi fővárosban. A munkaügyi akciót szervező szakszervezet, a Ver.di szerint a BVG a munkatársai – tíz éves tapasztalat után – 2200-2300 euró körü keresnek, addig a DB-hez tartozó S-Bahn Berlin GmbH durván egy ezressel kínál többet – bruttóban.
Százhatvanezer. Maradhat?
Prága | Csehország – A prágai elővárosi vonatokat évről-évre több ember választja közlekedési eszközként. 2018-ban már átlagosan 157.633 utas volt a vonatokon naponta, amely 14%-os növekedés a 2017-es adathoz képest.
A legkihasználtabb vonalakon a ČD bővítette is a szolgáltatását, az aktuális, 2018/2019-es menetrendben jelentek meg a Prága–Kutná Hora és a Prága–Benešov u Prahy csúcsideji sűrítő gyorsvonatok.
Az menetjegyek váráslásában is tapasztalható változás: az utasok túlnyomó többsége már a PID utazási jogosultságait részesíti előnyben, hiszen azzal a helyi tömegközlekedési járatokat is igénybe lehet venni az érvényességi időn belül, ezzel összességében olcsóbbra jön ki az utazás.
A legkihasználtabb vonalakon a ČD bővítette is a szolgáltatását, az aktuális, 2018/2019-es menetrendben jelentek meg a Prága–Kutná Hora és a Prága–Benešov u Prahy csúcsideji sűrítő gyorsvonatok.
Az menetjegyek váráslásában is tapasztalható változás: az utasok túlnyomó többsége már a PID utazási jogosultságait részesíti előnyben, hiszen azzal a helyi tömegközlekedési járatokat is igénybe lehet venni az érvényességi időn belül, ezzel összességében olcsóbbra jön ki az utazás.
Jogászkodás miatt nem lesz Hajtányverseny
Budapest | Magyarország – A minden április elején megrendezett Közlekedésmérnöki Kari Napok szervezői csütörtökön jelezték, hogy idén biztosan nem lesz megtartva a híres Hajtányverseny a Szabadság hídon. A közlemény szerint a vasúti pályára csak a jogszabályi előírásoknak megfelelő járművek hajthatnának föl és ezt a pályaüzemeltető BKV meg is követeli. Ezzel sajnos megszűnni látszik egy több évtizedes hagyomány, pedig csak némi rugalmasságot kívánna a részes felektől.
A szerző 2010 és 2012 között részt vett az eseményen és nem tapasztalt olyan műszaki problémát, ami jelentősen befolyásolta volna a másnapi üzemkezdetet. Ugyan a BKV által átadott kerékprofilnak elvben meg kellett felelni, a Vasúti Járművek Tanszék oktatói gyakorlatilag minden nem közveszélyes jármű részvételét engedélyezték. Feltétel volt még a legfeljebb két hajtó és két utas szállítására alkalmasság és négy személynek képesnek kellett lennie a szerkezetet a pályára helyezni.
A szerző 2010 és 2012 között részt vett az eseményen és nem tapasztalt olyan műszaki problémát, ami jelentősen befolyásolta volna a másnapi üzemkezdetet. Ugyan a BKV által átadott kerékprofilnak elvben meg kellett felelni, a Vasúti Járművek Tanszék oktatói gyakorlatilag minden nem közveszélyes jármű részvételét engedélyezték. Feltétel volt még a legfeljebb két hajtó és két utas szállítására alkalmasság és négy személynek képesnek kellett lennie a szerkezetet a pályára helyezni.
Mérnökjelöltek, szakmabeliek és érdeklődők kikapcsolódását szolgálta évtizedeken keresztül, most némi szakjogászkodás miatt megszűnni látszik
(fotók: Adorján Péter)
(fotók: Adorján Péter)
Egy színfolttal kevesebb
Moers | Németország – Véglegesen megszűnt a Rhenus-Veniro, mert a Transdev a Bundeskartellamt (Szövetségi Versenyhivatal) novemberi engedélye alapján felvásárolta azt. A narancs-fehér cégszínek egy ideig még biztosan maradnak, de várhatóan a Transdev-csoport kék-fehér színeibe öltöznek majd a vasúti és közúti járművek.
Emeletes Lyria
Rennes | Franciaország – A TGV Lyria brand a Franciaország és Svájc között közlekedő nemzetközi TGV-vonalakat takarja az SNCF és az SBB együttműködésében immár 25 éve. Jelenleg a Lyria név alatt az egyszintes TGV POS szerelvények közlekednek egyedi, csak erre a szolgáltatásra jellemző fekete-fehér festéssel. A közeljövőben azonban, az egyre növekedő utasszámok miatt az SNCF emeletes, TGV Duplex vonatok bevetését tervezi. Ezek első példánya a héten meg is mutatta magát a nagyközönségnek. A vonófejen nagyrészt az eddigi Lyria színek láthatók, az oldalán több pirossal. A felmatricázott kocsik azonban az eddigi helyett az egységes, a felújított TGV-ken használt Carmillon dizájnban érkeznek. A tervek szerint ezek a szerelvények kizárólag a Lyria vonalakon fognak közlekedni és ennek megfelelően még idén elkezdik a belső felújításukat is. Az eddigi egyszintes POS szerelvények pedig a Duplex vonatok érkeztével fokozatosan eltűnnek majd a Franciaország és Svájc közötti TGV-vonalakról.
TGV Lyria érkezik Franciaország felől Vallorbe határállomásra az eddig megszokott POS szerelvénnyel
(fotó: Berky Dénes)
(fotó: Berky Dénes)
Ez pedig már az új, Duplex szerelvény, amelyet szemfüles vasútfotósok már Svájcban is megörökítettek
Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter