Az elmúlt években sokféle opció felmerült az igencsak leromlott állapotú Budapest–Belgrád vasútvonal rendbetételére. Magyarországon egyelőre nincs végleges döntés, de Szerbiában évek óta komolyan dolgoznak a vonalon. Ennek eredménye képpen viszont február elsejétől megszűnik az átszállásmentes kapcsolat a két főváros között.
Jó ideje lehet hallani mindenféle tervekről a Budapest és Belgrád közötti vasútvonallal kapcsolatban és míg Magyarországon most épp a kínai hitelből való felújítás terve is elhalni látszik, addig a piros vonalon túl, Szerbiában évek óta folynak a munkálatok. Déli szomszédunknál sem önerőből, hanem komoly orosz befektetéssel épül az új vasútvonal a főváros és a magyar határ között. Itt a pálya az elmúlt években már annyira leromlott, hogy sok helyen nyílt vonalon is csak 30-40 km/órával döcögtek a nemzetközi vonatok is. Az első szakasz, Inđija és Belgrád között már tavaly egész jól állt, itt már kiépült a második vágány és a pályasebesség is elérte a 100-120 km/órát. Most a munkálatok elértek a következő szakaszukba, Inđija és Újvidék között kezdik el alapjairól felújítani a vonalat, amivel több hónapos teljes kizárás is érkezik. A szerb vasút pedig, az arrafelé megszokott sebességgel, már január utolsó hetében értesítette is az utasait a februártól életbe lépő menetrendről. Vagyis inkább annak hiányáról, hiszen Újvidék (Novi Sad) és Belgrád között a jelenlegi információk szerint még pótlóbusz sem közlekedik majd, az utasok meg oldják meg ahogy tudják. Habár a hivatalos online menetrendi kereső ezekről a változásokról még nem tud.
Ami a három nemzetközi vonatot érinti a fővárosok között, az éjszaka közlekedő Beograd nemzetközi gyorsvonat egyáltalán nem fog járni, helyette ugyanolyan számban és menetrendben egy belföldi gyorsvonat közlekedik a magyarországi szakaszon. A Budapesten át Bécs és Belgrád között közlekedő Avala Eurocity (habár itt idén már csak egy közvetlen kocsi közlekedik), csak Bécs és Budapest között közlekedik majd. Szerbia felé helyét az Ivo Andrić nemzetközi gyors veszi majd át, amely így Újvidékről két órával korábban, míg Budapestről négy órával később indul majd. A MÁV jelenlegi információi szerint Kelebián is át kell majd szállni, Újvidék és Belgrád között pedig pótlóbusz nem lesz. Részletes információkat a vonatok közlekedéséről a MÁV tájékoztatójában lehet találni.
Ezen a ponton viszont kiemelnénk, hogy az eddigi tapasztalatok alapján a szerb vasút esetében csak az biztos, ami már megtörtént, de a jelenlegi állás szerint nem sok pozitívum látszik. Egy ilyen intézkedéssel, hónapokon át történő pótlás nélküli vágányzárral még azt a fél tucat megszállott utast is el lehet üldözni a vasút környékéről, akik eddig kitartottak. Összehasonlítás képpen a Flixbus napi két közvetlen eljutást biztosít Budapest és Belgrád között, mindkettőt jóval rövidebb menetidővel, mint a vasút. Az egyetlen esély ezen utasok visszaszerzésére az lehet, ha a felújítás befejeztével, amelyre reméljük a magyar szakaszon is sor kerül előbb-utóbb, a jelenleginél jóval rövidebb menetidővel és magasabb minőségű szolgáltatással tér vissza a vasút. A remény hal meg utoljára.
Avala Eurocity vonat indulásra készen Belgrád régi pályaudvarán. Ebből ma már semmi sincs, az állomást bezárták, a vonatból már csak egy közvetlen kocsi maradt, nemhogy étkezőkocsis Eurocity, de február elsejétől megszűnik a Bécs–Belgrád közvetlen kapcsolat is
Ami a három nemzetközi vonatot érinti a fővárosok között, az éjszaka közlekedő Beograd nemzetközi gyorsvonat egyáltalán nem fog járni, helyette ugyanolyan számban és menetrendben egy belföldi gyorsvonat közlekedik a magyarországi szakaszon. A Budapesten át Bécs és Belgrád között közlekedő Avala Eurocity (habár itt idén már csak egy közvetlen kocsi közlekedik), csak Bécs és Budapest között közlekedik majd. Szerbia felé helyét az Ivo Andrić nemzetközi gyors veszi majd át, amely így Újvidékről két órával korábban, míg Budapestről négy órával később indul majd. A MÁV jelenlegi információi szerint Kelebián is át kell majd szállni, Újvidék és Belgrád között pedig pótlóbusz nem lesz. Részletes információkat a vonatok közlekedéséről a MÁV tájékoztatójában lehet találni.
Beograd nemzetközi gyorsvonat érkezett a hajnal első fényeiben a Keleti pályaudvar 10. vágányára. Aki ismeri az tudja, hogy ez a 10. vágány tökéletesen illik a vonathoz
(fotók: Berky Dénes)
(fotók: Berky Dénes)
Ezen a ponton viszont kiemelnénk, hogy az eddigi tapasztalatok alapján a szerb vasút esetében csak az biztos, ami már megtörtént, de a jelenlegi állás szerint nem sok pozitívum látszik. Egy ilyen intézkedéssel, hónapokon át történő pótlás nélküli vágányzárral még azt a fél tucat megszállott utast is el lehet üldözni a vasút környékéről, akik eddig kitartottak. Összehasonlítás képpen a Flixbus napi két közvetlen eljutást biztosít Budapest és Belgrád között, mindkettőt jóval rövidebb menetidővel, mint a vasút. Az egyetlen esély ezen utasok visszaszerzésére az lehet, ha a felújítás befejeztével, amelyre reméljük a magyar szakaszon is sor kerül előbb-utóbb, a jelenleginél jóval rövidebb menetidővel és magasabb minőségű szolgáltatással tér vissza a vasút. A remény hal meg utoljára.
Berky Dénes