2019. 01. 30.

Pécel–Aszód: tíz hónapra kizárva

Február 4-én kezdődik, egészen pontosan újabb ütemével folytatódik a 80a menetrendi mezőszámmal jelzett Budapest–Hatvan vasútvonal felújítása. A javarészt EU-s forrásokból megvalósuló beruházás mostani fáziásban húzzák talán leginkább a rövidet a vonatozók, ugyanis legalább tíz hónapig Pécel és Aszód között nem járnak majd a vonatok.



A vasútvonal átépítése miatti forgalmi rendről már jó ideje szivárognak az információk és idejekorán – számos pontos jogos – kritikával is illette azt többek között a Közlekedő Tömeg is. A szomszédblog, a Hova megy a vonat? szerzője pedig vasútüzemi szempontból is körüljárta a megkérdőjelezhető részeket – sajnos azonban ezek átvezetéséből sem lett semmi. Mi magunk talán többet mondhatnánk ennek kapcsán, mást azonban aligha, így ehelyütt is e két oldal, illetve szervezet álláspontját ajánljuk olvasóink figyelmébe. De nézzük is, mit hoz a február 4-étől érvényes menetrend!

Bagoly mondja verébnek: vágányzári menetrend!


A hatvani fővonalon három jól elkülöníthető szegmensbe tartozó vonatot kínál, kínált a MÁV-START eleddig – a buszos pótlás nagyjából ehhez igazodik majd. A távolsági forgalom alappillére már nem a gyorsvonat, hanem az InterCity, ezek Budapest-Keleti és Hatvan között nemes egyszerűséggel lemondásra kerültek. A Keleti pályaudvar északi oldalán, a Verseny utcában kialakításra kerülő buszmegállóból indulnak majd az M3-as autópályán közlekedő IC-pótlók, amelyek Hatvanig meg sem állnak majd. Információink szerint vonatonként 4-7 darab autóbusszal számol a vasúttársaság és a buszok órás ütemben közlekednek majd 5 és 21 óra között. Az IC-pótlókra pót- és helyjegy váltása kötelező lesz majd, ez nagyon fontos tudnivaló azoknak is, akik akár csak Budapest és Hatvan között vennék igénybe a járatokat.

A pótlás áttekintő térképe
(grafika: MÁV)

A gyorsvonatok pótlására Pécel és Aszód, illetve Hatvan között járnak majd buszok, ezek a személyvonatokkal lényegében összevonva járnak majd. A pótlóbuszok Péceltől Aszódig vagy minden települést érintve közlekednek vagy pedig Hatvan felé „gyorsjáratként” csak Gödöllőn megállva utazhatunk velük. Lényeg, hogy minden Budapestre tartó és onnan érkező vonathoz lesz pótlóbusz-csatlakozás, mivel a gyorsvonati utasokat Budapest-Keleti és Pécel között a személyvonatokra tereli a MÁV-START.

A Budapest felől érkező vonatok végállomása Pécel lesz. A Keleti pályaudvartól idáig azonban csak személyvonatok járnak majd, a gyorsvonatra vágyó utasoknak is ezzel kell beérniük

