2019. 02. 08.

Hétvégi gyors – 2019. február 2-8.

Új logót kapott a cseh pályavasút. Menetrendet egyeztetnek Németországban. Kisiklott a Siemens-Alstom fúzió. Emelt sebességű repülőtéri metró Pekingben.


Új logót kapott az SŽDC


Prága | Csehország – A cseh állami pályahálózatot üzemeltető társaság, Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) új embléma használatát kezdte el február elejével. Az önálló pályavasúti cég az öt éve használt emblémáját váltotta fel az új, a vasúti vágánykapcsolatot jobban szimbolizáló logóval, amelynek központi eleme a vasutat jelképező Ž betű (egészen pontosan Z, mivel az ékezet nem került át a grafikába), amely a grafikában a különböző pályák közötti kapcsolódást hivatott jelezni. Az emblémát nemzetközi pályázat keretében választották ki, a zsűír tagjai között számos művészeti szaktekintély is helyet kapott. A tervek szerint a társaság jelenlegi emblémáját folyamatosan cserélik majd le az új logóra és megjelenik a pályavasúti alkalmazottak forma- és munkaruháján és a pályavasút üzemeltetésében álló járműveken is.

Az SŽDC régi logója

Az SŽDC új logója
(forrás: SŽDC)


Menetrendet egyeztetnek


Kiel | Németország – Február 24-ig lehet véleményezni a 2020-as menetrend tervezetét a NAH.SH oldalán. Az eljárásra Schleswig-Holstein tartomány közlekedési szövetsége szerint a folyamatos utasszámlálások és igényfelmérések mellett is szükség van és a bevezetőben említik is, hogy a költségkeret és az infrastrukturális lehetőségek is befolyásolják a lehetőségeket.


Kisiklott a Siemens-Alstom fúzió: az Európai Bizottság elkaszálta a tervet


Brüsszel | Belgium – Brüsszelt megállították, izé, Brüsszel megállította... A 2017 szeptemberében megindított Siemens-Alstom vállalategyesülési folyamat, mely a vasúti üzletágakat hozta volna közös tető alá, most végleg kisiklott, ugyanis február 6-án az Európai Bizottság elkaszálta a tervet. A cél világos volt: az Airbus-hoz
hasonlóan a vasúti járművek piacán is legyen egy nagy, világszinten is ütőképes (vagy akár domináns) gyártó. A különbség csak annyi, hogy itt egy amerikai (Boeing) gyártó helyett az államilag pumpált kínai mammuttal, a CRRC-vel kellett volna ringbe szállni. A német és francia kormány a kezdetektől erősen támogatta a tervet, dolgozói oldalról a németek lelkesek, míg a franciák szkeptikusak voltak. Ahogy várható volt, az európai vetélytársak is megpróbáltak a háttérben ügyködni - például tavaly valamiért a spanyol kormánynak „adódott” sürgős vizsgálnivalója a nagysebességű járművekkel kapcsolatos esetleges kartell kapcsán, de a holland, belga és brit kormány is aggályát fejezte ki a piaci koncentráció miatt. Az EU szerveinek kezdeti támogató álláspontja végül egyértelműen negatív előjelűbe fordult át, és ezen az sem segített, hogy a hírek szerint a Siemens hajlandó lett volna néhány üzletágtól (pl. vonatbefolyásolás) a vetélytársak javára átmenetileg vagy véglegesen megválni.
Ha már nem lesz Siemens-Alstom, a történelem eldöntheti, hogy ez jó döntésnek bizonyul-e. Egyfelől a verseny európai szinten jó lehet, másfelől globálisan nézve az innováció is szépen lassan átvándorolhat a CRRC térfelére, miután a volumen lassan, de biztosan megindult a kínaiak felé: a CRRC egymaga nagyobb forgalmat bonyolít, mint a Siemens-Alstom-Bombardier trió együttesen. A kérdés egyáltalán nem akadémikus, éppen a 2018-as InnoTrans szakkiállításon fejtegette egy Siemens-munkatárs számunkra, hogy a modern dízelmozdonyok fejlesztése egyre drágább és nagyon nehéz ezt a viszonylag beálltnak számító európai piacon elérhető eladási számokból kitermelni. A Siemens mindenesetre már megkezdte a Mobility üzletág kiszervezését és a csoport vezérigazgatója szerint több lehetőséget is mérlegelnek a folytatást illetően - például az önálló cégként történő tőzsdére lépést.


Repülőtéri, automata gyorsmetrót tesztelnek Pekingben


Peking | Kínai Népköztársaság – A kínai főváros új repülőteréhez vezető metróvonalon megkezdődött a 160 km/óra sebességre tervezett, vezető nélküli metrószerelvények tesztje, írja a Metro Report International. A CRRC Csingtao Sifang üzemében készülő metrószerelvények 180 méter hosszúságúak, és 1538 utast szállíthatnak. Az új repülőtéri vonal 41 kilométer (!) hosszúságú lesz, és a belváros szélén, a Beijing South (Peking Déli) vasútállomás közelében csatlakozik majd a pekingi metróhálózat 10-es vonalához. A vonal hosszabbítása is tervben van, de első körben az új nemzetközi repülőtér őszi átadására koncentrálnak a 2014 óta épülő első szakasz átadásával. Peking mostani repülőtere egyébként a világ 5 legforgalmasabbja között van, 2017-ben évi 95 millió utassal a második helyett végzett Atlanta Hartsfield-Jackson repülőtere mögött.


Bónuszt gyűjtöget az SBB


Zürich | Svájc – A tavalyi pontossági versenyben ismét remekelt a zürichi S-Bahnt üzemeltető SBB, így mintegy 2 millió franknyi bónusz csengett a kasszában. A szolgáltatás minőségét 2006 óta mérik, a bónusz mértékét a vonatok pontosságán felül a járművek és állomások tisztasága és az utasok elégedettsége is befolyásolja. Az utasok véleményét rendszeresen kikérdezik, különösen a zavarhelyzeteket és azok kommunikációját illetően sikerült sokat javulni a felmérések szerint.

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Magyarics Zoltán

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.