Repülőtéri vasutak. Leállított függővasút. Stadler minden mennyiségben. Hírösszefoglalónk az év végéhez közeledve.
Tovább üzemelhet a denveri RTD repülőtéri vasútvonala
Denver, Colorado | Amerikai Egyesült Államok – Bő két éve nyílt meg a denveri repülőtérre vezető RTD (Regional Transportation District) „A Line”, amiről a helyszínről számoltunk be, hát miért ne üzemelhetne tovább? Nos, időközben annyi történt, hogy a nyitónapi cikkben említett sorompóőrök állandó jelleggel megmaradtak a vonalon, ugyanis az útátjárókat biztosító berendezések megbízhatatlanul üzemelnek - nem mindig megy le a sorompó az előírt időkeretben a vonatok érkezése előtt. Tekintsünk most el attól a kínzó kérdéstől, hogy ezt miért nem sikerült a próbaüzem és a személyforgalom beindításához szükséges engedélyek beszerzése során megoldani, és koncentráljunk a tényekre! A vonal 2016 áprilisában nyílt, majd 2018 szeptemberére romlott odáig a dolog, hogy mindenki mindenkit beperelt. A megrendelő RTD a sorozatos problémák miatt 2016 júniusától kezdődően csökkentette az üzemeltetést végző cégeket tömörítő Denver Transit Partners számára kifizetett összeget. A Denver Transit Partners válaszul idén szeptemberben pert indított a megrendelő RTD ellen, hogy a sorompóőrök bérköltségét kifizettesse a velük. Következő húzás: az RTD visszaperelte az üzemeltetőt, a üzemeltetési jog visszavonását is kilátásba helyezve, illetve azt is megszellőztette a beadványban, hogy a 2014-es építési hajrában egy hidat tervezési hiba miatt gyakorlatilag újra kellett építeni, emiatt pedig csúszást szenvedtek vagy elmaradtak a szükséges éles tesztek a vonalon.
A Szövetségi Vasúti Hatóság (Federal Railroad Administration - FRA) eleddig türelemmel figyelte a meccset, egy átmeneti felmentést biztosító döntéssel, ám a peres eljásárokat látva 2018. november 15-én ők is léptek: 30 napos határidőt adtak az RTD számára egy akciócsomag kidolgozására és benyújtására; ennek hiányában visszavonhatják az átmeneti felmentést, ami a vonal személyforgalmának leállítását jelentené, épp a karácsonyi utazási hajrában. (Denver repülőtere a belvárostól igen messze, jó 30 kilométerre van, így ez senkinek sem hiányzik.) Az eheti hír pedig az, hogy az RTD a december 15-én lejárt határidőig sikeresen benyújtotta az akciótervet, így elvileg tovább gurulhatnak a vonatok. Sőt, ha minden jól megy, talán a második elővárosi vonalnak számító „G Line” (Denver–Arvada) 2016 óta húzódó megnyitása is elérhető közelségbe kerül 2019-ben.
A Szövetségi Vasúti Hatóság (Federal Railroad Administration - FRA) eleddig türelemmel figyelte a meccset, egy átmeneti felmentést biztosító döntéssel, ám a peres eljásárokat látva 2018. november 15-én ők is léptek: 30 napos határidőt adtak az RTD számára egy akciócsomag kidolgozására és benyújtására; ennek hiányában visszavonhatják az átmeneti felmentést, ami a vonal személyforgalmának leállítását jelentené, épp a karácsonyi utazási hajrában. (Denver repülőtere a belvárostól igen messze, jó 30 kilométerre van, így ez senkinek sem hiányzik.) Az eheti hír pedig az, hogy az RTD a december 15-én lejárt határidőig sikeresen benyújtotta az akciótervet, így elvileg tovább gurulhatnak a vonatok. Sőt, ha minden jól megy, talán a második elővárosi vonalnak számító „G Line” (Denver–Arvada) 2016 óta húzódó megnyitása is elérhető közelségbe kerül 2019-ben.
Tovább marad a Schwebebahn-Express
Wuppertal | Németország – A helyi médiát figyelve úgy tűnik, hogy a Wuppertaler Stadtwerke (WSW) a függővasút eddigi leghosszabb üzemszünetére rendezkedett be. A november közepi baleset óta keresik a kiváltó okot és eddig még nem találtak egyértelmű indokot. A hivatalos ügyészségi vizsgálat természetesen tovább folyik, de a szakértők és a WSW szakemberei sem tudnak pozitívan nyilatkozni az üzem újraindításával kapcsolatban. Eddig az tűnik biztosnak, hogy az áramvezető sín felfüggesztésénél kell keresni a megoldást, de felmerült már a teljes rendszer újraépítése is. Jelen állás szerint nagyjából júniusig kell nélkülözni a várost világhírűvé tevő személyszállító eszközt.
