2019. 01. 18.

Hétvégi gyors – 2019. január 12-18.

Egyre kevesebb bliccelő és egy új múzeumi kocsi, valamint új motorvonatok Prágában. Tovább hosszabbodhat BART, egészen San Jose belvárosáig. És ha már BART - földrengésbiztonsági felújítás miatt érdekes pótlási megoldást találtak ki, „ingázó pacsirták” előnyben. Hírösszefoglalónk.



Kevesebb bliccelő Prágában


Prága | Csehország – Egyre kevesebb utas utazik jegy nélkül Prágában – közölte a minap a Pražská integrovaná doprava (PID). A közlekedési szövetség szerint két év alatt a becsült 300 ezerről 230 ezerre esett vissza azok száma, akik jogosulatlanul vették igénybe a tömegközlekedési szolgáltatást. Igaz, eközben a PID igen intenzíven bővítette a jegyvételi lehetőségeket: egyes villamosok fedélzetén érintésmentesen bankkártyáról vehetünk jegyet, de okostelefonos alkalmaásban a vonaljegytől a bérletig mindenféle jegytípus elérhető. Emellett pedig az elektronikus bérletet használó utasoknak is könnyebb a dolguk, hiszen a régi kártyás rendszer helyett egy korszerűbb, számos eszközzel használható bérletrendszert vezettek be az ősz folyamán: alkalmas személyi igazolvánnyal, bankkártyával vagy akár a České Dráhy kedvezménykártyájával, az InKartával is használható a PID Litáčka rendszere.


Hangyásodik a KŽC Doprava


Prága | Csehország – Elkészültek a KŽC Doprava számára épített új motorvonatok: a ŽOS Zvolentől két „Hangyát” rendelt az amúgy alapvetően nosztalgiajárműveket üzemeltető cég. Ezeket a prágai S34-es viszonylatra (Praha Masarykovo–Praha-Čakovice) szánja és várhatóan március végén állnak majd forgalomba, akkor váltják le a Szlovákiából vásárolt Studenka-motorkocsikat.

A KŽC Doprava új motorvonatai
(a kép forrása: zdopravy.cz)

A KŽC Doprava még 2017-ben nyerte el a viszonylat üzemeltetésének jogát kilométerenként 180 koronás díjazásért cserében és a PID-el kötött szerződés szerint 2019. március 31-ig kell az új motorvonatokat szolgálatba állítaniuk, amelyeknek köszönhetően ezen a viszonylaton is akadálymentes járművek közlekednek majd. Filip Drápal, a PID szóvivője azt mondta: az S34-es viszonylaton a mostani járművek üzemeltetése valóban csak átmeneti időszakot jelent és bíznak benne, hogy mihamarabb megjelennek a közönség szolgálatában az új motorvonatok.


Múzeumi Karosa


Prága | Csehország – Újabb „újkori” járművel bővül a múzeumi flotta Prágában. A DPP ugyanis a 6366-os azonosítószámú Karosa B961.1970-es típusú csuklós autóbuszt helyezte el a tömegközlekedési gyűjteményben, miután természetesen az autóbusz felújítást kapott és a gyártáskori állapota szerint állították helyre. A járművet 30 másik társával együtt 2003-ban (!) állítota forgalomba a DPP és 2018 végéig aktív szolgálatban volt a Řepy garázs állományában. A típusból jelenleg 28 darab szolgál még a cseh fővárosban, elsősorban az éjszakai járatokon és az oda átszerelő nappali fordákban. A DPP-nél még hozzávetőleg 170 darab magaspadlós Karosa üzemel, amelyeket a következő évek során folyamatosan cserél majd le a közlekedési vállalat.


