2018. 11. 30.

Hétvégi gyors – 2018. november 24-30.

Készül az első új nünrbergi metró; a Bombardier szállítja az új bécsi HÉV-eket; a csehek különleges párducot vettek Pilzenbe és a MÁV-START győzelmi jelentései sajtóközleményei is adnak témát hírösszefoglalónknak.

2018. 11. 29.

Van jövője a Siemensbahnnak?

Mindenképpen van annál jobb találkozó, mint amikor egy évtizedek óta üzemen kívül lévő vasútvonalat járnak be. A Deutsche Bahn berlini megbízottja, Alexander Kaczmarek azonban a sajtó képviselőivel együtt járta be az 1980 óta szünetelő forgalmú Siemensbahnt.

2018. 11. 28.

Megújuló tarifarendszer

A 2019 decemberi menetrendváltással egy időben változik majd a Münchner Verkehrs- und Tarifverbund (MVV) díjszabása. A részletek még egyeztetés alatt vannak, de nagy vonalakban már kész az új díjszabás.

2018. 11. 27.

Idegenek Prágán belül

A 2018. év végi menetrendváltás a cseh fővároson belüli vasúti közlekedést némileg átalakítja, bár új szereplő nem lesz, néhány apró változással, szerepcserével azért számolhatunk.

2018. 11. 26.

Megjöttek az újak

Megérkezett Berlinbe az első két új busz az EvoBus által májusban elnyert rendelésből. Az új buszok még sárgábbak és még mintásabbak lettek, mint elődeik.

2018. 11. 23.

Hétvégi gyors – 2018. november 17-23.

Amerikai dízelmozdonyokat vesznek a moldávok. A Stadleré a Solaris villamosgyártó üzletága. Új járműszilárdsági előírások lépnek életbe az USÁ-ban. Hosszabbíthatják a berlini M10-es villamost. A WWF miatt nem épülhet újjá a Csarna-völgyben a kisvasút. Hírösszefoglalónk.

2018. 11. 22.

Podcast adás – 2018. november

A RegionalBahn podcast adásainak újabb darabjával jelentkezünk. Ebben a beszélgetésben utazunk MÁV-START-os Teknő mögött, nézünk trolikat České Budějovicében és számos belengetett értelmes és értelmetlen fejlesztést is górcső alá veszünk. Egy óra közlekedési beszélgetés, ami nyomokban közlekedéspolitikai standup-comedyt is tartalmaz.

Britekkel erősít a magánvasúti személyszállítás Amerikában

Az Amerikai Egyesült Államok vasúti távolsági személyszállítási piaca napjainkban komoly útkeresés helyszíne, a kérdés pedig a régi: lehet-e piaci alapon nyereséges vasúti távolsági személyszállítást végezni? A dogma évtizedeken át az volt, hogy nem. Úgy tűnik, a most próbálkozó piaci szereplők legalább két irányon át indulva eljutottak oda, hogy a már jó ideje privatizált brit vasúti személyszállításból kell tapasztalatot importálniuk. Hogyan is néz ki ez a gyakorlatban?

2018. 11. 21.

Áram nélkül nem megy

Látványos baleset történt vasárnap Wuppertalban: leszakadt az áramvezető sín a Zoo/Stadion állomásnál. Legalább két hétig busszal utazhatnak az utasok, mert keresik a hiba okát.

2018. 11. 20.

Prágai terelés

Teljesen hétköznapinak mondható, hogy Prágában a villamoshálózat egy részét lezárják a forgalom elől. A munka sebessége és a közlekedés átalakítása azonban már több figyelmet érdemel – lenne mi tanulni Budapesten is, persze, csak ha lenne megfelelő vágányhálózat is hozzá.

2018. 11. 19.

