Sokat kellett rá várni, de megérte – így köszöntötte a 2013-as IAA keretében a Daimler a csarnokba belépőket. Ugyanez elmondható az elektromos meghajtású Citaro esetében is, de különösen a BVG-ra igaz. Az elmúlt három év villanybuszos tapasztalataira alapozva vásárolt buszok feltehetően jobb üzemkészséget mutatnak majd.
Még nekünk is furcsa belegondolni, hogy több, mint három éve írtunk először a BVG elektromos Solarisairól. Majd gyorsan kiderült, hogy annyira mégsem kiforrott még a technológia és folyamatosak a kisebb-nagyobb problémák. Ezekből a tapasztalatokból merítve írt ki pályázatot két éve a berlini közszolgáltató elektromos meghajtású buszokra és kapott lehetőséget felesben az EvoBus és a Solaris, így idén augusztusban már összesen 35 tisztán elektromos busz áll majd a BVG rendelkezésére. Az elektromos flotta a korábbi 4 PRIMOVE-os, a tavaly vásárolt 1 pantográfos newUrbino és az idén érkező 15-15 eCitaro és newUrbino összetételű lesz.
Pénteken hivatalosan is bemutatásra került az EvoBus által leszállított első Mercedes-Benz eCitaro, ami a korábbi Future Bus tanulmányterv homlokfalát örökölte – a vélemények természetesen megoszlanak, de mindenképpen kitűnik a többi Citaro közül.
Még az Indira-Gandhi-Straße telephelyen, nem sokkal a karácsony előtti leszállítást követően. A Combo2 (köznapian Mennekes) csatlakozó az első ajtó előtt kapott helyet.
A beltér nem különbözik egy hagyományos állómotoros darabtól, egyedül a szabványváltozás miatt keresztben beépített fényforrások lehetnek feltűnőek. A korábbi motortorony továbbra is a hajtásrendszer elemeit tartalmazza, de a dízelmotor helyén négy, a tetőn pedig további hat Lítium-Nikkel-Mangán-Kobalt (Li-NMC) akkumulátormodul kapott helyet. Ez összesen 243 kWh kapacitás, ami normál városi forgalomban 140-160 km megtételére elég – a valós adatokat majd meglátjuk. Az elektromos energia mozgássá alakításáról a ZF AVE 130 futómű két, egyenként 110 kW teljesítményű motorja által kifejtett 11.000 Nm gondoskodik. Az akkumulátorok feltöltése jelenleg csak telephelyen lehetséges, de a szerződésben van opció ennek megváltoztatására, hogy a technológiai fejlődést folyamatosan tudja követni az üzemeltető.
Akár dízelbusz is lehetne, de a toronyban más lakik. Az ülésekre a BVG-foltos szövet került.
Extraként rendelt a BVG minden ablakoszlopra 2-2 USB-csatlakozót, így guruló Power Bankként is funkcionálhat a busz. Ezen felül a jobb oldali tükör fölé került egy kamera, ami a városban található rengeteg kerékpársáv esetében segíti a holtterek minimalizálását. Hátul pedig a Budapesten már évek óta ismert módon egy célállomást is mutató kijelző került.
Az inverz felirat miatt még jobban látszik, mekkora kijelző van hátra beépítve.
A busz hivatalos bemutatójára a BVG székháza előtt került sor.
A busz hivatalos bemutatójára a BVG székháza előtt került sor.
Az első tengely fölött bal oldalt egy szekrény található, amibe a járművezető a személyes dolgait zárhatja be.
A BVG flottája a jelenlegi tervek szerint 2030-ra 1600-1700 elektromos buszból áll majd, ehhez 2021-től évi 180-190 új elektromos járműre lenne szükség. Addig viszont a relatív kis darabszámú kísérletezgetés marad és csak reménykedünk, hogy hamarosan lesz a piacon a cégnek megfelelő paraméterű csuklós verzió is.
A hivatalos átadáson a BVG részéről Sigrid Evelyn Nikutta vezérigazgató és Torsten Mareck buszos üzemeltetési vezető vett részt.
Az elektromobilitás kihívásairól nem szokás beszélni, pedig fontos szempont már egy nagyságrenddel kisebb üzemnél is. Elektromos energiát buszba tölteni sokkal macerásabb folyamat, mint gázolajat, ezért a BVG most az Indira-Gandhi-Straße garázsba vonta össze az elektromos buszokat, még ha ezzel hosszú kiállási útvonalak is jöttek létre. A 204-es vonal két végállomását (Südkreuz és Hertzallee) szeretnék hagyományos, kábeles töltőponttal is kiegészíteni, valamint Britz garázst elektromos buszokhoz fejleszteni. Ezen felül a városi területrendezési tervben szerepel Schöneweide kerületben két helyszín buszgarázsnak fenntartva és ha a BER egyszer valaha elkészül, talán Tegel is kap egy buszgarázst.
A sajtós próbaút után joggal került a kijelzőre a John F. Kennedy által híressé vált mondat:
Ich bin ein Berliner
(fotók: Stefan Maier)
Ich bin ein Berliner
(fotók: Stefan Maier)
Az új elektromos buszok a megrendelővel kötött megállapodás szerint a 142, 147, 194, 240 és néhány menet erejéig a 259 jelzésű vonalakon tűnhetnek föl. A vonalak kiválasztásakor szempont volt az üzemidő maximalizálása és a többlet járműszükséglet minimalizálása.
Köszönjük a cikkhez nyújtott segítséget Stefan Maier úrnak!
Adorján Péter