2019. 01. 09.

Bajok a pályán, bajok a járművekkel

A 33 ezer kilométernyi német vasúti hálózat számos helyen van kritikus állapotban – ez derül ki egy parlamenti kérdésre adott válaszból. A 2018 november végi állapotok szerint összesen 500 olyan szakaszról tudtak a DB hálózatán, ahol tartósan, hónapokig csökkentett sebességgel kell járni a vonatoknak és ez alól az ICE-hálózat sem kivétel.


Túl sok a lassújel


Átlagosan 92 napig tart egy lassújel felszámolása, ez derül ki a szövetségi közlekedési tárca válaszából, amit az FDP egyik képviselőjének írásbeli kérdésére adtak a közelmúltban. A november végi állapot szerint összesen 117 vasútvonal érintett, a legtöbb lassújel pedig Bajorországban van. A hibák egyik fő oka a vasúti infrastruktúra elöregedése, valamint a kifogásolható minőségben végzett és kevés karbantartás. Ezen kívül komoly hatással van a vasúti pályára az időjárás is, sok esetben pont az időjárási körülmények nem teszik lehetővé a vasúti pályák időbeni kijavítását.

A vasúti pálya fenntartására 2020-tól 25 milliárd euró jut négy éven át – figyelni kell arra, hogy mire költi a forrásokat a DB, vélik az ellenzéki politikusok
(fotó: Nánási Zoltán)

Mindeközben persze a szövetségi állam önti a pénzt az infrastruktúrába, a fenntartásra csak 2020-2024 között 25 milliárd eurót szán a szövetségi költségvetés. Az ellenzéki politikiusok szigorúbb kontrollt szeretnének a pénzek felett, mivel szerintük egyszerűen elfolynak a rendszerben ezek az összegek és nem az eredetileg nekik szánt célokra költi el a pénzeket a szövetségi tulajdonban lévő vasúttársaság.

ICE 3-asok: korlátozottan forgalomképesek


Nem csak a vasúti pályával, hanem a járművekkel is gondok vannak. Majd tíz éve egy ICE 3-as szerelvény kisiklása nyomán kellett korlátozni a viszonylag új nagysebességű vonatok közlekedését, most pedig a legutóbbi tűzeset miatt kell sűríteni a járművek vizsgálatát. A Köln és Frankfurt am Main közötti nagysebességű pályán történ eset nyomán átvizsgálták a járműcsalád tagjait és bár alapvetően rendben találták a járműveket, számos viszonylatra vonatkozó korlátozást vezettek be rájuk.

A DB AG ICE 3-asai egyelőre csak korlátozottan forgalomképesek, amíg át nem vizsgálják valamennyi egységet
(fotók: Halász Péter)

Nem közlekedhetnek így december 20. óta Hannover és Würzburg között a járművek, mivel itt túl sok alagút van és a hosszú alagutakban nem járhatnak ezek a járművek a vállalati rendelkezés szerint. Pontos indoklás úgy szól, hogy a még át nem vizsgált ICE-ket nem lehet tíz kilométernél hosszabb alagútba küldeni, annak ellenére sem, hogy gyakorlatilag esélytelen még egy hasonló tűzeset megtörténte. Ezeken a viszonylatokon az ICE 3-asokat más vonatok, ICE T-k és ICE 4-esek helyettesítik.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.