2018. 10. 27.

ÖBB 2019: Új menetrend

Bár még másfél hónap van hátra a december 9-én esedékes menetrendváltásig, egyes vasutak (és megrendelők) nem dugdossák utolsó pillanatig az új menetrendet: az ÖBB október 24-én sajtótájékoztató keretében mutatta be a 2018/2019-es menetrend főbb újdonságait és az általános fejlesztési irányokat. Az eseményen tudósítónk is részt vett - kattintsanak a részletekért!



Itthon nagy hagyománya van az új menetrend titkolásának és a törvényben előírt 14 napos meghirdetési határidő görcsös, szinte már percpontos betartásának, míg kultúrvasutaknál már augusztus-szeptember környékén megkezdik a menetrendi és jegyadatbázis feltöltését. Nincs ez másként idén sem, az ÖBB pedig október 24-én sajtótájékoztató keretében vette sorba a főbb változásokat a 2018/2019-es idényre, illetve a hosszú távú, folyamatban lévő projektek nagy száma miatt egyfajta állapotáttekintést is nyújtott a megjelent újságírók számára.
Andreas Matthä, az ÖBB felügyelőbizottságának elnöke felütésként elmondta, hogy 2018-ra újabb utasszámrekordot várnak: 250 millió utast szállít majd év végéig az Osztrák Államvasút. Az Eurobarometer felmérése szerint az Európai Unióban továbbra is Ausztria számít a leginkább vasutas nemzetnek (2011-ben még második helyen álltak, 2016-ra jöttek fel az első helyre Franciaország elé); sőt, nem csak a legtöbbet utazók az osztrákok, de egyúttal a legelégedettebbek is. Kiemelte az általunk is szemlézett VCÖ-felmérés pozitív eredményeit is, és hangsúlyozta, hogy az utasok elégedettsége fontos motiváció a minőség fenntartására és fejlesztésére a vasutasok számára.

Háttérként: folytatódik az ÖBB már futó, 1,8 milliárd euros flottamegújítási programja - 165 Desiro ML CityJet (ezek közül a menetrendváltástól már 145 üzemben lesz), 46 egység Talent 3 (Vorarlbergben már 2019 második felétől, Tirolban 2020-tól), 8 darab Railjet-szerelvény (olasz forgalomra, 2022 végéig folyamatos üzembe helyezéssel) és 13 NightJet-szerelvény. Ezzel párhuzamosan a korábban beszerzett, 15 év körüli, 187 darab Talent és Desiro is felújításra kerül CityJet-standardok szerint (ülések, színterv, WLAN, és a többi). Pályás oldalon 2023-ig 14 milliárd eurot fordítanak felújításokra és új pályákra. A Westbahn-vonalon már túl vagyunk a látványos menetidő-csökkenésen, de Bécs-Müchen viszonylatban még további 25 percet terveznek rövidíteni (4 óra 10 percről 3:45-re). Az igazán látványos változás a Zielnetz 2025 projektben (lásd korábbi cikkünket) a Koralmtunnel és a kapcsolódó vonalak átadása lesz: a Graz-Klagenfurt viszonylaton 2:54-ről 50 percre (!) csökken a menetidő.
És hogy mi várható 2019-ben? Összesen 1,1 millió vonatkilométerrel nő az ÖBB által nyújtott teljesítmény, az alábbiakban pedig áttekintjük a főbb menetrendi, majd szolgáltatási változásokat.

