Az ICE-hálózat 1991-es elindulásához kapcsolódóan épültek meg az első nagysebességű vonalak Németországban, a pályák a folyamatos fenntartás ellenére is elhasználódtak. A felújításukat a következő négy évben végzi el a DB Netz AG, hogy továbbra is 200 km/h felett száguldhassanak a világosszürke motorvonatok.
Németország két legrégebbi nagysebességű fővonala közel 30 éve áll az utasok szolgálatában, ennyi idő pedig nem múlik el nyomtalanul. Az elkerülhetetlen felújítás során gyakorlatilag minden megújul, ami a felépítmény része: ágyazat, vágányok, energiaellátás, jelző- és biztosító berendezések. A pályák a jövőben is "csak" 280 km/h sebességre lesznek alkalmasak, de a technikai fejlődés elment mellettük.
A 2023-ig tartó program bőven okoz majd bosszúságot az utasoknak, hiszen 30-60 perccel hosszabb lesz az utazás a hagyományos vasútvonalakra terelt vonatok esetében, de a bérlettel és BahnCard100-zal utazók pénzbeli ellentételezést kapnak majd a 3-6 hónapig tartó munkálatok idejére.
A nagysebességű vonalak felújításának időbeli lefolyása (grafika: DB AG)
A kettő közül a kisebbik forgalmú a Würzburg–Hannover vonal, ahol évi 15,5 millió utas közlekedik. A 327 kilométer hosszú vonalon naponta átlagosan 110 személyszállító és 26 tehervonat halad, utóbbiak akár 160 km/h sebességgel is.
A Budapest–Záhony vonallal összevethető hosszúságú vonalat négyszer fél év alatt újítják föl (grafika: DB AG)
Morschen település mellett a Fulda patakot keresztező 1450 méter hosszú völgyhíd a maga korában kiemelkedő mérnöki teljesítmény volt és még ma is kedvelt fotóhely. (fotó: Georg Wagner / DB AG)
99 kilométeres hossza ellenére 24 milliós utasforgalmat bonyolít a Baden-Württemberg tartományt el sem hagyó szakasz, ahol naponta 185 személyszállító és 24 tehervonat bonyolítja a forgalmat.
A Stuttgart és a Rajna-Majna-terület közötti vonal itthon a Cegléd–Szeged szakaszhoz mérhető hosszú, de sokkal fontosabb kapcsolat: gyakorlatilag Svájc és Franciaország déli része felé erre közlekedik minden távolsági vonat (grafika: DB AG)
A Rajna völgyét és Stuttgartot összekapcsoló vonalon mindenféle német és francia nagysebességű motorvonat megfordul (fotó: Georg Wagner / DB AG)
A Hannover–Würzburg vonalra 640, a Stuttgart–Mannheim vonalra 185 millió eurót fordít a DB AG. Az utasok informálását már most megkezdték, de folyamatosan tájékoztatnak majd és a menetrendeket is jó előre közzéteszik.
Adorján Péter