Vonalbezárás helyett busz - célkeresztben Mátészalka vidéke

A minapi, hazai 2018/2019-es menetrendet kiveséző cikkünk kapcsán visszafogtuk magunkat, és nem vetítettük előre az utolsó pillanatban történő „vonatkihúzogatás” lehetőségét, mely műsorszámban hazánk mindenképpen olimpiai dobogós. Nos, a ziccert sajnos tényleg kihagytuk, hiszen Csépke András és csapatának vegykonyhájában főtt már egy érdekes dobás: a 113-as és 114-es vonalon a menetrendváltástól busszal kívánják helyettesíteni a vonatokat. Lassan írjuk, hogy Soros György is megértse: nem lesz mellékvonalbezárás - csak átmenetileg, és mégis. Lássuk a részleteket!

2018. 11. 17.

Hétvégi gyors – 2018. november 10-17.

Új villamosvonal Texasban. Új járművek Berlinben és Hannoverben. Megint késik a Bombardier Svájcban. Hírösszefoglalónk.

2018. 11. 12.

Újabb digitális biztosítóberendezés épül

Annaberg-Buchholz után Warnemünde is digitális biztosítóberendezést kap. A 13 kilométeres szakasz két év alatt újul meg pincétől a padlásig.

2018. 11. 09.

Hétvégi gyors – 2018. október 27-november 9.

Régi-új szóvívó a MÁV-csoportnál. Kivonuló japánok. Fogyatkozó emeletesek. Adómentes bérlet és újabb FLIRT-ök Németországban. Hírösszefoglalónk a hónapváltáshoz.

2018. 11. 08.

Budapest–Berlin, éjjel és nappal

A menetrendváltástól visszatér a Metropol EN, de ahogy arról már írtunk, nem egészen úgy, ahogy korábban létezett. Ráadásul az ÖBB és a DB bekeményít és komoly konkurrenciája lehet a Budapest és Berlin között még vonattal utazók körében az átszállásos bécsi ICE-kapcsolat is. A MÁV-START sorban lövi az öngólokat vagy ezúttal valami nyerő megoldást találtak ki?

2018. 11. 07.

Podcast adás – 2018. október-november

A RegionalBahn szerkesztősége az InnoTrans után újabb podcast adással jelentkezik. Ezúttal azonban nem egy témát járunk körbe, hanem mindjárt többet is.

Csúszik az átépítés

Egyelőre nem lesz semmi az RRX-hez kapcsolódó legnagyobb állomásfelújításból, mert túl drágának találta a DB a beadott ajánlatokat.

2018. 11. 06.

Új menetrend – górcső alatt a 2018/2019-es tervezet

Bár idén szokatlanul (vagy ez már az új norma?) enyhe az öszi időjárás, az elmúlt héten szél azért adódott – be is fújta szerkesztőségünkbe a szupertitkos MÁV-START menetrendtervezetet, melyből most csemegézünk. Előljáróban annyit, hogy ez egy biztonsági játéknak tűnik: sem negatív, sem pozitív irányban nem várható drámai elmozdulás az új menetrendben és valószínűleg a szent vonatkilométer is nagyjából változatlan marad.

2018. 11. 05.

Viszlát Rx!

Alig négy évnyi „karrier” után eltűnik a cseh menetrendkönyvekből az Rx vonatnem. A „magasabb szolgáltatási színvonalú gyorsvonat”, azaz a „rychlík vyšší kvality” meglehetősen kétes fogadtatású volt és sokkal többet nem kínált eleve, mint a hagyományos gyorsvonat.

2018. 11. 03.

Vonattal Albániában – 1. rész: Kashar–Dürres

A rendszerváltás előtt Albániába gyakorlatilag külföldi utazó nem tehette be a lábát. Az akkor nagyon is elzárkózó ország turizmusa a lehetőségekhez képest azóta komoly lépésekben fejlődött, ám a vasúti közlekedés ezt nem követte – annak ellenére, hogy ma már itt is használt német személykocsikkal utazhatnak a kalandvágyók. Albániai útirajzunk első részében Kashar és Dürres között vonatozunk.