A személyvonatok helyett szintén a mindenhol megálló pótlóbuszok közlekednek majd Pécel és Aszód között, de lesz gyorsított pótlóbusz is, amely útközben csak Bagon áll majd meg.
Érdemes kitérni arra is, hogy Gödöllő esetében a pótlóbuszok nem érintik majd a vasútállomást, hanem a Volánbusz-pályaudvaron állnak meg, ezen kívül pedig a HÉV Szabadság téri megállója mellett is lesz pótlóbusz-megálló. Itt az Örs vezér tere felé lehet majd átszállni és a H8-as HÉV vonalán elfogadják a belföldi vasúti menetjegyeket is.
Fontos kitérni arra, hogy a MÁV-HÉV járatain érvényesek lesznek ugyan a belföldi jegyek, így a MÁV-START és a GYSEV által kibocsátott, a már meglévő vasúti viszonylatokra érvényes vasúti menetjegyek, ám a nemzetközi jegyek csak nem. Fontos ez azért, mert a Rákóczi és a Hernád EC-k esetén felmerülhet kérdésként a dolog – a MÁV Kommunikációs Igazgatóságától határozott választ kaptunk: a nemzetközi jegyeket csak az adott járathoz csatlakozó vonatpótló buszokon, így az IC-pótló járatokon fogadják el.
A MÁV-HÉV megállói ezen felül nem kerülnek be a MÁV-START és a GYSEV díjszabásába, így mondjuk Kerepesre nem válthatunk majd – tegyük fel – Devecserről vonatjegyet, a HÉV-ekre egyéb utazásoknál a megszokott és korábban is érvényben volt díjszabási előírások érvényesek.
Nem árt tudni az érintett utasoknak azt is tudni azt is, hogy a MÁV-START kedvezménykártyái, a START Klub kártyák a MÁV-START járataihoz hasonlóan a vágányzár ideje alatt a városhatáron belül jegyváltás nélküli utazásra jogosítanak a H8-as HÉV-en is – elsősorban ez a városhatáron túlra utazók számára fontos, mert így továbbra is „BKSZ-kiegészítő jegyet” vehetnek akkor is, ha a vonatpótló busz helyett a HÉV-et választják.
A HÉV-járatokon azonban továbbra is a BKK munkatársai és megbízottjai végzik a jegyvizsgálatot, őket azonban az elfogadható jegy- és bérletfajtákról a MÁV-START alapos tájékoztatásban részesítette, remélhetőleg kevés lesz a félreértés a vágányzár hónapjai alatt.

Gödöllőre legegyszerűbben a H8-as HÉV-vel lehet majd eljutni. Ám nem csak a vasútállomás, a HÉV-végállomás környezete is megváltozik majd

Ha pedig a HÉV-nél tartunk, fontos kitérni arra is, hogy Gödöllő felé sűrűbben járnak majd a vonatok (csúcsidőben akár 8-7 percenkénti követés is lehetséges), miközben Csömör felé a szűkös pályakapacitás miatt Cinkotán átszállási kényszer lesz – cserében itt a magaspadlós villamos motorvonatok helyett Desirók járnak majd.

Rajzolhatta volna szebben, kis lovag!


A vágányzári menetrendeket szinte mindig övezi kritika és ezek nagy része legalább a helyi érdekeket elnézve még jogos is. Ezeket ugyan mások megfogalmazták már, de érdemes kitérni rájuk, hiszen a jövőre nézve komoly tapasztalatokat lehetne meríteni ezekből is.
A Közlekedő Tömeg még az elmúlt év végén jelezte: az IC-k elvágása Hatvanban felér egy öngyilkossággal. Sajnos ez valóban így van, igaz, az építkezés jelen fázisában az általuk javasolt megoldás, miszerint Aszód és Vác felé kellene legalább két óránként kerülve eljuttatni Budapestre a távolsági vonatokat, nem oldható meg. Persze, a munkákat máshogyan ütemezve még akár erre lenne is lehetőség, hiszen lesz majd olyan vonat a későbbiekben, amely Hatvan és Vácrátót (!) között jár majd. Ugyancsak érdekes kérdés az, hogy a gyorsvonatok utasainak miért nem „jár” a közvetlen budapesti pótlóbusz Hatvanból, ha az IC-t választóknak igen? A MÁV-START álláspontja persze érthető (a pótjegy nettó bevétel a vasúttársaság számára), de a megvalósult közlekedési rend közel sem lett utasbarát megoldás.
Ráadásul az IC-ket máshol is húzza az ág: a vasúti dolgozók nyilvánvaló kényelme volt a fő szempont, amikor „megszokásból” szétvágták Nyíregyházán a kör-IC-ket, így viszont Miskolc és az azon túli térség, Szerencs, Tokaj közvetlen fővárosi kapcsolata is megszűnt. Kinek fájt volna a kör-IC-ket Miskolcon, horribile dictu Hatvanban elvágni?

