2019. 01. 23.

Ingyenessé teszik a tömegközlekedést Luxemburgban

A nagyhercegség közlekedési minisztere, François Bausch a részleteket és a financiális hátterét is elmondta arról az intézkedésről, amelynek köszönhetően 2020. márcus 1-jétől ingyenessé válik Luxemburg teljes területén.






Bő egy évet kell még várni az érdemi eredményre, de a részletek már most ismertek. Az biztos, hogy a rendszer nem mindenhol és nem automatikusan lép életbe, de a helyi hatóságok csatlakozhatnak hozzá – a főváros már meg is tette, közölte Lydie Polfer polgármester. A tárcavezető szerint azért is fontos az ingyenes tömegközlekedés, mert ez egyfajta fokmérője a társadalom fejlettségének és a gazdasági stabilitásnak – no meg egy jelzés arra nézvést, hogy a tömegközlekedésnek komoly szerepet kell vállalnia egy fenntartható közlekedési rendszerben is, ráadásul az ingyenesség a polgárok szemléletét is formálhatja.
A vasúti utazók számára fontos, hogy az ingyenesség ellenére is megmarad az 1. osztályú utazás lehetősége – ez azért is fontos, mert sok helyen már ez a lehetőség kiveszőben van, gondoljunk csak a magyarországi „távolsági” vonatokra... De Luxemburgban, bármilyen kicsi is az ország, egyelőre marad a fizető utasok számára az 1. osztály. Aki itt szeretne utazni, annak a szokásos tarifát meg kell fizetnie majd, mivel az ingyenesség csak a 2. osztályra lesz érvényes. Aki itt utazik, annak is rendelkeznie kell majd valamilyen személyi azonosításra alkalmas okmánnyal és ezt biztonsági okokkal magyarázza a tárcavezető. A jelenlegi közlekedési kártya az mKaart is megmarad, hiszen a fizetős szolgáltatásokhoz, a P+R parkolókhoz, az elektromos töltőállomásokhoz vagy éppen a kerékpártárolókhoz továbbra is szükséges ennek megléte.

A rendszerhez nem csatlakozik mindenki automatikusan, de a főváros és így a Luxtram is része az ingyenes közlekedési hálózatnak
(fotók forrása: Wikipedia)

Az ingyenesség mellett fejleszti is a tömegközlekedést is: 2018 és 2023 között 2,2 milliárd eurót fordítanak a vasúti közlekedésre és 390 millió eurót a luxembourgi városi vasút fejlesztésére. A nemzeti buszhálózatot, az RTGR járatait is átalakítják majd annak érdekében, hogy optimálisabb csatlakozásokat nyújtsanak majd és a tervek szerint esténként és hétvégente is bővítenék a buszközlekedés kínálatát.
A nemzetközi forgalomban a buszokon és a vonatokon is fizetni kell majd továbbra is: azonban a buszhálózaton már most biztos a jegyárak csökkentése; a CFL pedig tervezi, hogy a szomszédos belga, francia és német vasúttal tárgyalásokat kezdeményez a határátlépő forgalomban használt jegyek árának csökkentésére.
Arra nézvést, hogy pontosan milyen feltételek mellett és pontosan kire lesz érvényes az ingyenes tömegközlekedés, egyelőre nincs információ, de a hírek szerint nem csak a helyieknek, hanem a külföldieknek sem kell majd fizetni a közlekedésért. Az ingyenesség ellentételezésére évente mintegy 41 millió eurót fordítanak majd az adóbevételekből.

Halász Péter