Nemzetközi nappali és éjszakai forgalom


Nemzetközi forgalomban javul az összeköttetés Németország felé: két közvetlen vonatpár lesz Bécs és Berlin között, egy 7 óra negyven perces menetidejű ICE-járat Passau/Nürnberg felé (pénteki napokon egészen Rostockig), és egy NightJet éjszakai vonat Lengyelországon át (erről részletesen írtunk). Szlovákia irányába régi-új kapcsolat a kassai, decembertől újraindítják a közvetlen IC-vonatot. Szőrmentén ez már eddig is volt, bár nem meghirdetve - az egyik Kassa és Pozsony közötti vonat stokkja egy Pozsony-Bécs REX közbeiktatásával fordult a Hortobágy EC-be és vissza. Szintén szlovák vonatkozás, hogy decemnertől indul a Pozsony-Bécs-Zürich Railjet Express járat. Lengyelország felé 2019 Húsvéttól lesz Bécs-Krakkó új nappali vonat.
A magyar és román irány újdonsága, hogy decembertől indul a Kolozsvár-Bécs EC-vonatpár, Transilvania néven (ezt a nevet sokáig egy Nagyvárad-Bukarest belföldi Rapid, majd egy Budapest és Bukarest közötti vonatpár használta). Belsős források szerint a Dacia szerelvényét fogják beforgatni a mostani fél napos bécsi tartózkodás helyett, így délelőtti (10:42) bécsi indulással és délutáni bécsi érkezéssel (17:21) készült a menetrend - Kelet-Magyarország szempontjából a keletis megállás miatt nagyon korai (illetve visszaútban késői) időpontban közlekedő Hortobágy EC mellé egy használhatóbb fekvésű nappali közvetlen vonatot (a 100-as vonalon mindkét irányban délután megy végig) kapnak az utasok. Máshol ÖBB-szerelvényről is szó volt, de ennek kisebb a realitása. A kolozsvári EC-t egyébként két éve még április elsejei álhírként reklámoztuk Railjettel, de a hírnek annyi valóságalapja már akkor is volt, hogy évek óta tervezik ezt a vonatot és figyelik a forgalom alakulását.
Az olasz irány az ottani megrendelő szervezetek és az FS Trenitalia minimum langyos hozzáállása miatt örök probléma. Itt az ÖBB a korábban említett 8 új szerelvénnyel próbál majd erősíteni, célkeresztben Triesz és Udine környéke. Andreas Matthä a kétórás távolsági ütem szükségességét felvető újságírói kérdésekre válaszolva elmondta, hogy egy-két éves távlatban indul a sűrítés Railjettel, de konkrétumot még nem tud mondani, mert sok függ az olasz regionális megrendelőszervezetek hozzáállásától is.
Ha már nemzetközi forgalom: sokak meglepetésére (közé tartozik szerkesztőségünk java része is) a NightJet-hálózat jól megy, erős a kihasználtság, évi 2,7 millió utas vált jegyet az ÖBB egységes márkanév alatt futó vonataira. Különösen nagy az igény a családok-kisebb csoportok részéről, így az ÖBB ebbe az irányba igyekszik fejleszteni az árazást. A következő évadtól a NightJet fekvőhelyes kocsiban privát fülke (Privatabteil) kérhető 199 eurotól, azaz a teljes fülkés foglalásokra kedvezményt adnak - ez főleg családoknak lehet jó, akiknek hálókocsiban általában 2 fülkét kell kifoglalni. Ülőhelyes kocsira is lesz kedvezmény teljes fülke foglalása esetén - 99 euro , 3 főig. Ami a kitenkintést illeti, folyamatban van a NightJet fekvőhelyes kocsik felújítása, illetve 2019-ben 42 hálókocsit és 15 fekvőhelyes kocsit vesz az ÖBB; ezek a DB AG flottájából érkező 10-15 éves járművek, felújítás után állnak forgalomba. Ami az üzleti környezetet illeti, Matthä szerint is a fapados légitársaságok jelentik a fő konkurenciát, így a fenti intézkedésekkel próbálják erősíteni a vasút előnyének számító együttes elhelyezés vonzerejét.

