2019. 01. 02.

Repülőtéri buszok bemutatója

A Légiközlekedési Kulturális Központ december 29-én rendezte meg harmadik alkalommal, így már-már hagyománynak mondható év végi rendezvényét, a Nagy Reptéri Ikarus Fotózást. A reptéri Ikarusok száma évről évre gyarapodik, így az érdeklődők már hat Ikarusból álló konvojt fotózhattak a fővárosban.



December 29-én reggel 8 óra előtt a Budai Vár alatt, a Dózsa György téren felsorakoztak a nap legfőbb résztvevői, a MALÉV köntösbe bújtatott Ikarusok, egész pontosan hat darab. Az évek során szépen gyarapodó Ikarus flottában jelenleg az alábbiak tartoznak:
  • ADY-338 (Ikarus 396.68)
  • AVC-694 (Ikarus 350.02)
  • MEZ-188 (Ikarus 250.69)
  • MTZ-970 (Ikarus 280.49)
  • RAA-166 (Ikarus 250.59)
  • és végül, de nem utolsó sorban a próbarendszámot viselő Ikarus 55
Ezen autóbuszok mögött igen hosszú út állt, mielőtt az LKK kezelésébe kerültek, vagy némelyik esetében, amíg vissza nem kerültek a budapesti repülőtér atmoszférájába.

A reptérre indulás előtt az autóbuszok néhány kört tettek a Dózsa György térnél
(fotó: Szundi Szabolcs)

A MEZ-188-as rendszámot viselő 250-es volt az első az LKK kötelékében, amely megkapta az Air Tours fényezést. 20 évnyi Volánbusz szolgálat után Marcaliból 2014-ben került jelenlegi helyére, természetesen egy alapos felújítást és néminemű átalakítást követően.

A hat Ikarus kétszer vonult át alakzatban az Erzsébet hídon Pestről Budára
(fotó: Szundi Szabolcs)

Haladjunk tovább az időben: 2015-ben bemutatkozott az Ikarus 55-ös, azaz Faros, melyet a BKV Zrt. cinkotai garázsában restauráltak és tartanak karban a mai napig.

Az Ikarus 280-as a HA-LBE lajstromjelű Tupoljev Tu–134 ("Kistuskó") mellett
(fotó: Szundi Szabolcs)

Napfürdőzés a HA-LCG lajstromjelű Tupoljev Tu–154 ("Nagytuskó") előtt
(fotó: Szundi Szabolcs)

Ezt követte 2016, amikor megrendezésre került az első Nagy Reptéri Ikarus Fotózás elnevezésű rendezvény. Ekkor már három korhű fényezést viselő Ikarus gurult ki a belvárosból a reptérre. A harmadik csapattag az egyedüli csuklós, az MTZ-970 lett. E jármű 26 évnyi fővárosi szolgálat után került felújításra. Hasonlóan a Faroshoz, a 280-as is BKV kötődésű (az előéletén kívül), igaz itt a Dél-pesti garázst kell megemlítenünk.

A nap főszereplői az Aeroparkban kiállított gépmadarak előtt
(fotók: Szundi Szabolcs)

A statikus mellett dinamikus bemutató is zajlott a múzeumban, így változatos kombinációkban haladó autóbuszokról is lehetőség nyílt képek készítésére
(fotók: Adorján Péter)

2017 is tartogatott egy újdonságot, mégpedig az Ikarus 350-est. A visszatérő AVC-694 1991-ben készült a MALÉV számára, majd egészen 1999-ig itt szolgált, amikor a XVIII. kerületi Karinthy Frigyes Gimnáziumhoz került.

Az 1-es terminál megtekintése előtt összeállt a flotta egy közös fényképre
(fotó: Szundi Szabolcs)

El is érkeztünk a 2018-as év végéhez, amikor ismét újabb MALÉV fényezést viselő vasak kerültek a nagyközönség elé. Az egyik az RAA-166 rendszámot viselő 250-es, ami igazából már 2014 óta az LKK csapatát erősíti, igaz akkor még LPA-974-es hatósági azonosítót, illetve egyedi kék-fehér fényezést viselt. Így mondhatjuk, hogy a Kelet-Magyarországot közel negyed évszázadig koptató Ikarus most lett igazi csapattag, hogy megkapta a Zsótér-féle fényezést.

A közös fotózás a reptérre való behaladás után az 1-es terminálnál ért véget, ahol a csoportképbe egy épp távozó Ryanair-es vasmadár is belefért
(fotó: Szundi Szabolcs)

A másik visszatérő pedig az ADY-338, ami szintén az Ikarus gyár a MALÉV részére gyártott másodmagával 1988-ban. A 396-os a 90-es években elkerült a légitársaságtól, majd egészen az idei évig, amikor is szintén a BKV Zrt.-vel együttműködve a kelenföldi garázsban felújították, különböző Nyugat-magyarországi magáncégeknél tevékenykedett. Különlegessége az autóbusznak, hogy az 1988-as érkezésekor a légiflottát már az említett és jól ismert Zsótér-féle (fehér-zöld-kék) fényezéssel látták el, ám az autóbusz még a korábban használatos köntöst kapta meg a gyárban.

A nap utolsó sugaraiban megcsillan a jól ismert logó
(fotó: Szundi Szabolcs)

A buszokkal legkönnyebben az Aeropark által szervezett programokon találkozhatunk, ami általában magában foglal egy látogatást a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér utasok számára elzárt illetve csak kevéssé ismert részein. A túrákon a látottakat repülőtéri dolgozók és szakértők kommentálják, akik a munkájukhoz kapcsolódó érdekes történeteket is mesélnek, hogy megfoghatóbb legyen a repülőtér többség számára kevéssé ismert ökoszisztémája.

Az előtér széléről megcsodálható volt a jelenleg Budapestre közlekedő legnagyobb típus is: az Emirates légitársaság A6-EBX lajstromjelű Boeing 777-300ER típusú gépe akár 420 utast is szállíthat.
(fotó: Adorján Péter)

Adorján Péter, Szundi Szabolcs