Komoly közlekedési fejlesztések valósulhatnak meg a közeljövőben Prágában. Az eredményeket némelyikét pedig hamarosan bárki élvezheti majd, az elsőre ráadásul nem is kell sokat várni.
Érintésmentes jegyvásárlás minden villamoson
A legrövidebb idő alatt megvalósuló fejlesztés szinte mindenkit érint: a tervek szerint valamennyi prágai villamoson áprilistól lehetőség lesz érintésmentes bankkártyával a jegyváltásra. A jegyérvényesítő készülékhez hasonló eszközökből egy korlátozott szortimentet kínálnak majd az utasoknak, a teljesárú és kedvezményes vonaljegyek mellett a városi napijegyeket is elérhetik az utasok – a projekt előszeleként a megoldást a 22-es vonalon tesztelték. A dolog úgy volt eredetileg, hogy a viszonylatra irányították volna az ilyen eszközzzel ellátott valamennyi Škoda ForCity-t és kizárólag ilyen villamosok jártak volna a várnegyedet is érintő vonalon, ám ez végül nem valósult meg, de a projekt így is sikeres lett láthatóan, így valamennyi villamosra kiterjesztik a fedélzeti jegyvásárlási lehetőséget.
Ez egy újabb lépés a bliccelés visszaszorítására, ahogy az okostelefonos alkalmazásnak és az új kártyás bérletnek köszönhetően is csökkent a feketén utazók száma. A rendszer jelenleg elsősorban a 18-as és a 22-es villamos vonalán érhető el, valamint a repülőtéri 119-es buszon és a különleges díjszabással üzemelő Airport Express járaton is lehet érintésmentesen fizetni a jegyért. A fizetési megoldásokat ČSOB Bank egyik leánycége szállítja a DPP-nek, cserében az így keletkező bevételek 1,49%-át kéri a banki szolgáltató. A jegyváltási lehetőséget a középső ajtónál alakítják ki, ott, ahol ilyen nincs, a két közbenső ajtónál lesz jegykiadó gép.
Eddig csak néhány Škoda ForCity-n volt lehetőség a jegyváltásra a fedélzeten, de a rendszert folyamatosan kiterjesztik minden vaskerekű felszíni járműre a DPP-nél. A képen egy, a 12-es vonalon közlekedik Škoda ForCity érkezik a Výstaviště Holešovice végállomásra
Az „özönvíz előtti” Tatra T3-asokra is felkerül a jegykiadó berendezés. A háromajtós kocsikon a jármű közepén, ott, ahol ilyen nincs, ott a kocsi közepéhez eső két ajtónál találjuk majd a jegykiadó gépeket
Van pénz a negyedik metróra
Prága városának vezetése biztosítva látja a jövőjét a D jelzésű, leendő negyedik metróvonalnak. Az első szakasz alagútépítése hamarosan indul a geológiai vizsgálatokkal, erre mintegy egymilliárd koronát szánnak. Ezen vizsgálatok függvénye a további munkák sorsa, hiszen a mérnökök így tudnak pontos és biztonságos alagutat tervezni. A korábbi városvezetés ugyan magánvállalkozókkal közösen szeretett volna az állomások térségében ingatlanfejlesztésbe belefogni, de ezt a mostaniak nem támogatják. Inkább saját forrásból a metróállomások területén helyezik el a szükséges irodákat és az állomások közlekedési csomópontok lesznek.
A leendő D metró vonalán építendő Libuš állomás látványterve
(grafika: Metroprojekt Praha, a.s.)
(grafika: Metroprojekt Praha, a.s.)
A leendő metróvonal közlekedési kapcsolatai kapcsán a városvezetés elmondta: Pankrác térségében fél és másfél év közötti hosszúságban kell korlátozásokra számítani. A mostani villamoshálózatot is némileg módosítják, a D metróvonal Pankrác állomása pedig biztosan villamoskapcsolatot is kap majd. A pontos felszíni közlekedésfejlesztési részleteket a következő hetekben vitatja meg a városvezetés a kerületekkel.
Bár már korábban írtunk róla itt, hogy vannak elképzelések a prágai villamoshálózat bővítésére, akár a cseh főváros közigazgatási határán túl, most döntés született róla, az építkezés hamarosan kezdetét veheti.
Az első ilyen vonal a Kobilisy várorészben található kocsiszíntől vezet Zdiby és Sedlec (amely nem keverendő össze a hasonló nevű észak-prágai városrésszel) között, a D8-as autópálya mellett épülő P+R parkolóig. Ezzel a Prága északi elővárosát feltáró közúti tengelytől 8 perc alatt el lehet majd jutni a C metró legközelebbi állomásához, de a belvárosba eljutni sem fog tovább tartani fél óránál. A kiépülő szakasz hossza 5,6 kilométer lesz. A cél, hogy minél több ingázó hagyja a járművét a városon kívül vagy egyből a közösségi közlekedést válassza az egyéni helyett. A pálya elkészülte után első körben a 17-es villamos fog kijárni az új végállomásra 4 (!!!) percenként, így valószínűleg a jelenlegi Výstaviště Holešovice végállomásig közlekedő menetrend szerinti csonkamenetek megszűnnek.
