A BVG vezérigazgató asszonyát hallgatják meg a berlini kormányzó koalíció pártjai. A kormányzó polgármester szerint ugyanis a városi közlekedési cégnél komoly bajok vannak a szervezéssel és a megbízhatósággal.
A BVG felügyelőbizottságában is helyet foglaló zöldpárti politikus, Ramona Pop szerint a közlekedési cég az elmúlt két évtized során komoly mértékben lemaradt a fejlesztésekkel és behozhatatlanul lemarad az országos átlagtól. Ám a BVG szerint nem ilyen tragikus a helyzet és főleg nem a közlekedési cég a hibás abban, hogy a fejlesztések nem olyan ütemben haladnak, ahogy azt a városvezetés elképzeli.
Dr. Sigrid Evelyn Nikutta, a BVG vezérigazgatója a 2018-as buszvezető Eb idején – itt a buszvezetőket nézte, most őt méreti meg a városvezetés
A városvezetés kifogásolja többek között azt, hogy a BVG nem éppen vonzó munkáltató, komoly munkaerő-hiánnyal küzdenek. De éppúgy felrótták azt is, hogy nem gázüzemű, hanem elektromos buszokat akarnak beszerezni – ez utóbbit a város kormányzó polgármestere, Michael Müller favorizálja amúgy. A BVG szerint a CNG-s buszok nem jobbak a modern dízeleknél, a mérések szerint ugyanis a széndioxid és a nitrogéndioxid kibocsátása is lényegében azonos mindkét üzemanyaggal működő motornak.
A BVG a villamos hajtású buszokkal kísérletezik, a városvezetés – és főleg a kormányzó polgármester – inkább gázos buszokat látna szívesen az utcákon
Ugyancsak a cégvezetőt teszi felelőssé a politika azért, mert a folyamatosan növekvő utasszámokkal nem tud mit kezdeni a metróüzem a városban, a flotta cseréje és bővítése csak nagyon lassan halad. 2018-ban amúgy rekordot döntött az utazók száma: 1,1 milliárdan választották a berlini metróvonalakat.
A leginkább látható bajok a metróhálózaton vannak – itt komoly járműhiány van annak ellenére, hogy az utasszámok folyamatosan emelkednek
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Az alkalmazottak száma kapcsán is növekedésről lehet beszélni: egy évtized alatt 10600-ról 12100-ra nőtt a BVG munkatársainak száma, miközben a metrókocsik száma 1312-ről 1272-re csökkent. Az utasoknak a városvezetés szerint nincs szükségük számokra, hogy lássák: zsúfoltabbak lettek a járatok. Viszont a járművezetők között igen komoly a betegállományban lévők aránya és amúgy sem túlzottan jól tud alkalmazkodni a közlekedési cég a folyamatos fluktuációhoz a városvezetés szerint.
A helyzet biztosan nem fog javulni 2021-ig: a szenátus által 2016-ban elindított járműbeszerzési program első gyümölcsei ekkorra érnek be. A program ugyanis összesen 1060 nagyprofilú és 440 kisprofilú kocsit vásárol majd a BVG.
Halász Péter