Belföldi távolsági forgalom


A távolsági forgalomban idén nem lesz komoly menetrendi változás. Finomhangolásként Bécs és Graz, illetve Klagenfurt és Salzburg között egy-egy késő esti vonatpárral (mindkettő éjfél körül érkezik a célállomásra) javítják a sokat kritizált peremidőszaki kínálatot. Kelet-Tirol egy további Bécs-Villach-Lienz Railjet-párt kap az ideihez képest.
Decembertől új márkanév lesz a RailJet Express (RJX), mellyel az adott útvonalon közlekedő leggyorsabb vonatot jelöli majd az ÖBB. Gondolhatunk itt a MÁV esetében már sokszor látott vonatnem-inflációra (gyorsból gyorsított személy, IC-ből gyakorlatilag gyors), ám a Bécs-Salzburg vonal esetében ennek legalább egy kis értelme van, ugyanis elég komoly a menetidő-különbség a bokorugró és a gyors Railjetek között. Némi malíciával ugyanez: a Westbahn vonataival versenyképes menetidőt kínáló vonatokat így felismerhetőbbé teszik az átlagutas számára is, hogy ne jöjjenek a panaszok a “Railjet lassabb, mint a konkurens” vonalon. A változás annyiban érinti a hazai vonalakat is, hogy a Budapestre közlekedő RJ-k ezentúl RJX-ek lesznek.
2017-hez képest 23%-al nőtt a repülőtéri állomás utasforgalma (a sikeres bevezetést már 2016-ban hírül adtuk), így ezt a továbbiakban is kiemelt szegmensként kezeli az ÖBB.
Ami az árazást illeti, néhány jó és egy rossz hír jutott az eseményre. Egyrészt 1,9%-al emelkedik a vonatjegyek ára; másrészt viszont ez az inflációs ráta alatt marad, nem változnak a SparSchiene és VorteilsCard-árak, valamint szintén nem változnak a tarifaszövetségi keretek között kínált jegyek árai. Egyenleg: gyakorlatilag csak a sima, kilométeralapú távolsági jegyek ára nő. Ennek egyensúlyozására az ÖBB bevezeti a SparSchiene Komfort jegyet: az új jegytípus magában foglalja a helyjegyet is, és fontos újításként 15 nappal indulás előttig ingyen visszaváltható/lemondható. További kedvező változás, hogy VorteilsCard-tulajdonosoknak 3 euro helyett 1 euro lesz a helyjegy online vagy mobilalkalmazásos foglalásoknál (kivéve a NightJet-vonatokat).
A távolsági forgalommal kapcsolatos érdekesség, hogy a csomaglopások miatt kétféle poggyászvédelmi megoldást tesztelnek majd kiválasztott Railjet-egységeken 2019 második felétől. Az egyiknél a kerékpárlakatokhoz hasonló módon lehet majd biztosítani a csomagokat, míg a másik változatnál a csomagtartókon kialakított, digitálisan zárható rekeszekkel lehet védeni a poggyászt, amíg például az étkezőkocsiba látogat az utas.

Belföldi távolsági forgalom


A regionális, mellékvonali szolgáltatás Ausztriában is sokat vergődik, így a 2019-ben is inkább az elővárosi szegemensekről szólt a győzelmi híradó. Innsbruck-Wörgl-Kufstein illetve Ried im Innkreis körzetében sűrítik az S-Bahn vonatokat, míg Bécs környékén a hiánypótló átlós kapcsolatot biztosító S80 (Wien Hütteldorf-Wien Aspern Nord) járatok számát bővítik, a csúcsidei közlekedési rend időbeli kiterjesztésével. Szintén néhány többletvonatot kap St. Pölten és Wiener Neustadt elővárosi szegmense. A mellékvonalaknak is jut azért valami: az Erlauftal-Bahn és Kamptal-Bahn kap néhány többlet vonatpárt, főleg a peremidőszakban.
Az újságírók kérdései főleg a bécsi S-Bahn Stammstrecke menetrendszerűsége kapcsán keringő kritikákra fókuszáltak - a vonal Andreas Matthä szerint kapacitása határán üzemel, nagyon zavarérzékennyé vált. Az ÖBB vizsgálja a kapacitásnövelés lehetőségét, az egyik kézenfekvő rövid távú változás például az lehet, hogy a városon átmenő vonatok lehetséges maximális hosszát minden esetben kihasználják, azaz nem lesznek szóló Talent/Desiro ML CityJet egységek ezeken a járatokon. Azonnali lépésként Hollabrunn és Laa an der Thaya felé a decembertől érvényes új menetrendben 80000 többlet-vonatkilométer lesz a kínálatban, 2019 májusától.