A történelemben eddig két hosszabb üzemszünet volt: 1999. április 12. és június 8. között a 4-es pályaszámú GTW72 öt emberéletet követelő Wupperbe zuhanása és 2013. október 17. és november 30. között szintén az áramvezető sín lezuhanása miatt. Amíg a világ elismerten legbiztonságosabb személyszállító közlekedési eszköze nem közlekedik, az utasok kénytelenek a címben jelzett feliratú pótlóbuszt választani.
A történelemben eddig két hosszabb üzemszünet volt: 1999. április 12. és június 8. között a 4-es pályaszámú GTW72 öt emberéletet követelő Wupperbe zuhanása és 2013. október 17. és november 30. között szintén az áramvezető sín lezuhanása miatt. Amíg a világ elismerten legbiztonságosabb személyszállító közlekedési eszköze nem közlekedik, az utasok kénytelenek a címben jelzett feliratú pótlóbuszt választani.
Flirt 3-asokat rendel az SBB
Bern | Svájc – Hét új Flirt motorvonat szállításáról írt alá szerződést az SBB és a Stadler, melynek összértéke 65 millió svájci frank. A szerelvények 2020-tól fogják felveni a forgalmat a Bern–Neuchâtel–La Chaux-de-Fonds RegioExpress vonalon. Jelenleg ezen viszonylatot a BLS üzemelteti, a szerelvények pedig felújított EWIII-as, eredetileg Swiss Express kocsikból és a BLS Re465-ös mozdonyaiból állnak. A távolsági forgalom újraszervezésével azonban 2020-tól az SBB veszi át a vonal üzemeltetését, ezért van szükség új járművekre. A svájci tenderen pedig nem nagy meglepetésre, a külföldi járműgyártók sorozatos fiaskói után ismét a hazai Stadler nyert, így ezen az útvonalon is a Flirtök vehetik át az uralmat két év múlva.
A távolsági forgalomra kialakított Flirt motorvonat Neuchâtel állomáson látható a Stadler látványtervén
A belső kialakítás és főleg a színvilág is a svájci vasút távolsági szegmensét tükrözi
Utasforgalmi üzemben a Worbla
Bern | Svájc – Az RBS (Regionalverkehr Bern–Solothurn) közlekedési társaság december 21-én üzembe helyezte az első Stadler által gyártott új vonatát az S7-es, Bern–Worb vonalán. A Worbla, ahogy a közönségszavazáson kiválasztott beceneve szól, alig néhány kört ment csak a mindössze félórás vonalon, de az üzemeltető így is büszkén prezentálta legújabb szerzeményét. A szerelvényt idén szeptemberben a Stadler a berlini Innotranszon is bemutatta, amelyről akkor mi is beszámoltunk. A szerelvények 2019 februárjától állnak rendes üzembe, innentől kezdve pedig folyamatosan váltják majd ki a régi, Mandarinli becenévre hallgató járműveket.
A Stadler által gyártott RBS Worbla a 2018-as Innotranszon
(fotó: Berky Dénes)
(fotó: Berky Dénes)
Az első, még nem nyílt utasüzemben teljesített meneten az RBS új szerelvénye, amellyel mától már bárki utazhat Bern és Worb között
(fotó: RBS)
Egy évig S-Bahn nélkül – majd valamikor
Stuttgart | Németország – A hírhedt Stuttgart 21-projekthez kapcsolódóan némileg átépülne a stuttgarti repülőteret kiszolgáló S-Bahn-állomás is, egész konkrétan egy harmadik vágány épülne. Ezzel a Gäubahnról is közvetlenül elérhető lenne a repülőtér. A munkálatok miatt viszont egy teljes évre le kell majd zárni a vonalszakaszt, de a DB már most biztosított mindenkit a megfelelő teljesítményű pótlásról. Egy dolog hiányzik még a teljes tervhez: a konkrét dátum, ahogy ezt Stuttgarttal kapcsolatban már megszokhattuk.
Megérkezett az első villanybusz
Berlin | Németország – Megérkezett Mannheimból az első eCitaro a BVG Indira-Gandhi-Straße telephelyére, várhatóan néhány héten belül forgalomba is áll majd.
Összeállította: Adorján Péter, Berky Dénes, Halász Péter