Berlin már most is mintapélda az akadálymentesítés terén, de a városvezetésnek mégis nyomást kell gyakorolnia a közlekedési szolgáltatókra.
Ha akadálymentesítésről esik szó, sokan még mindig csak a kerekesszékkel élők mobilitását értik alatta, pedig a probléma sokkal összetettebb. Természetesen nem szabad megfeledkezni az idősek vagy a kisgyermekesek problémáiról, bár az ő kihívásaik részben más jellegűek lehetnek. A legfontosabb segítség számukra és az egészséges utasok számára is a lift, amit szinte minden S-Bahn és metróállomáson megtalálunk. Viszont ezek sokszor hibásak és nem sok segítséget jelentenek – viszont a BrokenLifts oldal segít elkerülni a hibás darabokat.
Az S-Bahn-hálózat nagy részén az állomások akadálymentesek. Ha éppen nem épült lift, megoldják máshogy, mint a képen is: az eredeti bejárat a felüljáró volt, ahonnan a kép készült – az akadálymentes pedig az útátjáró felé vezető út a Grünbergalle megállónál
A személyszállítási törvény 2022-től előírja a teljeskörű akadálymentesítést, ami alól csak az évekkel ezelőtt történt egyeztetések alapján lehetett felmentést szerezni. A berlini metró összesen 205 állomása közül már csak 6 maradt valamiféle akadálymentesítés nélkül, ezek az U2 Deutsche Oper, az U6 Holzhauser Straße, Borsigwerke, Seestraße és az U1-U3-U7 által közösen használt Möckernbrücke állomásai. Nehezíti a kivitelezést, hogy a hálózat mintegy kétharmada műemléki védettséget élvez. Az S-Bahn esetében a Gehrenseestraße (S75), Hirschgarten (S3), Marienfelde (S2), Nöldnerplatz (S5-S7-S75), Schöneweide (S8-S9-S45-S46-S47-S85), Wilhelmshagen (S3) állomások megközelíthetetlenek a mozgásukban korlátozottak számára.
A Möckernbrücke állomás akadálymentesítése évek óta zajlik, nem könnyű feladat a liftek beépítése a részben a Landwehrkanal feletti magasvezetésű állomásba
A város szolgáltatókkal kötött szerződéseiben szerepel, hogy egész évre vetítve legalább 95 százalékos rendelkezésre állást kell biztosítani a liftek esetében. Ugyan létezik olyan nap, amikor egyszerre tízesével állnak a liftek, de évek óta nem volt probléma ilyenből. A BVG közlése szerint 2014 óta stabilan 97 és 98 százalék között voltak az értékek az elszámoláskor. Ezzel párhuzamosan a mozgólépcsők 96 százalék fölött teljesítettek, ezért a közlekedési ügyekért felelős szenátorasszony, Regine Günther a jobb elérhetőség és a gyorsabb javítások érdekében kötbér bevezetését tervezi.
A villamosmegállók 56 százaléka már akadálymentes és csak az M17-es vonalon találkozhatunk KT4D típusú villamosokkal. A sokkal nagyobb lefedettséget biztosító busz végez a helyi ranglista végén: a megállók mindössze 10 százaléka akadálymentes – különösen a kerekesszékesek és a gyengénlátók számára. Egyik magyarázata ennek, hogy a megállók rendszerint a nem túl magas járdaszegélyen vannak és a buszokat sem lehet akármeddig leszintezni.
A villamosflotta nagy része akadálymentes, de a megállóknak alig több mint a feléről mondható el ugyanez, így van még feladat a törvényi megfelelésig
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
A villamosmegállók 56 százaléka már akadálymentes és csak az M17-es vonalon találkozhatunk KT4D típusú villamosokkal. A sokkal nagyobb lefedettséget biztosító busz végez a helyi ranglista végén: a megállók mindössze 10 százaléka akadálymentes – különösen a kerekesszékesek és a gyengénlátók számára. Egyik magyarázata ennek, hogy a megállók rendszerint a nem túl magas járdaszegélyen vannak és a buszokat sem lehet akármeddig leszintezni.
A törvényileg meghatározott 2022. január 1. előtt, 2020-2021 folyamán szeretné a városvezetés elérni, hogy az S-Bahn-állomások és a metróhálózat esetében valóban teljes akadálymentesítettségről beszélhessenek. Ugyanezen cél a villamos esetében 2022, a buszoknál pedig a kerületek miatt határidőt sem mernek előírni.
Adorján Péter