Egyéb fejlesztések


Végezetül címszavakban az alapszolgáltatást kiegészítő kapcsolódó fejlesztésekről! Az állomásokon bővített szolgáltatásokat kínáló Kundenservice direkt ügyfélszolgálati pontokat alakítanak ki - az első már idén szeptemberben megnyílt a bécsi főpályaudvaron, 2019 közepéig Linz, Salzburg, Innsbruck, Graz és Klagenfurt állomásai is kapnak ilyet.
A Voice2Train nevű projekt keretében megoldják, hogy KÖFI-központok forgalomirányítói közvetlenül tudnak majd hangos utastájékoztatást adni a vonatokon - ez fontos fejlesztés a zavarkezelésben, hiszen a többlépcsős információátadás helyett például egy forgalmi zavart a teljes vonalat átlátó irányító egyenesben tud az utasok felé kommunikálni.
Az első és utolsó kilométer, azaz a teljes körű mobilitási szolgáltatás jegyében bővítik a Rail & Drive autómegosztás elérhetőségét; a szolgáltatás jelenleg 18 helyen elérhető, eddig 3500 ügyfél regisztrált - jövőre 22 helyszínen lesz elérhető, részben elektromos autókkal.
A klímavédelem jegyében az ÖBB Postbus-flottába új elektromos buszok érkeznek Vorarlbergbe és Karintiába, Tirolba és Stájerországba. Ezzel párhuzamosan Bécsben a Vienna Airport Lines vonalakon hidrogénes buszokat állítanak forgalomba.
A digitális alkalmazások és online jegyvásárlás fejlesztése, hogy Preis-Checker funckió segít megtalálni a legjobb ajánlatot az utasnak; a gyakorlatban ez annyit jelent, hogy a jegykeresőben nem csak indulási idő, hanem ár szerint is lehet rendezni a találatokat. Az ÖBB alkalmazásban ez október 26-tól már elérhető, míg a honlapon november végétől élesedik a funkció.


Sajtótájékoztató az ÖBB székházának konferenciatermében - minden szempontból profi lebonyolítás jellemezte az ÖBB sajtóeseményét
(fotók: a szerző)

A magyar kapcsolat
A kérdés-válasz rész során az ÖBB képviselőit a budapesti irány órás ütemének lehetőségeiről kérdeztem. Andreas Matthä elmondta, hogy folyamatosan vizsgálják az utasforgalom alakulását és ennek megfelelően a további sűrítés lehetőségét a START-al közösen. Ha teljes körű órás ütemet nem is mert ígérni, további sűrítésre, legalább a nagyobb forgalmú időszakokban, mindenképpen látnak esélyt - konkrétumok nélkül. Válaszában kiemelte, hogy az ÖBB részéről a menetidő további csökkentését szeretnének elérni, akár középtávon is. Ennek kapcsán felmerült a megállás nélküli hegyeshalmi határátmenet problémaköre is - Matthä szerint ebben a témában a magyar partnernél pattog a labda, az ÖBB nyitott a gyakorlati megvalósításra.
Amint emlékezetes és a projekt kapcsán született írásunkban is említettük, 2014 táján az ÖBB házon belül és a rivális / környező vasutaktól is „összetrombitálta” a magyarul beszélő mozdonyvezetőket és a győri személyzetcserés projekt már egészen előrehaladott állapotban volt, mire a magyar fél behúzta a vészféket. A távíródrótok zizegéséből most azt hallottuk ki, hogy az ITM problémája a Railjet-gyorsítás kapcsán felmerülő többletteljesítmény megrendelése. A koncepció szerint a Mosonmagyaróváron is haladós RJX-vonatok miatt kétóránként egész nap kellene MÁV-START kocsikkal kiállított EC (azaz nemzetközi gyorsvonat, étkezőkocsi ugyebár nincs), illetve a tatabányai megállás kimaradása miatt zónázó vonat Győrig. Meg úgy általában kocsi is kellene a többlet EC-k kiállításához, márpedig az a START-nak nincs és az IC+-projekt állását elnézve egy darabig még nem is lesz...


Magyarics Zoltán