2018. 10. 11.

EU-s forrásokból modernizálja a flottáját a ZSSK

A szlovák állam láthatóan nem üzenget Brüsszelnek, cserében viszont az EU nyújtotta forrásokat láthatóan jól használja fel. A ZSSK a közelmúltban üdvözölte az Európai Bizottság döntését, amely támogatásáról biztosítja a szlovák személyszállító vasúttársaság projektjeit, amelyek célja, hogy megújuljon északi szomszédunk járműparkja.


A brüsszeli székhelyű testület még október elején döntött a szlovákok járműbeszerzését és -felújítását támogató operatív programról. A program keretében a 2014-2020-as uniós költségvetési ciklus forrásaiból kaphatnak támogatást a szlovákok. Mint azt a ZSSK közölte: 2005 óta ez a legnagyobb járműbeszerzési program, amire ráadásul igencsak szükség is van.

Az új szlovák motorvonatokat a ŽOS Trnava és a Škoda együttműködésének eredményeként szerzi be a ZSSK
(grafika: ZSSK)

Mint közölték: az új járművek Zsolna térségében jelennek majd meg, elsősorban az itteni regionális közlekedést segítik majd. Ide a Škoda és a ŽOS Trnava együttműködésében készülő motorvonatok kerülnek majd. A Škoda járművei nem ismeretlenek Szlovákiában, a mostani beszerzést már megelőzte a szintén EU-s források felhasználásával vásárolt 19 motorvonat és 10 emeletes ingavonat forgalomba állítása is. Az új vonatok a Žilina–Trenčín, Horní Lideč–Púchov, Žilina–Čadca–Zwardoń és a Žilina–Liptovský Mikuláš viszonylatokon állnak majd szolgálatba és több mint ötven éves vasúti járműveket váltanak majd le 2021-ig. Az új motorvonatokból 25 szerelvényt vásárolnak, a 160 km/h-s sebességre alkalmas vonatok két változatban épülnek: 80 méter és 106 méter hosszúak lesznek (13, illetve 12 szerelvény) és 3 kV-os egyenáram mellett 25 kV 50 Hz-es váltóáramról is üzemelnek. A vonatok belépő magassága 550 milliméter lesz és ennek megfelelően akadálymentesítettnek tekinthetők a megfelelő magasságú peronok mellett.

A ruttkai vagongyár a legaktuálisabb modelljét az InnoTrans 2018-as kiadásán is megmutatta a szakmai közönségnek. A ZSSK már eddig is több mint száz ilyen, hazai gyártású kocsit állított szolgálatba az elmúlt évek során
(fotó: Berky Dénes)

Mindezeken felül további projektekre is biztosított forrásokat Brüsszel: 21 dízelmotorvonatot állítanak forgalomba 2019 első felétől a besztercebányai térségben; a Tátrában öt hibrid üzemű motorvonatot és egy multifunkcionális járművet állítanak szolgálatba 2020-2021 során. Bővítik a személykocsi-állományt is: 35 darab első- és másodosztályú kocsit vásárolnak a ruttkai vagongyártól a távolsági forgalom számára, a kocsik ára hozzávetőleg darabonként 1,87 millió euró, ami magasabb az átlagosan 1-1,2 milliós európai átlagárnál.
Szintén EU-s forrásokkal folytatódik a kocsifelújítási program, amelynek keretében 50 Bmz sorozatú kocsi újul meg a Zsolna–Prága és a Pozsony–Kassa távolsági vonatok számára. Ugyancsak megújul 13 Apeer és 18 Bpeer sorozatú kocsi is, amelyek többek között a Budapest–Kassa járatokban is szerepelnek majd számos belföldi viszonylat mellett.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.