Szintén „szentesítésre” került a Vencel téri vágányok ügye, így már biztosan lesz villamos a tér majdnem teljes hosszában. Az 1980-ban megszüntetett szakasz visszaépítése csökkenti a leterheltését a meglévő, a teret keresztben átszelő tengely terhelését, ezen kívül csökkenti az egész hálózat zavarérzékenységét hiszen megnő a terelési lehetőségek száma. Ezzel egyidőben az autósforgalom is korlátozásra kerül Prága főterén, így több zöldfelület és nagyobb terület marad a gyalokosoknak. A lehetséges nyomvonalakról már írunk itt, ezek közül most először csak a kelet-nyugati irányú kapcsolat épül meg.
Villamossal városhatáron kívülre!
Bár már korábban írtunk róla itt, hogy vannak elképzelések a prágai villamoshálózat bővítésére, akár a cseh főváros közigazgatási határán túl, most döntés született róla, az építkezés hamarosan kezdetét veheti.
Az első ilyen vonal a Kobilisy várorészben található kocsiszíntől vezet Zdiby és Sedlec (amely nem keverendő össze a hasonló nevű észak-prágai városrésszel) között, a D8-as autópálya mellett épülő P+R parkolóig. Ezzel a Prága északi elővárosát feltáró közúti tengelytől 8 perc alatt el lehet majd jutni a C metró legközelebbi állomásához, de a belvárosba eljutni sem fog tovább tartani fél óránál. A kiépülő szakasz hossza 5,6 kilométer lesz. A cél, hogy minél több ingázó hagyja a járművét a városon kívül vagy egyből a közösségi közlekedést válassza az egyéni helyett. A pálya elkészülte után első körben a 17-es villamos fog kijárni az új végállomásra 4 (!!!) percenként, így valószínűleg a jelenlegi Výstaviště Holešovice végállomásig közlekedő menetrend szerinti csonkamenetek megszűnnek.
Két „Sícipő”, azaz Škoda 14T típusú villamos Kobilisy végállomáson. Hamarosan innen akár tovább is mehetnek a villamosok a városhatáron is túlra
Következő megálló: Vencel tér (Múzeum M)
Szintén „szentesítésre” került a Vencel téri vágányok ügye, így már biztosan lesz villamos a tér majdnem teljes hosszában. Az 1980-ban megszüntetett szakasz visszaépítése csökkenti a leterheltését a meglévő, a teret keresztben átszelő tengely terhelését, ezen kívül csökkenti az egész hálózat zavarérzékenységét hiszen megnő a terelési lehetőségek száma. Ezzel egyidőben az autósforgalom is korlátozásra kerül Prága főterén, így több zöldfelület és nagyobb terület marad a gyalokosoknak. A lehetséges nyomvonalakról már írunk itt, ezek közül most először csak a kelet-nyugati irányú kapcsolat épül meg.
A Nemzeti Múzeum épülete mellett egy rövid szakaszon készen vannak már a sínek, de tovább még nem vezetnek, sőt, a meglévő hálózatba sem kötötték be őket, mivel 2018 őszén, amikor ez a felvétel készült, még nem dőlt el, hogy merre vezetnek majd a vágányok a Vencel téren
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Közúti fejlesztések
Prága folytatni kívánja a városi körgyűrű kiépítését: a D1-es és a D11-es autópályák közötti szakaszhoz már az ingatlanok vásárlását és kisajátítását végzik. A következő évek során megvalósulhat a prágai körgyűrű ezen szakasza, amire összesen 2,1 milliárd koronát szánnak. Éves szinten további mintegy 200 millió koronáért terveznek ezen kívül útfelújításokat – a városvezetés szernit 2020 közepére a mostani fejlesztési hiányt 30 milliárd koronáról mintegy a felére tornázhatják majd le a közúti szektorban – természetesen számítanak a cseh kormány segítségére is.
A város ugyancsak új közúti kapcsolatot szeretne építeni a Černý Most és Vysočany között, valamint Hostivař térségében is.
Az idei év útfelújítási programjában szerepel többek között a Českobrodská, a Prosecká, a Strakonická, a Poděbradská és a Kutnohorská utca is, ezeket a főváros saját forrásaiból újítja majd fel. A legkellemetlenebb lesz majd a Sterboholski sugárút felújítása, ahol márciustól októberig a kétszer egy sávra szűkített szakaszok miatt nagyon komoly korlátozások és torlódások várhatók.
Halász Péter, Mellár Marcell