Úgy tűnik, hogy Potsdam elúszott az akadálymentesítéssel, ezért 2022 helyett néhány évvel később lesznek lecserélve a most 32 éves, magaspadlós szerelvények.
Clemens Viehrig (CDU/ANW) január 10-én kelt, a potsdami főpolgármesterhez intézett írásbeli kérdésére érkezett válaszban a városvezetés gyakorlatilag elismerte a 2022-es törvényi határidő betarthatatlanságát. A város oldalán elérhető adatok szerint a 93-as vonal Berliner Vorstadtban futó szakaszán a főleg az idősebb lakosság panaszkodik a ritkán közlekedő alacsonypadlós járművek miatt. Főleg a 9 órától érvényes jegyek esetében áll fent a probléma, mivel általában akkor érkezik KT4D-szerelvény, így egy általában 20 perces ütemet kell várni a Combino vagy Variobahn megjelenésére.
Elől az elsőként felújított és az orrán e tényt büszkén hirdető 148-as kocsival érkezik egy csatolt szerelvény a 96-os vonalon az Am Schragen megállóhelyhez, közel a híres orosz kolóniához, a jellegzetes épületekkel bíró Alexandrowkához. A kép 2017 nyarán készült
A válaszban leszögezték, hogy mindegyik vonalon legalább minden második indulás akadálymentes és csak hat KT4D-szerelvény van napi üzemben – összesen kilenc szerelvényre való kocsi van még állományban. 21 óra után és hétvégén már nincs szükség a többször korszerűsített csehszlovák szerelvények bevetésére. A válasz legmeglepőbb pontja, hogy a jelenlegi tervek szerint 2024 vagy 2025 lehet a Tatra-korszak vége. Ehhez viszont be kéne szerezni új villamosokat, ami jelenleg nincs napirenden.
Elől a szintén Prágában megújult 156-os kocsi, 2017 nyarán a 96-os vonalon közlekedve éppen a Heinrich-Mann-Allén húzódó fasor árnyékában a Sporthalle megállóhoz közeledik
A ViP számára jelenleg több nagyobb kihívás is van a napi üzemhez kapcsolódóan. Legnagyobb és legfontosabb a teljes akadálymentesség biztosítása, ami szinte biztosan 2022 utánra tolódik. 2017-ben még 2023 volt a céldátum a magaspadlós csehszlovák villamosok kivonására. Ezután következik az üzemzavarok csökkentése-megszűntetése, bár ez sokszor inkább külső okozatú.
Potsdam óvárosának része a Holländische Viertel, a Holland Negyed. Az épületek stílusáról is látszik, hogy itt annak idején németalföldi hatás érvényesült. Itt kocog át párjával a szintén Prágában megújult 149-es kocsi
A Krampnitz-Tram nevű északi hosszabbítás is többletjárműveket igényel és nem biztos a 2025-ös beindulás sem. A tartományi szinten is magas kihasználtságú RE1-es érkezésekor és iskolaidőszakban a diákforgalom kezelése is feladatot jelent. Ezeket a problémákat alapvetően járműbeszerzéssel lehetne kezelni, de ahhoz is városházi döntés szükséges.
A DPP-nél felújított kocsik egyik jellegzetessége a LED-es kijelző és a szintén LED-es nappali menetfény a fényszórók alatt. No ilyenekkel nem rendelkezett a 153-as kocsi 2018 március 13-án, amikor a szinte frissen átadott Campus Jungfernsee végállomáson várta az indulást
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Adorján Péter