Két évtized munkája látszik beérni Berlin északi részén, ezáltal a legnagyobb nyugati oldali lakótelep régóta várt vasúti kapcsolata is megvalósulhat.
Az 1905-ben megnyitott Heidekrautbahn járatai 1976 óta Karow felé kerülnek, mert a korábbi szakasz a határsávba esett. A vágányokat a korábbi Bergmann-gyár (jelenleg a Stadler Pankow és a GE Power osztozik rajta) és Berlin-Wilhelmsruh állomás között elbontották, de a helyét a területrendezési tervekben fenntartották. A vasút reaktiválása mellett nem csak a "régen minden jobb volt" az alapja, hanem az 1963 és 1974 között felépített, közel 40 ezer lakosú Märkisches Viertel nevű lakótelep régóta várt vasúti kapcsolata is megvalósulhat.
Az Antifasiszta védőfal építése miatt feladott szakaszt szeretnék most reaktiválni (grafika: NEB)
A 13,5 kilométer hosszú régi-új szakaszon 8 állomás és megállóhely épülne, a tervezés 760.000 eurós költségét Berlin és Brandenburg tartományok állják, amiről csütörtökön állapodtak meg. Természetesen ez még nem a végösszeg, ehhez még jön 20-22 millió építési költség is. Oberhavel kerület vezetés viszont jelezte, hogy 15 milliót szívesen ad a projektre. A vasút által érintett kerületi területen az elmúlt 20 évben megháromszorozódott a lakosság, ezért is fontos a jelenlegi autóbuszos kiszolgálásnál jobb színvonalú vasúti kapcsolat kiépítése.
A most érvényes tervek szerint 2023-tól már utazni is lehet majd az újjáépített törzsszakaszon. Célként tűzték még ki, hogy 2028-ra elérjék Gesundbrunnen állomást, így még színvonalasabb szolgáltatást nyújtsanak. Még 2017-ben kötött megállapodást Berlin, Brandenburg és a DB Netz i2030 néven a szövetségi főváros környékén a vasúti szolgáltatások színvonalának emeléséről, amibe pályaépítés, új megállóhelyek és állomások mellett sebességemelések is tartoznak.
Adorján Péter