2018. 11. 05.

Viszlát Rx!

Alig négy évnyi „karrier” után eltűnik a cseh menetrendkönyvekből az Rx vonatnem. A „magasabb szolgáltatási színvonalú gyorsvonat”, azaz a „rychlík vyšší kvality” meglehetősen kétes fogadtatású volt és sokkal többet nem kínált eleve, mint a hagyományos gyorsvonat.



Első- és másodosztályú kocsik, legalább részben klimatizált szerelvény, a vonatnak legalább egy részében wifi és konnektorok; kisgyermekes szakasz, női szakasz; akadálymentes utazási lehetőség és minibár: ez a České Dráhy szerint az ismertetőjele az Rx, azaz a rychlík vyšší kvality vonatnemnek. A jellemzően felújított Y-kocsikból és az ÖBB-től vásárolt használt személykocsikból álló vonatok ütemes menetrend szerint kötik össze Prágát és a cseh nagyvárosokat. Sőt, nem csak hagyományos vonatokról beszélhetünk, hiszen az Rx-vonatok egy része – elsősorban a Prága–Česká Třebová–Brno tengelyen – a kategória zászlóshajójának számító InterPanter motorvonatokból áll.

InterPanter-motorvonatokból álló Rx érkezik Česká Třebová álllomására 2018. február 9-én. A motorvonatok kialakítása kapcsán némi kétséggel fogadható a magasabb színvonalra utalás

A České Dráhy 2014-ben vezette be a rychlík vyšší kvality vonatnemet, amelyet a 2018/2019-es menetrendi évben már hiába keresünk a menetrendkönyvekben. Radek Joklik, a ČD szóvivője elmondása szerint a személyszállító járműállomány folyamatos fejlesztéseivel eljutottak oda, hogy nem lesz akkora a különbség az eddigi Rx-szel és sima R betűvel jelölt gyorsvonatokon. Ez azt is jelenti, hogy az eddig műbőr huzattal rendelkező kocsik végleg kikerülnek a napi forgalomból és felújításra kerülnek. A helyüket pedig folyamatosan veszik át a már felújított B249-es kocsik, valamint további termes, klímás és wifis kocsik, amelyeket ismerhetünk a Metropolitan EC-kből is.

Egyre több lesz a klímás, wifis vagy éppen mindkettőt kínáló személykocsija a ČD-nek, így már nincs értelme a rendes gyorsvonatot (R) és a minőségi gyorsot (Rx) elválasztani egymástól

Az Rx-projekt tehát bevégeztetett, ám ez nem jelenti azt, hogy ne kínálna továbbra is igen magas szintű szolgáltatást a cseh vasút. Sokkal inkább beszélhetünk profiltisztításról a vonatnemek között és egy olyan átmeneti jelzés eltűnéséről, ami így bizonyítja: a vasúti közlekedésben az IC-ken kívül is van élet.

Halász Péter, Mellár Marcell