2019. 02. 07.

Itt az első felújított IC2000

Az SBB nagy felújítási programjának keretében elkészült az első modernizált IC2000-es kocsi. Nem csak egy alapos takarításról van azonban szó, a kocsik teljesen új belsőt és külsőt kapnak, amivel felkészítik őket a következő 20 évre.





Az SBB 1997-től gyártott emeletes intercity-kocsijait valószínűleg senkinek sem kell bemutatni, hiszen a svájci távolsági közlekedésben azóta nélkülözhetetlenek. Az IC2000-esekből kiállított vonatok naponta 180000 utast szállítanak országszerte az IC-vonalakon. Ez a komoly igénybevétel pedig az elmúlt húsz év alatt nyomot is hagyott a kocsikon, így a tervezett 40 évük felénél az SBB a teljes körű felújításuk mellett döntött.

Re460-as mozdonnyal húzott IC2000-es kocsikból kiállított ingavonat. A svájci távolsági közlekedés alapeleme 1997 óta

Ennek keretében a járművek új belső és külső dizájnt kapnak, az SBB mai arculatának megfelelően, illetve néhány technikai újítást is végrehajtanak. A belső térben újdonság az üléshuzat illetve a szivacsot is cserélik, a belső világítást LED-essé alakítják, míg a megújult kisasztalokban helyet kap a hálózati csatlakozó is, amely eddig a plafonba volt építve. Az első osztályon ezen felül kialakítanak egy Business zónát is, ahol mégnagyobb pritvát tér áll majd rendelkezésre illetve itt akár vezeték nélküli indukciós töltővel is tölthetjük majd mobiltelefonunkat. A külső dizájn is megújul, még fehérebb és még letisztultabb lesz, hozzáigazítják az IC2000-esek festését is a ma alkalmazott flottadizájnhoz. A technikai oldalon a jobb mobilhálózat-elérés érdekében új ablakok kerülnek beépítésre, amik már az 5G-s hálózatnak sem jelentenek majd akadályt, mindenemellett valamivel sötétebb tónussal is rendelkeznek a jobb hőháztartás érdekében. Ezen felül több vészhívó és túzjelző is beszerelésre kerül, tovább növelve ezzel a biztonságot.

A külső dizájnban főleg a mai trendeknek megfelelő letisztultság és egyszerűség tükröződik. A mégnagyobb fehér felületek az eddig sem kifejezetten a külső tisztaságukról híres IC2000-es sorozat esetében mondjuk nem tudjuk mennyire tekinthetők jó ötletnek

Összesen 341 IC2000-es kocsi van állományban az SBB-nél, amelyek mindegyike megújul az olteni főműhelyben 2024-ig. Ez összesen 32000 új ülést, 40 kilométer új szőnyeget és 120 tonna friss festéket jelent, ahogy azt az SBB a sajtóközleményben igen hangzatosan írja. A logisztika sem egyszerű, hiszen túl sok kocsi nem hiányozhat, de a napi üzem fenntartása mellett egyszerre 14 kocsi lesz felújítás alatt 2019 őszétől, melyeken egyenként 2 hónap alatt készülnek el. Ezzel együtt az SBB azt ígéri, hogy minden harmadik munkanapon elkészül majd egy új kocsi és mehet a műhelybe a következő. Az első felújított kocsikat először alapos tesztelésnek vetik alá, majd az első teljes modernizált szerelvény idén ősszel várható utasforgalomban.

A kocsik belső megjelenése nem hoz sok újdonságot, mindent az SBB jelenlegi egységes dizájnja szerint újítanak fel. Új üléshuzatok, padlószőnyeg, LED-es világítás és kihajtható kisasztalok alkotják az alapfelszereltséget

A kocsik egyik lépcsőjénél található kanapék is megmaradnak, ezek is új huzattal és asztallal gazdagodnak. Az új ledes világítás és a világosabb takaróelemek viszont mindenképpen jó hatással vannak az eddig elég sőtét belső térre

Az első osztályon is inkább az egyszerűség látszik, természetesen itt is az egységes arculat jegyében történik a modernizálás. Itt is új üléshuzatok, padlószőnyeg, illetve megújult asztalok kerülnek beszerelésre
(fotók: SBB)

Az Svájci Szövetségi Vasutak komolyan gondolják a kocsigazdálkodást, éppen ezért kezdték volna már meg néhány évvel ezelőtt, amikor azok 20 évesek voltak, az IC2000-es kocsik felújítását, ahogy tették azt az ICN-motorvonatokkal is. Erre azonban a Bombardier által komoly késéssel szállított TWINDEXX motorvonatok hiánya miatt csak most kerül sor. A 341 kocsi felújítására több mint 300 millió svájci frankot fordítanak, ami 83,4 milliárd forintnak felel meg, nem aprózzák el, hiszen a járműveknek újabb 20 évet ki kell bírniuk.

Berky Dénes