Miskolci IC előzi a személyvonatot Gödöllőn – a vágányzár idején nem lesz lehetőség a közvetlen, átszállásmentes utazásra Budapest és Miskolc között, még akkor sem, ha Debrecen felé kerülne az utas

A vágányzári kavarásnak persze lesz egy előnye is: Szerencsen megszűnik a gépcsere Sátoraljaújhely felé, a frissen villamosított vasútvonalon végig villamos vontatással járnak majd a vonatok a Hova megy a vonat? információi szerint. Ez örömhír, bár a menetrendi szerkezet ezt nem követi majd le, így amit a réven nyerünk (gépcsere helyett csak 1-2 perces szerencsi tartózkodás), elbukjuk a vámon (keresztre várások).
A MÁV-csoport a vágányzárra amúgy meglepő módon egészen színvonalas brosúrával és tematikus oldallal is készült készült (ez a www.mavcsoport.hu/bphatvan címen érhető el) – ám számos információt hiányolunk belőle. Az szép és jó, hogy a vonalcsík a különböző pótlási rendekkel belekerült, de fájón hiányzik belőle a vonatpótló buszok megállóhelyét mutató térkép. Valljuk be: Gödöllőn sem triviális mindenkinek a Volánbusz-állomás helye; Isaszegen a vasútállomási bejáró út helye; Bagon a „József Attila utca 8.” nevű buszmegálló, de Hatvan kapcsán is jól esne egy kis térkép, hogy a buszállomásra vagy az állomás előtti térre menjünk-e ki? Ez sajnos hiányzik a kiadványból, egyedül a Keleti pályaudvari végállomás kis rajza kapott helyet benne. Viszont a weblapon legalább elérhetők már a vidéki megállók térképvázlatai is, ez is valami!
Loppert Dániel, a MÁV Zrt. kommunikációs igazgatója a vágányzárról tartott sajtótájékoztatón elmondta: komoly erőkkel készülnek az utastájékoztatásra: a hangosbemondások már most mennek, ezen túl az első hetek során szórólapozással és segítőkkel készülnek majd. Loppert fontosnak tartotta kiemelni azt, hogy a vonatpótló buszok fedélzetén nem lesz jegyváltási lehetőség, ez azt jelenti, hogy lesz olyan település, ahol egyelőre nem üzemel majd vasúti jegypénztár (ilyen lesz például Isaszeg), így mindenképpen az elővételi menetjegyváltást ajánlják az utasoknak akár hagyományos módon, akár a az elektronikus értékesítési csatornákon, azaz a webes felületen vagy az okostelefonos applikáción keresztül.

Tíz hónap a világ?


A sajtótájékoztatón megtudhattuk azt is, hogy a tíz hónapos kizárás fő oka az, hogy a munkákat EU-s támogatásokból fedezik majd, ezek elszámolását azonban rövid határidővel meg kell tenni. Emiatt viszont a munkákkal igen gyorsan kell haladni, az 52 kilométernyi pálya átépítésével még idén végezni kell. A munkák során közel 28 kilométernyi zajvédő fal épül, a pálya 100-160 km/h-s sebességre épül ki, végig elektronikus biztosítóberendezés felügyeli majd. A tervek szerint 330 P+R parkoló épül, az állomások és megállóhelyek nagy része teljes egészében megújul, mindenhol lesz magasperon és ez akadálymentes lesz. Új megállóhely épül majd Rákos és Rákosliget között az 508. utca vonalában Akadémiaújtelep néven. A MÁV-csoport azt várja a felújítástól, hogy a vonalon bővül a pályakapacitás – az állomási vágányok számának csökkentése ellenére is – és javul majd a menetrendszerűség. Az átépítés után a mainál vonzóbb menetrendi kínálatot szeretnének az utasok felé meghirdetni.

Az átépítés után ez már a múlt lesz: Gödöllőn is magasperonok, akadálymentes megközelítési lehetőség várja majd az utasokat
(fotók: Halász Péter)

Összességében az biztos, hogy nem lennénk az utasok helyében ebben a tíz hónapos vagy ki tudja mennyivel hosszabb időszakban. Kérdés az is, hogy a mostani, nem éppen utasbarát pótlási rendnek köszönhetően vajon mennyien pártolnak át a HÉV-re vagy éppen a Volán járataira, hogy a személyautókat már ne is említsük. Persze, biztosan lesznek, akik viszont a felújítás után választják majd a vasutat – remélni tudjuk csak, hogy megfelelő menetrendi kínálattal és megfelelő üzemirányítással, zavarkezeléssel találkozhatnak majd az utasok. És azt pláne csak remélni tudjuk, hogy a lábbal szavazók között többen lesznek azok, akik a vasutat választják.

Halász Péter