2018. 12. 07.

Hétvégi gyors – 2018. december 1-7.

Forgalomban az első bécsi Flexity. Jól fogy a NEWAG Impuls a hazai piacon. Hazai motorvonatokat vesz a PKP. Szerződést hosszabbítanak a CrossCountryval. Hírösszefoglalónk.







Forgalomban az első Flexity


Bécs | Ausztria – December 6-án állt forgalomba az első új Bombardier Flexity a bécsi 67-es villamos vonalán. Az Otto-Probst-Platz és – az U1-es metró déli hosszabbításának átadása óta csak a – Reumannplatz között közlekedő járaton debütált a 301-es pályaszámú kocsi. A Wiener Linien új járműve a jövőben kiváltja a jelenleg üzemelő magaspadlós flottát, az E1-es sorozatú kocsik várhatóan végleg kikopnak még a 2019-es év során a közlekedésből; az E2-esek és a hozzájuk tartozó c5-ös pótkocsik pedig a következő néhány év során búcsúznak majd a közforgalomtól.

A 4092-es pályaszámú E2-es motorkocsi és vontatmánya, egy c5-ös pótkocsi mellett pózol az Otto-Probst-Platzon az első utasforgalomban közlekedő Flexity 2018. december 6-án

Az O jelzésű villamos vonalán közlekedő 20-as számú rövid ULF és a 301-es számú Flexity között szinte hihetetlen, de 17 év korkülönbésg van. Az A sorozatú, rövid ULF 2001. május 11-én lett állományba véve – a 301-es számú D sorozatú villamos pedig hivatalosan 2018. december 5-ével került a cég állományába
(fotók: Manfred Helmer / Wiener Linien)

Az új villamosok a D típusjelzést kapták a bécsi „keresztségben”, készre szerelésüket a Bombardier a Wiener Linien simmeringi főműhelyében végzi a közlekedési céggel közösen. A típusra 2015-2016 során szerződött a Wiener Linien a kanadai-német gyártóval.


Újabb vajdasági megrendelések a NEWAG-nak


Varsó | Lengyelország – A NEWAG portékáit rendszeresen megcsodáljuk, az Impuls motorvonatokkal minden páros évben, míg a köztes időben éles forgalomban leginkább Varsó környékén botlunk beléjük. Nos, a Railway Gazette beszámolója szerint az elmúlt napokban-hetekben újabb üzleteket ütött nyélbe a délkelet-lengyel gyártó, ám továbbra is csak a hazai piacon. Az északi Pomeránia vajdaság négy darab, öt egységből álló felsővezetékes üzemű Impuls villamos motorvonatot rendelt, egy korábbi, 5+5 darabos megrendelés opciós második részeként. A járműveket a Słupsk–Gdańsk–Elbląg viszonylatra szánják. A nyugati Lubusz vajdaság ezzel párhuzamosan kettő darab, háromrészes dízelmotorvonatot rendelt a NEWAG-tól, 43 millió zloty értékben, melyekkel a Krzyż–Gorzów Wielkopolski–Berlin vonalon találkozhatunk majd.


Újra hosszabbíthatják a CrossCountry üzemeltetési szerződését


London | Egyesült Királyság – Újra meghosszabbíthatják a brit CrossCountry franchise üzemeltetési szerződését a jelenlegi operátorral, az Arriva-csoporttal, adja hírül a Railway Gazette. Az Arriva első körben 2007-ben vette át a Londont elkerülő észak-déli távolsági vonatok széles vertikumát magában foglaló szegmenst a Virgin Trains-től, majd 2016 őszén a brit közlekedési minisztérium, élve az uniós és helyi szabályok adta lehetőséggel, versenyeztetés nélkül 3 évvel meghosszabbította a szerződés időtartamát 2019 októberéig. Az új üzemeltetőválasztási eljárásnak már futnia kellene, ám az idén őszre várt tenderkiírás beleesett egy sajátos űrbe. Arról van ugyanis szó, hogy a minisztérium egyéves moratóriumot rendelt el az új tenderek kiírására, mivel szeretnének elemezni a franchise-rendszerrel eddig összegyűlt tapasztalatokat és azok felhasználásával folytatni a jövőben a szolgáltatási szegmensek kiírását és odaítélését. Murphy valamelyik törvényének értelmében az ilyen eljárási lyukakba valamelyik furcsa franchise-nak kell beleesnie, így a londoni bukmékereknél minden bizonnyal sokan megtették volna a CrossCountry-t, ami eleve egy sajátos „saláta-franchise”. Az ügy további érdekessége, hogy a pályáztatás nélküli (egyébként maximum 5 éves) hosszabbítás 12 hónapos előzetes bejelentését uniós jogszabályok írják elő, így Nagy-Britannia jövő évre programozott kiválását követően már elviekben ezt a szabályt is átírhatják.

Összeállította: Halász Péter, Magyarics Zoltán