Schönebergben, az egykori Anhalter- és Potsdamer Bahnhof régi váltókörzetének vágányait a Yorckstraße felett számos hídszerkezet vezett át. Ám a II. Világháború pusztítása és a város két felé osztása után az állomás szerepe alaposan megváltozott és 1951 után a vágányok nagy része kihasználatlan maradt. Az út felett azonban a vasúti hidak megmaradtak, ma pedig műemléki védettséget élveznek – a DB mégis elbontaná a nagy részüket, cserében viszont kettőt felújítana.
Az egykori Anhalter Bahnhof váltókörzete és kiszolgáló területe manapság már csak közparkként működik, már ott, ahol éppen nem építették be azt. Ráadásul itt halad az észak-déli nagyvasúti alagútba bevezető négyvágányú vasútvonal is, ami szintén meghatározza a térség fejlődését. A közparkként működő területeket viszont kettévágja a keleti-nyugati irányú Yorckstraße. Az út felett a vasúti vágányokat hidakon vezették át, a számtalan hídszerkezet pedig megkapó, indusztriális hangulatot kölcsönzött a környezetnek.
Az Anhalter Bahnhof Berlin megszállása és kettéosztása nyomán elvesztette jelentőségét, az egykori fejpályaudvarnak csak egy része, a darabárúraktár és a posta üzemelt. Az újraegyesítés után pedig erre vezetett ugyan az észak-déli nagyvasúti alagútba vezető vasúti pálya, de a használaton kívüli vágányokon kinőtt erdőt közparkként hasznosították. A Yorckstraße feletti hidak időközben műemléki védettséget kaptak, ám közülük többet elbontottak már: részben a vasúti pálya kiépítése, részben pedig a kihasználatlan területek rendezése során tették ezt.
A térség térképe a Nord-Süd-Bahn Monumentenbrücke és Yorckstraße közötti szakaszával. A Yorckstraße felett a még meglévő hidak látszanak, a fővonaltól nyugatra pedig az épülő lakópark és kerékpárút nyomvonala látszik
(térkép: OpenStreetMap)
(térkép: OpenStreetMap)
A jelenlegi helyzet az, hogy a megmaradt hídszerkezetek közül hatot elbonta a tulajdonos, a Deutsche Bahn – cserében viszont egy hidat felújítanak, amin az S2-es S-Bahn-vonal vágányai mellett kialakított kerékpárút használói és a gyalogosok kelhetnek majd át a Yorckstraße felett. Jelenleg ilyen lehetősége nincs az itt közlekedőknek, a kerékpárút a közeli Bautzener Straßéra van rávezetve és ennek torkolatában lehet átkelni a Yorckstraßén.
2011 őszén, egy esős napon halad az M19-es vonalon közlekedő emeletes busz a még meglévő, de rossz állapotú hídszerkezetek alatt. Ezek a hidak még megvannak – ki tudja meddig?
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Az újonnan kialakítandó kerékpárút-szakasz érdekessége lesz, hogy részben a Yorckstraße szintjére épített szupermarket tetején vezetne majd fel a hídra és kiszolgálá a Bautzener Straße és a vasút közötti területen épülő lakóparkot is. A híd felújításához a szakemberek szerint 860 ezer euró szükséges, ebből a kerület, Tempelhof-Schöneberg önkormányzata már elő is teremtett 423 ezer eurónyi forrást. Az üggyel foglalkozó napilap, a Der Tagesspiegel megjegyzi: évek óta húzódik a megállapodás a felek között és a korábbi 14 hídszerkezet közül többet már elbontottak. Amíg nem épül meg a tervezett kerékpáros átvezetés, az S1-es és az S2-es S-Bahn-vonal közötti területen lakó mintegy ötezer embernek nem lesz közvetlen kapcsolata a már említett közpark északi oldalához, amely egészen a Teltowkanalig tart. Egyelőre azonban úgy néz ki, még mindig egyezség az ügyben.
Halász Péter