Újabb lépés a BART hosszabbítása felé


San Jose, Kalifornia | Amerikai Egyesült Államok – Az USA egyik gazdsági motorja a Szilícium-völgy néven közismert öbölmenti régió Észak-Kaliforniában, az itt dolgozók mobilitásának egyik fontos motorja a Bay Area Rapid Transit, azaz BART névre hallgató nehézmetró/gyorsvasút-hálózat. Az utóbbi években a BART hálózatbővítése szinte minden ágon szárnyra kapott, jelenleg a Fremont városáig tartó ágon történt hosszabbítás. Az erről beszámoló rövidhírünkben is említettük, hogy jó esetben lesz ez még tovább is, hiszen a számos világcég (pl. Adobe, SAP, Intel, Cisco) központjának otthont adó San Jose - Santa Clara várospár lenne a logikus déli végpont. Nos, az illetékes Santa Clara Valley Transport Authority minapi közleménye szerint ehhez sikerült is egy lépéssel közelebb kerülni, ugyanis a részletes kivitelezési tervek elkészítésével megbízták a Mott McDonald és a PGH Wong Engineering mérnöki irodák alkotta konzorciumot. A kérdéses szakasz már a Fremont-San Jose bővítés második szakaszának számít, azaz a San Jose és Santa Clara belvárosát kiszolgáló 5 mérföldes (kb. 8 kilométer) vonat előkészítése kezdődik most meg, mely javarészt földalatti vonalvezetésű, 3 állomással - a negyedik, a Santa Clara területén lévő végállomás már felszíni lesz. A projekt sikeres előkészítését követően 2020-ban szeretnének szövetségi támogatást kapni (valószínűleg poszt-Trump szcenárióra játszanak...) a tényleges kivitelezéshez.
A projekt érdekesség, hogy ezzel zárulna be a kötött pályás elővárosi/gyorsvasúti kör az Öbölmenti Régió körül, azaz San Francisco-San Jose-Oakland háromszög minden ága rendelkezne elővárosi jellegű kötött pályás közlekedéssel. Jelenleg a keleti, Oakland-San Jose ágon Fremont és San Jose között csak az Amtrak Capitol Corridor és az ACE vonatai járnak - előbbiek 1-2 óránként, utóbbi pedig csak csúcsidőben néhány járattal, az északkeletről (Stockton, Pleasanton) délre (San Jose/Santa Clara) ingázók igényeire szabva.


Alagútfelújítás és buszos pótlás „pacsirtáknak” a BART-on


San Francisco, Kalifornia | Amerikai Egyesült Államok – Ha már képzeletben lerepültük azt a 12 órát a nyugati parti, maradjunk még egy kicsit a széles nyomtávú nehézmetrók világában, azaz még mindig BART! Az Öbölmenti Régió köztudottan masszívan földrengésveszélyes övezet a Szent András törésvonalnak (is) köszönhetően. Értelemszerűen a Bay Area Rapid Transit közel 6 kilométeres alagútja, a tengeröböl alatt futó Transbay Tube, mely Oakland és San Francisco között minden vonalat kiszolgál, a teljes BART-hálózat legkritikusabb elemének számít földrengésbiztonsági szempontból. Az 1989-es földrengést követő szeizmológiai vizsgálatok szerint az alagút speciális „földrengéselnyelő” rendszerében maradt még tartalék, de nem sok - egy ezer évente előforduló méretű földrengés minden bizonnyal komolyan károsítaná. 2013-ban már végeztek erősítési munkákat, de 2016-ban egy újabb, 313 millió dolláros programról határozott a BART menedzsmentje. A tervezett munkák most értek olyan fázisba, hogy a vonatforgalom korlátozására is szükség van. Első körben korábbi üzemzárást követő éjszakai vágányzárban tervezték a kivitelezést, de a projekt időigénye miatt taktikát változtattak, és a hajnali 4 órás üzemkezdet 5 óra utánra tolásával szélesítik a vágányzári időablakot - ez a számítások szerint 25%-os időmegtakarítást és 15%-os költségcsökkenést hozhat. A kérdés már csak az volt, mi lesz a kora reggeli ingázókkal, például a forgalmas San Francisco nemzetközi repülőtér (IATA-kódja SFO) dolgozóival, vagy azokkal, akik a csúcsidei zsúfoltságot kora hajnalban kerülik el. Nos, a megoldás az lett, hogy a korán kelő „pacsirták” számára egy komplex, San Francisco belvárosáig közlekedő expresszbuszokból és a meglévő buszjáratok erősítéséből összevágott monstre hajnali pótlóbusz-rendszert hoztak össze. Az Early Bird Express hálózat élesben február 11-én indul majd, és a tervek szerint 3 és fél évig (!) fog üzemelni. A nagyszabású pótlásba 7 buszos szolgáltató ad kocsikat és a tervek szerint nagyjából napi 2900 távolsági ingázót fognak szállítani.
A történet érdekessége, hogy a vizsgált alternatívákat, hatásvizsgálatokat, az utasszámlálási-közvéleménykutatási adatokat és a felügyelőbizottsági ülések prezentációit (például ezt) mind-mind elérhetjük a BART honlapján. Ahogy a Network Rail után egy újabb szép példáját láttuk, szolgáltatni tehát sokféleképpen lehet... Apropó, látott valaki hasonlót a hazai 80a vasútvonal 10 hónapos teljes kizárása kapcsán?

Összeállította: Halász Péter, Magyarics Zoltán