2018. 11. 09.

Hétvégi gyors – 2018. október 27-november 9.

Régi-új szóvívó a MÁV-csoportnál. Kivonuló japánok. Fogyatkozó emeletesek. Adómentes bérlet és újabb FLIRT-ök Németországban. Hírösszefoglalónk a hónapváltáshoz.


Új szóvivő a MÁV-nál


Budapest | Magyarország – Új szóvivője lett a MÁV-nak. A korábban a MÁV-START Zrt. nevében nyilatkozó és annak kommunikációját vezető Biber Anett lett Lőcsei Virág utóda. Biber Anett a MÁV-START kommunikációjának néhány évvel ezelőtti központosítása után a háttérbe vonult, szakmai segítséggel látta el a cégcsoport felsővezetését és számos projekt kommunikációjában részt vett.

Biber Anett, a MÁV-csoport új szóvivője
(forrás: Biber Anett / MÁV)

Lőcsei Virág többek között azzal vált híressé, hogy a vonatok késése miatt az utasokat hibáztatta és arra szólított fel, hogy induljunk el inkább korábban, ha késik a vonat. Úgy tudjuk, távozott Morvai Katalin kommunikációs igazgató is.
Anettnek sok sikert kívánunk új munkájához!


Berlinből Permbe ment a PK Transport Systems villamosa


Perm | Oroszország – Az orosz villamospiac üdvöskéje, a moszkvai székhelyű PC Transport Sytems (PC Transzportnyije Szisztemi) szeptemberben Berlinben bemutatott villamosai közül a rövidebbik, Lionet fantázianevű, 71-911 típusú járműve Perm városába került, ahol a 11-es vonalon utasforgalomban is tesztelik a kocsit. Perm 2023-ra szeretné megújítani villamosflottáját, ebben pedig komoly szerep juthat a PC Transport termékeinek is, melyek a posztszovjet piacon egész sikeresen hasítanak. A városvezetés ezzel párhuzamosan szeretné felújítani a villamospályákat is - ez nem elhanyagolható szempont, hiszen az orosz (és általában, posztszovjet) villamoshálózatok zömének állapota annyira rossz, hogy az új járművek forgalomba állítását is értelmetlenné teszi - néhány esetben a frissen érkezett járműveket ki kellett vonni a forgalomból a rossz pálya miatti károsodások miatt. Permben már 500 méternyi pályát felújítottak, és 1,1 kilométernyi új vonal épül 2019 végéig, majd további 1,5 km kiépítését tervezik 2020 után. Nagyratörő tervnek nem mondható, de ez az orosz villamosszcéna realitása napjainkban, leszámítva persze Moszkvát.

A PC Transport System rövidebb, 71-911 típusú villamosa, a Lionet szeptemberben még Berlinben parádézott



Kivonul a Kawasaki az amerikai vasúti járműgyártásból?


Washington D.C | Amerikai Egyesült Államok - Tokió | Japán – Valószínűleg a washingtoni metrószerelvényekkel kapcsolatos műszaki problémák (erről augusztusban már tettünk említést) is közrejátszottak a cég döntésében, miszerint kivonulnának a kötött pályás járművek piacáról. A Kawasaki Heavy Industries vezérigazgatója, Yoshinori Kanehana újságíróknak elmondta: a cég járműves üzletága 78 millió dollárt bukott 2018 első félévében, és komoly problémák adódtak az amerikai (Lincoln, Nebraska állam) gyáregységgel kapcsolatban is - itt valószínűleg a washingtoni metrókocsik sorozatos meghibásodására és minőségi gondjaira kell gondolni. Például a megrendelt 748 kocsiból eddig leszállított 564 egységből 548 darabnak kell részben kicserélni a kábelezését - egy kész járműnél pedig komoly bontással járó mutatvány tud lenni az ilyesmi. A cég vezetése szerint a járműipari részleget bezárják, ha nem sikerült rövid távon javítani a pénzügyi eredményeken - ami sajnos valószínű forgatókönyvnek tűnik.
Akárhogy is van, a Kawasaki még szállít metrókocsikat New York számára és elávárosi motorvonatokat a szintén New York-i Long Island Railroad számára. Tágabb kontextusban nézve a kérdést, az emeletes kocsikkal nagyot hasaló Nippon Sharyo után a másik, amerikai piacon hagyományosan komoly jelenléttel bíró japán gyártó dobja be a törölközőt. Ahogy ezek a japán cégek a hetvenes-nyolcvanas évek táján letarolták a gyengélkedő amerikai gyártókkal (pl. Pullman-Standard) szemben a piacot, úgy tarolja le őket is a CRRC, és néhány európai gyártó, például az utóbbi időben jól hasító Stadler és a Siemens.


Fogynak az emeletesek


Berlin | Németország – A BVG szép lassan elkezdte kivonni a 2004 és 2010 között beszerzett 416 MAN A39 Lion's City DD-flotta néhány példányát. Eddig a 3126, 3132, 3149, 3152, 3159, 3160, 3163, 3173, 3184, 3186, 3198, 3200, 3222, 3228, 3232, 3246, 3257, 3267, 3270, 3319, 3336, 3354, 3385 és 3500 azonosítójú darabok kerültek a 14. sorba. Az eddig felsoroltakon túl a 3441, 3539, 3543 számú példányok várják a felújításuk végét, hogy az ADL Envirok érkezéséig szolgálják a városban közlekedőket.

Adorján Péter fényképén a B-V 3222 2016. április 23-án a 218-as vonalon teljesített szolgálatot, éppen a legforgalmasabb célállomás felé érkezik meg.


Stadler FLIRT Hannovernek


Hannover | Németország – 320 millió euró értékben vásárolt 64 Stadler FLIRT motorvonatot a Transdevhez tartozó NordWestBahn, miután a Tartományi Legfelsőbb Bíróság nem adott helyt a DB Regio azon kérelmének, melyben az eddigi üzemeltető kérvényezte a tender eredményhirdetésének elhalasztását. A május óta húzódó jogi procedúrának hivatalosan még nincs vége, Cellében december 21-én lesz az első meghallgatás, amennyiben a DB Regio még fenntartja az álláspontját. Ennek ellenére a Hannover környéki közlekedésszervező hivatalosan is kihirdethette a már korábban is ismert nyertest.
A 68 méter hosszú, háromrészes egységekbe oldalanként 8 ajtón át áramolhat majd be a 397 utas, akik 180 ülőhelyből válogathatnak majd. A többcélú részben egy mindenki által használható illemhely található, ezen felül akár 12 kerékpár szállítható és az elektromos rásegítésű kétkerekűek tölthetőek is lesznek a beépített konnektorokról. A ma már alapelvárásnak számító valós idejű utastájékoztató monitorok és vezeték nélküli internet-elérés mellett a 160 km/h-s végsebesség is alapértelmezett.

Szokni kell a sok ajtót, de az utasáramlásnak biztosan jót tesz majd
(grafika: Stadler/Transdev)


Adómentes lehet a bérlet– Németországban


Berlin | Németország – A Bundestag tegnapi ülésnapján elfogadta azt az adócsomagot, ami biztosítja januártól a munkáltatók által a dolgozók részére adott közösségi közlekedési bérletek adómentességét. A változástól még a Bundesratnak is szavaznia kell, de itt általában nem szoktak elakadni a döntések. A VDV (Közlekedési Szolgáltatók Szövetsége) már most üdvözölte a várhatóan megvalósuló változásokat.

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Magyarics Zoltán

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.