2018. 12. 19.

Új menetrend – új étlap

Bár hagyományos étkezőkocsit már alig találunk a síneken, azért a kínálattal még mindig foglalkozik a Deutsche Bahn. Ezúttal a menetrendváltláshoz igazodva jelent meg az új étlap.


Németországban a belföldi forgalom kapcsán ma már aligha beszélhetünk széleskörű fedélzeti gasztronómiai kínálatról, hiszne lassan már az ICE-ken kívül sehol nem vehető igénybe mozgó éttermi szolgáltatás. Mozdonyvontatású vonatban már nem közlekedik teljes értékű és saját étkezőkocsi, ezen a froton csak a cseh, a lengyel vagy éppen a magyar és az osztrák fél járműveivel lehet találkozni. Az InterCity-vonatokban, ha akad, akkor már csak az egykori InterRegio-hálózatból ismert bisztrókocsik járnak – egy-két vándorkosaras és automatával kombinált megoldástól (pl. IC2-esek) eltekintve csak a nagysebességű vonatokon van még gasztronómiai szolgáltatás.

Átlagos német InterCity-vonat: itt már hiába keressük a pár éve még futó ARkimbz266 sorozatú kocsikat, alig van egy pár szerelvényben ilyen bisztrórészes kocsi. Teljesértékű étkezőkocsit pedig mozdonyos vonatban már csak a külföldi társaságok üzemeltetnek Németországban

Az új étlap kialakítása során figyelembe vették az elmúlt évek tapasztalatait és azt, hogy korábban az idényjellegű ételek közöl melyek fogytak a legjobban. Az étlap talán némileg szűkebb is lett, mint korábban volt, a tervek szerint azonban a népszerű fogásokból nagyobb mennyiségű lesz majd elérhető a vonatokon, illetve több szezonális ételt kínálnak majd, mint korábban. Az árak is némileg változtak, sok esetben például csökkentek: a kávék a korábbi 3 euró helyett már 2,50 eurótól indulnak. A DB-t ugyanis igen erősen nyomják a versenyben az állomási büfék és éttermek, sok utas ugyanis oda szokik át, miután az árak mellett a megbízhatóság is jobb: a vonatokon sok esetben nincs nyitva a büfé személyzeti vagy üzemi okok miatt, akkor sem, ha erre éppen komoly igény lenne.

Ahol még van étkezőkocsi, ott az egyik legnépszerűbb fogás évek óta és töretlenül a chili con carne – az íze az étkezőkocsik, éttermeknek ízvilágának megfelelő és ár-érték arányban a legjobb választás. Az első osztályon ki is hozzák helybe az ICE-járatokon
(fotók: Halász Péter)

De maradjunk az étlapnál: maradt a jó öreg Chili con carne, vagy éppen a Currywurst – utóbbi zsemle helyett már sült krumplival is elérhető (6,90 €). Újdonság a leves a kínálatban, a telet feketegyökér-krémlevessel kezdik (5,90 €) vagy éppen választhatunk paradicsomlevest is 4,90 euróért. A főételek „királya” a magyaros borjúgulyás (borjúpörkölt) nokedlivel, ez 11,90 eurót kóstál. Összességében elmondható, hogy az étlap nem rosszabb és nem jobb az átlagos éttermeknél, a Deutsche Bahn AG-nak mindösszesen az elérhetőségen és az ebből fakadó megbízhatóságon célszerű javítania már a jövőben.

Halász Péter