Évzáró podcast
Budapest | Magyarország – Rendhagyó módon nem külön oldalon, hanem évvégi híreink között jelenik meg évzáró podcast adásunk.
Flexityk a WLB-nek is
Bécs | Ausztria – Az eredményhirdetés utáni kötelező várakozási idő lejárta után a két ünnep között írta alá a végleges szerződést a megrendelő Wiener Linien és a gyártó Bombarider azt a szerződést, aminek értelmében akár 34 új TW500 jelölésű Flexity érkezhet a Badner Bahnra. Első körben 18 egység érkezik 2021-ben, ezzel a 7,5 perces követés még nagyobb szakaszon válik realitássá. Az új járművekhez természetesen karbantartást is vásároltak, amit a saját munkatársak végeznek majd el a gyártó által meghatározottak szerint. Arról semmilyen adat vagy rajz nem került nyilvánosságra, hogy a hatalmas Flexity-családon belül miféle verzióval sikerült elnyerni a lehetőséget.
Újra vasúti kapcsolat Észak- és Dél-Korea között
Keszong | Észak-Korea – Míg a keresztény világban Karácsonyt ünnepeltek, Koreában addig is dolgoztak. December 26-án a két Korea határán fekvő demilitarizált (= a világon a legjobban militarizált) övezetben északi és déli politikusok együtt húzták a síncsavarokat a határon átmenő vasútvonalon – adta hírül a Washington Post. Az ünnepélyes eseménnyel párhuzamosan kilenckocsis különvonat is közlekedett Szöul és Phenjan között, rajta a szokásos északi és déli politikusi felhozatalon kívül a szintén megszokottnak mondható módon az 1953-as fegyverszünettel és a határok lezárásval elszakított családok tagjai. Az ígéretek szerint ismét felveszik a két Korea közötti vasúti forgalmat. Némi politikai enyhülés valóban észlelhető, de egy észak-koreai Szergejes különvonat minden tárgyalási körnél átgurul a határon, hogy aztán pár évig megint ne történjen semmi. Hálózati szempontból Dél-Korea komolya profitálhatna az eurázsiai vasúti vérkeringésbe kerülésből, hiszen Észak-Koreán át elérhető Kína és Oroszország, azon túl pedig akár Európa is. Míg Kína komoly összegekkel fejleszti az európai vasúti kapcsolatot, erre a vonatra Dél-Korea szó szerint nem tud felülni északi szomszédja miatt.
AEM-7 feltámadás
Newark, New Jersey | Amerikai Egyesült Államok – A Trains Magazine eheti híre volt, hogy a Philadelphia környéki regionális vonatokat üzemeltető SEPTA nemrégiben selejtezett AEM-7 sorozatú villamosmozdonyai új munkát találtak. Míg a SEPTA idén ACS-64 sorozatú Siemens-gépekre cserélte a mozdonyvontatású szerelvények élén a vonóerőt, a New Jersey Transit némi hiánnyal küzd. A friss hír szerint a leállított 7 mozdonyt a NJ Transit bérbe veszi és munkába fogja Morrisville környékén. Az ügylet érdekessége, hogy az Államokban sokáig standard személyszállító villamosmozdonynak számító, ASEA-licensz alapján épült AEM-7 sorozatot korábban a NJ Transit nem üzemeltette, ám az ezzel szinte azonos, ám még Svédországban gyártott változatot ALP-44 sorozatjellel igen. Onnan viszont már néhány éve elbúcsúztak a Toaster (kenyérpirító – elvileg formaviláguk miatt, rossz nyelvek szerint kiégési hajlamuk miatt is) becenevű gépek.
(fotó: Magyarics Zoltán)
Közszolgáltat a LEO Express
Pardubice | Csehország – Közszolgáltatóvá válhat a LEO Express, akik eddig csak a Prága és Ostrava, illetve Kassa között közlekedő járatokat üzemeltették. A társaság a Pardubický Kraj döntése alapján 2019 decemberétől szolgáltathat tíz éven keresztül az Ústí nad Orlicí–Mlýnický Dvůr és a Dolní Lipka–Hanušovice vonalakon. A társaság tizenöt darab Alstom Coradia LINT motorkocsit lízingel: ezek a járművek korábban a Harz-hegység térségében közlekedtek, Németország területén, de ott az üzemeltetőváltások miatt feleslegessé váltak. A České Dráhy a vonalakon jelenleg 810-es sorozatú motorkocsikat közlekedtet, így mindenképpen előnyös lesz az utasoknak a szolgáltatóváltás.
Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Magyarics Zoltán
BÚÉK 2019!
Budapest | Magyarország – A RegionalBahn szerkesztősége minden kedves olvasójának, hallgatójának eredményekben gazdag, békés, boldog új esztendőt kíván!
Prosit Neujahr!
Šťastný nový rok!
Prosit Neujahr!
Šťastný nový rok!
a RegionalBahn szerkesztői