2018. 12. 14.

Hétvégi gyors – 2018. december 8-14.

Tovább csúszik a Crossrail átadása. IC+-kocsik járnak majd a németekhez.  MÁV-START: újabb utasszám-rekord. S-Bahn-t és metrót vesz Hamburg. Hírösszefoglalónk.


Tovább csúszik a Crossrail


London | Nagy-Britannia – Londonban sincs kolbászból vagy kebabból a kerítés, az építőipar ott is rizikós szakma: a Metro Report International értesülése szerint tovább csúszik a várost átszelő vasúti alagút, a Crossrail átadása. Szűk három hónapja írtuk meg, hogy az idei menetrendváltásról jövő nyárra-őszre csúszik az alagút első ütemének átadása, most pedig az az előrejelzés, hogy nincs előrejelzés - a Crossrail mindössze annyit közölt, hogy a 2019 szeptemberi nyitás sem tartható biztosan. A Crossrail Ltd. elnöke, Terry Morgan, december 5-én mondott le (helyét valószínűleg Tony Meggs veszi át), a csúszás miatti többletköltségeket pedig első becslésként 1,6-2 milliárd fontra teszi a független tanácsadóként bevont KPMG könyvvizsgáló cég, a teljes átvilágítás pedig folyamatban van. Gyors áthidalómegoldásként 100 millió fontot talált házon belül a Crossrail, a maradékot pedig a közlekedési minisztérium hitelként biztosítja majd.


IC+ a németekhez


Budapest | Magyarország – Bár a MÁV-START részéről a személyszállító vonatok pontos összeállítása mind a mai napig titok, elvégre az utas még meg tudná állapítani, hogy csak kevéssel vagy sokkal van túlárazva az a szolgáltatás, amit kap, más vasúttársaságoknál ez nincs így. A nemzetközi oldalakat böngészve pedig megállapítható: visszatérnek az IC+-kocsik a hamburgi EuroCity-járatba. A Budapest és Hamburg között közlekedő Hungaria EC-párosba a tervek szerint május 24-étől kerül be a többcélú IC+-kocsik némelyike – a forda kiadása szerencsére nem igényel embertelen sok járművet, mindössze csak kettőt. A vonatban közlekedő, egyetlen minőségi(bb)nek tekuinthető kocsi, a DB Fernverkehr Bpmmbdz284 sorozatú járműve várhatóan csak október 6-áig erősíti a járatot.
Arról egyelőre nincs információnk, hogy a vonat DWA/DVJ gyártású fülkés kocsijait lecserélik-e – az egységes arculat okán is – felújított CAF-ra, valószínűleg amúgy nem.


