E sorok megjelenése után három hónappal, május 25-én már igencsak várjuk azt, hogy visszaadják a forgalomnak a Keleti pályaudvart. Az ország talán legforgalmasabb (fej)pályaudvarát május 13-ától 26-áig zárják ki egy átfogó karbantartás miatt, éppúgy, ahogy az előző években eljártak a Nyugati vagy a Déli esetében is.
Bár a MÁV-csoportnál már egészen kezdenek belelendülni a markentingesek a social media használatába, azért talán még korai volt kommunikálni, pláne érdemi konkrétumok nélkül a Keleti pályaudvar május 13. és május 26. közötti lezárását. A vágányzár idején számos olyan, forgalomkorlátozással járó munkát végeznek majd, amelyeket össze lehet várni és egyben, ebben a durván két hetes időtartamban csinálják majd meg – legalábbis ez az általános és bevett kincstári válasz a munkák milyenségét firtató kérdésre. Más kérdés, hogy a témára rálátó források szerint időnként a kivitelezői kényelem szabja meg az időtartamot – a hanyatló Nyugaton hétvégés és éjszakai vágányzárakban is képesek néha csodákat tenni. De a jó munkához köztudottan idő kell...
Hogy mit csinálnak két hétig a Keletiben, az a hírek szerint már a MÁV-csoport felsővezetőit is erősen érdekeli. Az biztos, hogy a két hetes vágányzárral megint egy valaki nem jár jól: az utas
Az tehát biztos, hogy ebben az időszakban a Keleti pályaudvar zárva lesz. A forgalmi rend kapcsán a hivatalos válasz persze az, hogy még folynak az egyeztetések és időben megtudunk mindent. Van persze számos sablonmegoldás és több olyan részlet is, ami nemzetközi szerződések miatt már ismert lehet: a Railjet vonatok a Déli pályaudvarra közlekednek majd, ezt az ÖBB és a Deutsche Bahn is meghirdette már a menetrendi keresőjében. Hivatalosan persze mást még nem is lehet tudni, azonban szerkesztőségünk úgy értesült, hogy már gőzerővel folynak a tervezési munkák – amibe persze szokás szerint a MÁV-START szakmai vezetése, elsősorban az üzemeltetésért felelős szervezet – nemhogy a külső szakértőket, helyi érintetteket nem vonja be, hanem még a szakmán belül is ők díszelegnek a mindentudás szimbólumaként. Hiába, Csépke András leváltása nem hozta el magával a szakmai vezetőség nézőpont-változását – talán csak idő kérdése mindez.
Szerkesztőségünk előtt persze, ha az utazóközönség felkészítéséről, tájékoztatásáról van szó, nincs akadály. Az alábbiakat tudtuk meg eddig: a Railjet vonatok mellett a győri és szombathelyi IC-k a Déli pályaudvarra járnak majd. A győri gyorsított személyvonatok, a G10-es viszonylat járatai Kelenföldről Kőbánya-Kispestre mennek majd át (pont jó, hiszen ott meg metrópótlás lesz), az átlós vonatok pedig Ferencváros érintésével járnak majd. Az IC-k közül a pécsi járatok végállomása viszont Kelenföld lesz ebben az időszakban, a dunántúli járatokat másban várhatóan nem érinti a vágányzár.
Kelet felől komolyabb változásokra kell felkészülni. A hatvani vonal kapcsán a „vágányzár a vágányzárban” kérdés megoldásaként a Pécel és Keleti pályaudvar közötti vonatok belső végállomása Kőbánya felső lesz, bár a szakemberek nagy része azt szerette volna, hogy ezek a vonatok a Körvasúton át egészen Angyalföldig közlekedhessenek, egyfajta városi belső kapcsolatként, a MÁV-START üzemeltetési nagyjai ezt persze csípőből kivitelezhetetlennek látják, hivatkozva a szerelvényfordulótól egészen a járművezetők vonalismeretéig – mert hát ugye egyik átdolgozására, másik leoktatására mondjuk az előkészítés vitája helyett nem lett volna idő... Így marad Kőbánya felső terhelése, hiszen itt fordulnak majd az újszászi vonal elővárosi vonatai is, kivéve óránként egy-egy járatot, ami várhatóan Ferencvároson át egészen Kelenföldig jár majd. A többi vonat utasainak marad negyedóránként a 37-es villamos és félóránként-óránként a 10-es busz – ha csak a MÁV-csoport a BKK-BKV párossal meg nem állapodik ezek sűrítéséről, amit ehelyütt is erősen javaslunk. Pazar kilátások.
A békéscsabai vonatok órás ütemben Kőbánya felsőn át Zuglóig járnak majd a Királyvágányon át, ám cserében – pont a fent már említett MÁV-START-os vezetők nyomására – a ceglédi oldalban kétóránként közlekedő debreceni gyorsvonatokat Kőbánya-Kispesten elvágják majd, onnan tessék mással megközelíteni a belvárost vagy épp a Nyugatit. Kizárásos alapon mondjuk metrópótló busszal, merthogy a metró sem fog járni ebben az időszakban.
A sorban végül a kelebiai vonal maradt: ezek a vonatok mind Kőbánya-Kispestre járnak majd. Refrén: metrópótló.
Szerkesztőségünk előtt persze, ha az utazóközönség felkészítéséről, tájékoztatásáról van szó, nincs akadály. Az alábbiakat tudtuk meg eddig: a Railjet vonatok mellett a győri és szombathelyi IC-k a Déli pályaudvarra járnak majd. A győri gyorsított személyvonatok, a G10-es viszonylat járatai Kelenföldről Kőbánya-Kispestre mennek majd át (pont jó, hiszen ott meg metrópótlás lesz), az átlós vonatok pedig Ferencváros érintésével járnak majd. Az IC-k közül a pécsi járatok végállomása viszont Kelenföld lesz ebben az időszakban, a dunántúli járatokat másban várhatóan nem érinti a vágányzár.
A MÁV-START üzemeltetési vezetői szerint a legjobb mindent Kőbánya felsőre terhelni. Igazuk van, ott legalább az utasokat sem zavarja a negyedóránként járó villamos, mint értelmezhető tömegközlekedési kapcsolat a belváros felé...
A békéscsabai vonatok órás ütemben Kőbánya felsőn át Zuglóig járnak majd a Királyvágányon át, ám cserében – pont a fent már említett MÁV-START-os vezetők nyomására – a ceglédi oldalban kétóránként közlekedő debreceni gyorsvonatokat Kőbánya-Kispesten elvágják majd, onnan tessék mással megközelíteni a belvárost vagy épp a Nyugatit. Kizárásos alapon mondjuk metrópótló busszal, merthogy a metró sem fog járni ebben az időszakban.
A sorban végül a kelebiai vonal maradt: ezek a vonatok mind Kőbánya-Kispestre járnak majd. Refrén: metrópótló.
A kelebiai vonatok a Kelet pályaudvar helyett Kőbánya-Kispestre járnak majd
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Halász Péter