2018. 11. 08.

Budapest–Berlin, éjjel és nappal

A menetrendváltástól visszatér a Metropol EN, de ahogy arról már írtunk, nem egészen úgy, ahogy korábban létezett. Ráadásul az ÖBB és a DB bekeményít és komoly konkurrenciája lehet a Budapest és Berlin között még vonattal utazók körében az átszállásos bécsi ICE-kapcsolat is. A MÁV-START sorban lövi az öngólokat vagy ezúttal valami nyerő megoldást találtak ki?


Már az InnoTranson osztogatta a MÁV-START a szórólapnak álcázott sajtcéduláját, ami szerint Budapest és Berlin között nappal és a menetrendváltástól éjjel is jár majd (ismét) vonat, mégpedig közvetlen vonat. A nappali járat nem is újdonság: az EC 172/EC 173-as vonatpár Budapest és Hamburg között gyakorlatilag változatlan állapotban marad fent, továbbra is a MÁV-START hullámzó színvonalat kínáló szerelvényével. Természetesen azért értékeljük a vasúttársaság törekvését, hogy felújított személykocsikból próbálja meg kiállítani a szerelvényt, de azért a fülkés kocsiként közlekedő csoffadt DWA-kocsi vagy a kétes színvonalat magas áron kínáló étkezőkocsit azért nem sírnánk vissza.

A Budapest-Keleti pályaudvarról érkezett és Hamburg-Altona felé továbbinduló Hungária EC Berlinben tart egy rövid pihenőt 2018. március 15-én este. A Metropolitan EC-k sorából kilóg a szinte teljes egészében a MÁV-START által kiállított szerelvény...

„Mondom, mi nincs, jó?”

Sokan felhördülnek nyilván, hogy miért vagyunk ilyen kritikusak a MÁV-START fedélzeti szolgáltatásaival? A válasz igen egyszerű: tapasztalatból beszélünk. Több szerzőnk, így e sorok jegyzője is legalább résztávon rendszeres használója a Budapest és Prága (esetleg Berlin) között közlekedő nemzetközi gyorsvonatoknak. A vonatok többségét a České Dráhy állítja ki étkezőkocsistól. A JLV magasra teszi a mércét számos tekintetben, a MÁV-START utasellátója viszont láthatóan nem is akarja felvenni a versenyt. Nem egyszer tapasztaltuk ugyanis azt, hogy Budapest felé menet már azzal fogadott bennünket az étkezőkocsiban a pincér az étlap kérésekor, hogy „akkor mondanám, mi nincs, jó?” Ez az, amit soha nem tapasztaltunk a ČD-JLV duónál: egy-egy desszert talán valóban hiányzott, de főétel soha sem. Ez jó eséllyel a hibás készletezés miatt fordulhat elő, holott közismert, hogy az étkezőkocsi főleg a német és a cseh szakaszon nagyon jól pörög(ne).
De sajnos előfordult olyan is, hogy már odaúton közölték, hogy főzött kávét nem tudnak csinálni, de vagy négy eurót azért elkértek egy forróvizes instant löttyért… Köztudott, hogy mára ez az egyetlen (nyugati) állandó étkezőkocsi-járata maradt a MÁV-START-nak, ám mégsem képesek megfelelően magas színvonalon üzemeltetni.
Végül pedig: a ČD látványosan a kelet-európai árakon dolgozik Prágától keletre; a MÁV-START viszont végig a nyugat-európai árakat szedi. A JLV étlapja ide kattintva böngészhető vonatonként; a MÁV-START-é pedig itt érhető el. Az összehasonlítást pedig az olvasóra bízzuk, mi magunk már megtettük.
Újraindul az éjszakai vonat is: a Metropol EuroNight ugyan (nem kis részben Csépke Andrásnak köszönhetően) hirtelen ítélettel megszűnt Prágától nyugatra, most mégis újraindul, vélhetően főleg a megszüntetést (leginkább annak előkészítetlenségét) rosszul viselő ÖBB nyomására és szervezésében. Arról már írtunk korábban, hogy az útvonala azonban jelentősen változik: a cseh határállomástól, Břeclavtól nem a megszokott Brno–Prága–Drezda útvonalon halad majd, hanem észak felé veszi az irányt és Lengyelország nyugati szélén egyensúlyozva, a Rzepin–Frankfurt (Oder) átmenetben lép majd be a DB AG hálózatára. Értékeljük, hogy az érintett vasutak spórolnak a nem éppen olcsó német pályahasználaton, csak éppen azt felejtik el, hogy a háló- és fekvőhelyes kocsik forgalmának felét-harmadát a Drezdában fel- és leszálló utasok adták. Ezeket az utasokat láthatóan nem is akarja elérni a MÁV-START, így viszont kétes lesz a berlini járat sikere. Pláne azért, mert Budapestről este fél nyolcas, egészen pontosan 19:25-ös indulással (ez egy órával korábbi indulás a korábbiakhoz képest) és Berlinbe 9 óra körüli érkezéssel; ellenkező irányban szintén hasonló paraméterekkel számolnak, tehát az eddigieknél hosszabb utazásról lesz majd szó.

A Metropol EuroNight 2017. augusztus 15-én este várja a cseh mozdonyt a drezdai főpályaudvaron. Az egy évadnyi szünet után újrainduló járat azonban pont ezt a megállást hagyja ki Németországban, pedig az utasok durván fele itt szállt fel vagy éppen le

Bár a korábbi tervek arról szóltak, hogy Bécs és Berlin között a nyugat felé is lesz éjszakai vonat, egyelőre azonban mégis maradt a Chopin-Metropol feltámszatása. Persze Bécsből már vállalhatóbb az utazás: 22 óra körül indul a császárvárosból a berlini járat, érkezni pedig reggel 7-8 körül érkezik majd vissza a Břeclav és Berlin között a budapestivel egyesítve közlekedő járat.

Berlini ICE várja az indulást 2018. március 12-én délután a müncheni főpályaudvaron. A DB a közvetlen bécsi járattal még szállással együtt is gyorsabb eljutást kínál Berlin és Budapest között – a kérdés, hogy a menetjegy megéri-e majd?

Eközben persze a DB AG és az ÖBB a nappali vonatok számát is bővíti: Bécs és Berlin között egy új ICE-pár indul majd. Az ICE 92-es Bécsből 10:15-kor indul és 17:58-ra van Berlinben, útközben Linz, Passau, Nürnberg, Erfurt és Halle (Saale) lesz a főbb megállóhelyek sorában, érkezés pedig Berlin Hauptbahnhofra 17:58-ra lett tervezve. Ellenkező irányban 10:05-kor indul majd Berlinből az ICE 93-as és Bécsben 17:45-kor áll majd meg. Az odaúthoz az első budapesti Railjettel (RJX 162, Budapest-Keleti indul: 06:40, Wien Hauptbahnhof érkezik: 09:21) kényelmesen oda lehet érni; ellenkező irányban pedig az RJX 165-ös (Wien Hauptbahnhof indul: 18:42, Budapest-Keleti érkezik: 21:19) kiváló csatlakozást kínál, ráadásul Linztől Bécsig bárhol kényelmesen átszállhatunk a megfelelő menetjegy birtokában, nem kell azt mindenképpen a forgalmas bécsi főpályaudvarra helyezni. Összességében átszállással együtt is körülbelül két órát ver a közvetlen, átszállásmentes Hungária EC-re ez az útvonal – a kérdés már csk az árképzés lesz a vonathoz kötött „olcsó” jegyek esetében.

Halász Péter