MÁV-START: már várják a rekordot


Budapest | Magyarország – Érdekes termelési jelentést küldött ki a MÁV-START a hét elején a sajtólistára, "Várhatóan rekordok dőlnek meg idén az esztergomi vasútvonalon" címmel. Maga a hír, a lényeget kiemelve: "A Budapest–Esztergom vonalon tavaly 3,3 millióan utaztak, idén az első tíz hónapban viszont már 3,2 millió fizető utas vette igénybe a vasúttársaság járatait. Összehasonlítva 2017 és 2018 hasonló időszakát kijelenthető, hogy egy év alatt félmillió utassal, azaz 16 százalékkal emelkedett a kötöttpályás közlekedést választók száma a 2-es számú vonalon. Így év végére eléri a 3,8-3,9 milliót az utasszám. Ezen adatokban például nincsenek benne a jogszabály alapján díjmentesen utazók (65 év felettiek, 6 év alattiak, határon túli magyarok, díjmentesen utazó diákcsoportok), valamint a fővároson belül Budapest-bérletet használók. Az utasforgalom figyelemre méltó növekedése mellett kimagasló a menetrendszerűség is: a járatok 96 százaléka pontosan ért célba. [..] az elmúlt három évben mintegy 4 millióval nőtt a MÁV-START utasszáma országos viszonylatban, a növekedés leginkább a nagy elővárosi forgalmat lebonyolító szakaszokon kiugró. A fejlesztések gyümölcse pedig a Budapest–Székesfehérvár vonalon is beérett, ahol 2015-ben még alig 7, 2016-ban 7,2, tavaly azonban már 8 millióan vették igénybe a vasutat. Már biztosan rekordok fognak megdőlni ezen a szakaszon is: az első tíz hónap adatai szerint összesen 7,9 millió alkalommal vásároltak menetjegyet, ami a tavalyi év hasonló időszakához képest 18 százalékos bővülést jelent. Az utasok igényeihez igazodva a 2018-as nyári menetrendben a korábbihoz képest sokkal több járat közlekedett a Balatonhoz, így ezen a szakaszon is nagymértékben nőtt vonatforgalom."
A folytatásban még eldurrannak a szokásos patronok a 2019 végétől érkező KISS-ekről, illetve a hatvani és pusztaszabolcsi vonalfelújításokról. Amiről persze mélyen hallgatnak, az az abszurd, 10 hónapos teljes kizárás a hatvani oldalban, de mondjuk abban tényleg semmi dicső nincs.
Ami miatt ez a hír kiemelkedik a kötelező jellegű termelési jelentések sorából (aki egy fizetett cikként lehozott, vegytiszta szovjet stílusban megírt szirupos darabot akar, ide kattintson), az az időzítés. Figyeljük meg például a címet: éves utasszámadatokat vetítenek előre decemberben. Értjük, hogy nem a januári uborkaszezonban akarnak ezzel haknizni, de valahol vicces, hogy már a tényleges eseménynek (ti. a jelzett rekord-utasszám elérése) sem kell megtörténnie a hírveréshez. Némi összeesküvéselmélettel vegyített kremlinológia alapján azt hihetnénk, valakinek még most, Karácsony előtt bizonyítania kell, ezért kürtölik tele az irányított propagandával a sajtót. Az elővárosi utasszámok növekedése igen örvendetes tény, de a Keleti pályaudvar egyik szárnya még mindig alá van dúcolva, az IC+-projekt már minden határidőn túl késik, Zala-felvágott lett a belföldi IC-vonatok kocsiösszeállítása (jelige: Dögkeselyű), a mellékvonalakra pedig továbbra sincs ötlet, a haveri buszos kiszervezésen túl. Az elővárosban egészen pontosan az működik, amit az utált EU-tól származó (részben nyilván hazai befizetést is tartalmazó) pénzből megcsináltak (pályafelújítás, FLIRT-beszerzés). A többit illetően csak annyit mondanánk: Zugló, Kőbánya-Kispest, Rákos, Kőbánya-Alsó, Kőbánya-Felső, Soros.


Újabb 15 év, újabb 10 motorvonat


Hamburg | Németország – A menetrendváltással lépett életbe az a még 2013-ban aláírt szerződés, ami alapján további 15 évig biztosítja a DB Regio számára a Hamburg környéki S-Bahn-hálózat üzemeltetési jogát. Ennek örömére gyorsan meg is rendeltek 10 opciós darabot a 490-es sorozatból, így a napi 750.000 utas még kényelmesebben utazhat majd a jövőben.


Metró is érkezik Hamburgba


Hamburg | Németország – Maradjunk még a Hanzavárosnál, ugyanis a Hamburger Hochbahn AG (HHA) is leadott egy rendelést az Alstom (és áttételesen a Bombardier) felé 13 újabb egységnyi DT5-re. A 2020 decemberig történő szállítással 131-re nőtt a megrendelt egységek száma, amiből 95 már utasokat is szállít. A HHA célja a flotta szállítókapacitásának növelése és a várossal kötött szerződésben foglalt kínálatbővítés.

A DT5 formavilága elsőre futurisztikus, mégsem szakít teljesen a klasszikus színekkel és arányokkal
(fotó: HHA AG)


26 Flexity Outlook a Ruhr-vidék közepének


Essen | Németország – Mindenki legnagyobb "meglepetésére" az elvárható módon a Bombardier kap újabb lehetőséget, hogy NF4 néven szállíthasson Flexity Outlook villamosokat a Ruhrbahn GmbH részére. Az újabb alacsonypadlós villamosok 2021 nyarától érkeznek majd Essenbe és Mülheimba, hogy leváltsák a korosodó DÜWAG M6 és M8 alapú darabokat. A 30 méter hosszú, kétirányú villamosok oldalanként 3 ajtóval készülnek, ahogy ez 1999 óta megszokott.

Az újabb széria csak minimális változtatást kap
(grafika: Bombardier)

Összeállította: Adorján Péter, Magyarics Zoltán, Halász Péter