A Hamburger Hochbahn AG (HHA) úgy tűnik tényleg komolyan gondolja az elektromos buszok elterjesztését. Még idén esedékes az első pályázat kiírása elektromos csuklós buszokra.
Még csak az első néhány ezer kilométeren vannak túl az első teljesen elektromos buszok – 10 Mercedes-Benz eCitaro és 2 Solaris Urbino IV 12 electric –, de év végére már 20 és 10 darab lesz belőlük forgalomban. Jövőre további 30 elektromos busz érkezik és már csak lokálisan tiszta üzemű járműveket szereznek majd be a hamburgiak.
Csuklós buszra viszont eddig nem szerződtek senkivel, de a spanyol Irizar német forgalmazója a február eleji ElekBu konferencián kiállított buszt most egy hétig, utasok nélkül teszteli a HHA. A teszt célja, hogy a jelenleg már kiépített infrastruktúrával hogyan tud együttműködni egy új típus.
A szándékosan erősen villamosra hajazó Irizar ie tram teljes valójában
A típus már közlekedik Barcelona, San Sebastian és Amiens helyi járatain, Németországban pedig először Hamburg próbálja ki a majdnem 18,73 méter hosszú, villamosszerű kialakítással rendelkező buszt. A gyártó szerint egy töltéssel teljes terhelés mellett 60 kilométer megtételére alkalmas, a 150 kWh kapacitású lítium akkumulátor a szokásos telephelyi kábeles megoldás (CCS2, 125 A) mellett út közben is tölthető a tetőn lévő áramszedővel, ahonnét maximum 500 kW teljesítményt tud kezelni. Az Alconza nevű cég motorjának 235 kW és 2.300 Nm teljesítménye hagyományos kardános ZF-futóművön át jut az útra.
Henrik Frank, a HHA vezérigazgatója és Klaus Kubica, a forgalmazó Ferrostaal Equipment Solutions GmbH közlekedési vezetője az egy hetes teszt kezdetekor
(fotók: HHA)
(fotók: HHA)
Utaskapacitása hivatalosan 150 fő, ebből 49-en ülőhelyet is találnak a teljesen alacsonypadlós utastérben. Az oldalablakok az oldalváz elemei között is biztosítanak kilátást, ami egyedi megoldás a városi buszoknál. Amint az a képeken is látszik, a hagyományos külső tükröket teljesen nélkülözi és kamerák segítségével tartható szemmel a busz környezete.
Adorján Péter