A GYSEV néhány évvel ezelőtt nagybevásárlást csinált az ÖBB-nél, ám a vasútvillamosítási projektek befejeztével az osztrák dízelmotorkocsik nagy része feleslegessé vált. Kínálgatták már korábban is a MÁV-START-nak, de végül csak most sikerült megállapodni: két egykori osztrák 5147-es színesíti a Győr környéki forgalmat a jövőben, egyelőre bérleti konstrukcióban.
A GYSEV a 2010-es évek elején tartott nagybevásárlást az ÖBB-nél: ott a Desiro motorkocsik forgalomba állításával váltak feleslegessé a nem villamosított vasútvonalakon az 5047-es és 5147-es sorozatú motorkocsik. Tekintve, hogy a GYSEV is rendelkezett ilyenekkel, kézenfekvő volt az 1980-as évek végén a tiroli Jenbacher Werkénél épített járművek megvásárlása. A Dunántúlon számos vonalon közlekedtek a motorkocsik, ám a GYSEV által favorizált vasútvillamosítás és a villamos motorvonatok forgalomba állításának köszönhetően hamar elvesztették szerepüket. A GYSEV korábban is felkínálta már ezeket a járműveket a MÁV-START-nak, ám akkor nem élt a vásárlás lehetőségével a MÁV-csoport. Most viszont a két cég között fennálló kölcsönös járműhasználati megállapodás keretében kerül a győri telephelyhez két 5147-es ikermotorkocsi, amelyet alapos felújítás után ad át a MÁV-nak a GYSEV. A felújítás magában foglalta a MÁV-START arculatának megfelelő fényezést is.
A MÁV-START arculata szerint fényezett 446 514-es ikermotorkocsi Sopronban
(fotó: MÁV)
(fotó: MÁV)
A mozdonyvezetők típusismereti képzése már megkezdődött – írja közleményében a vasúttársaság, a két 5147-es, illetve hazai jelölési rendszer szerint 446-os sorozatú motorkocsi várhatóan a nyári menetrend életbe lépésétől szálllíthat utasokat Győr, Pápa és Celldömölk; illetve Győr, Veszprémvarsány, Zirc és Veszprém között. Pontos információt még nem tudni a fordulókról, de úgy tudni, hogy a térségben elsősorban a Bzmot-motorkocsikból álló szerelvények helyett vetik majd be a két ikermotorkocsit. A MÁV-hoz elsőként az 446 514-es (ex ÖBB 5147 005+5147 006) egység érkezik, karbantartását azonban továbbra is a GYSEV soproni telephelye végzi majd.
Az 5147-esekből az ÖBB összesen tíz motorkocsit, azaz öt pár járművet vásárolt, mivel mindkét motorkocsi önálló pályaszámon futott a cégnél. A GYSEV egy pár járművel emelte a sorozat darabszámát. A motorkocsik lényegében az 5047-esekkel azonosak, pont, mintha párba lennének kapcsolva, csak az egyik végükön értelemszerűen hiányzik a vezetőállás. Az 1992-1994 között gyártott 2'B'+B'2' tengelyelrendezésű ikermotorkocsik hajtásáról két MTU 12V183TC12 típusú dízelmotor gondoskodik. A 49 méter hosszú járművekben 124 fix és 12 lecsapható ülés várja az utasokat, tisztán 2. osztályú utastérként.
Az osztrák állami vasúttársaság egyébként továbbra is használ 5047-es motorkocsikat, még a bécsi elővárosi forgalomban is találkozhatunk a jellegzetes járművekkel. Ami a MÁV-START-ot illeti, a Bz-motorkocsik pótlása vagy komolyabb felújítása erősen időszerű, ám az általuk kiszolgált mellékvonali szegmenst már régen a kivárás jellemezi, így a kilencvenes években lezajlott „Interpici-program” után az iker-Bz program is befulladt, ötlet vagy jövőkép nincs, a „mellékvonalak addig tartanak, amíg a Bz-k mennek” axióma is lassan beteljesülhet. Ezért is örvendetes, hogy legalább egy renyhe próbálkozást tesznek az adott lehetőségek (értsd: mellékvonali járműbeszerzésre nincs allokálható uniós forrás) keretein belül a használt járművekkel történő „hangulatjavításra”. Kíváncsian várjuk a következő megmozdulást.
Az osztrák állami vasúttársaság egyébként továbbra is használ 5047-es motorkocsikat, még a bécsi elővárosi forgalomban is találkozhatunk a jellegzetes járművekkel. Ami a MÁV-START-ot illeti, a Bz-motorkocsik pótlása vagy komolyabb felújítása erősen időszerű, ám az általuk kiszolgált mellékvonali szegmenst már régen a kivárás jellemezi, így a kilencvenes években lezajlott „Interpici-program” után az iker-Bz program is befulladt, ötlet vagy jövőkép nincs, a „mellékvonalak addig tartanak, amíg a Bz-k mennek” axióma is lassan beteljesülhet. Ezért is örvendetes, hogy legalább egy renyhe próbálkozást tesznek az adott lehetőségek (értsd: mellékvonali járműbeszerzésre nincs allokálható uniós forrás) keretein belül a használt járművekkel történő „hangulatjavításra”. Kíváncsian várjuk a következő megmozdulást.
A Bakonyvasút igazi arculatát a Csörgős Bhv-stokk adja; az egyik felármentes napi nosztalgiavonat itt éppen Zirc állomáson került lencsevégre ez év februárjának 16. napján
(fotó: Magyarics Zoltán)
(fotó: Magyarics Zoltán)
Halász Péter