Az utolsó olyan európai országok egyike Csehország, ahol még a klasszikus vonatnevek „szolgálatban” vannak, vagyis lassan már csak voltak: a 2018/2019-es menetrendben ugyanis nem egy-egy vonatpárnak lesz neve, hanem a ČD folytatja az előző menetrendváltással elkezdett folyamatot: egy-egy viszonylat valamennyi vonala visel majd egy nevet. Hangzatos és nagymúltú elnevezések tűnhetnek el így.
Az előző, 2017-es menetrendváltás újdonsága volt a České Dráhynál, hogy a távolsági vonatok jelentős részét viszonylatszámmal látták el. Így lett az R8 a Prága–Bohumín, R9 a Prága–Havlíčkův Brod–Brno, R21 a Prága–Mladá Boleslav–Tanvald és Ex3 a Prága–Pardubice–Pozsony–Budapest. Ugyanebben az időben születtek meg a márkavédjegyes vonatok, útirány szerint elkülönítve az egyes viszonylatokat. A Magyarországon legismertebb Metropolitan is ekkor lett a prágai (onnan nézve budapesti) vonatok neve – kivéve a MÁV-START szerelvényével közlekedő Hungária EC-t. De a Linzbe közlekedő járatok megkapták a Jížní expres (Déli expressz) nevet, nem véletlenül: egyérteműen azonosíthatóvá kívánták tenni, az azonos útvonalon közlekedő szerelvényeket.
A 380 012-es pályaszámú gép Veselí nad Lužnící állomáson halad át 2018. július 25-én az Ex 1545 számú Jížní expres élén
A 2018 év végén érvénybe lévő 2018/2019-es menetrendi évad egyik legnagyobb újítása lesz, hogy a tavaly viszonylatszámot kapott vonatok idén egységes nevet is kapnak. Akik még szeretnének Petr Vok gyorsvonattal, vagy Wolfgang Amadeus Mozartról elnevezett Railjettel utazni, már nincsen sok idejük: december 8. a határidő.
Az előbbit és azonos útvonalon (Brno–Jihlava–České Budějovice–Plzeň) közlekedő társai az új menetrendben már egységesen Rožmberk néven fognak futni. Arra azért ügyeltek, hogy a vonatnevek valamilyen kapcsolatban legyenek bejárt útvonallal (ez itthonról is ismerős lehet, lásd: SzinvapatakSlepper Szinva IC, Sopianae IC, Napfény IC), így a Bécs felé közlekedő vonatok mindegyik Vindobona lesz, míg például a Pardubice–Liberec gyorsok a Ještěd nevet kapják, azután a hegycsúcs után, ahova maga a ČD is üzemeltet lanovkát. A legismertebb, tradicionális vonatnevek természetesen megmaradnak, ahogy már az előző menetrendben is szerepelt a Metropolitan Slovenská strela, de marad České Budějovice felé a Budvar, Kielbe közlekedő Porta Bohemcia, a néhai Gottwaldovként ismert, ma már névadó városba közlekedő Zlínský expres, valamint hazánk felé a Metropol és a Retropolitan Hungária.
A 239-es Pleháč az R 665 Jakub Krčín élén várja az indulást České Budějovice állomáson 2018. július 29-én. A villanygép Jihlaváig most is megmarad, a vonat neve azonban a menetrendváltástól (a viszonylat többi vonatával együtt) Rožmberk lesz
A ČD szerint az a cél, hogy az utasok a lehető legkönnyebben tudják azonosítani az úticéljuknak megfelelő vonatot, valamint az ahhoz tartozó szolgáltatási szintet. Ugyanis a átnevezéseken túl az is cél, hogy egy bizonyos név alatt ugyanolyan szerelvények közlekedjenek, ahogy történt a Metropolitanok esetében is – igen, tudjuk, hogy volt benne nem olyan régen „hagyományos” B249 kocsi, de hát kivételek természetesen mindig mindenhol előfordulhatnak. Igaz, a gyorsvonatok esetében már eleddig is egységesnek tűnt a kínálat az adott viszonylatokon: a leendő Rožmberk járatok esetében a poggyászkocsi szinte mindig klímás, felújított Bbdgmee236 sorozatú kocsi volt; ahogy a leendő Vysočína járatokon (Prága–Kolin–Havličkův Brod–Brno) pedig az elsőosztályú kocsik ritkán A149-esek, jobbára inkább Aee145/152 sorozatú járművek voltak eddig is. Ahogy mondjuk szinte biztos volt, hogy a Prágából Tanvald felé közlekedő gyorsvonatok esetében (a jövőben: Jizera) 854-es motorkocsi és a hozzátartozó Bdtn757 sorozatú betétkocsik álltak a kínálatban.
Új viszonylatnevek a 2018/2019-es menetrendtől | ||
Viszonylat száma
|
Viszonylat neve
|
Útvonal
|
SC (IC) Pendolino | (Fr. Lázně/Cheb –) Praha – Ostrava / Bohumín | |
SC Pendolino Košičan | Praha – Košice | |
Ex 1
| Ostravan | Praha – Bohumín / Návsí /Žilina |
Ex 1
| Opavan | Praha – Opava |
Ex 1
| Varsovia | Praha / Ostrava – Warszawa |
Ex 1
| Fatra | Ostrava – Žilina – Banská Bystrica / Zvolen |
Ex 2
| Valašský expres | Praha – Vsetín / Žilina |
Ex 3
| Vindobona | Praha – Wien – Graz |
Ex 3
| Berliner | Praha – Berlin / Hamburg |
Ex 3
| Metropolitan | Praha – Bratislava – Budapest |
Ex 6
| Západní expres | Praha – Plzeň – München / Cheb |
Ex 7
| Jižní expres | Praha – České Budějovice / Linz |
R 5
| Krušnohor | Praha – Ústí nad Labem – Karlovy Vary – Cheb |
R 8
| Slezan | Brno – Bohumín |
R 9
| Vysočina | Praha – Havlíčkův Brod (Jihlava) – Brno |
R 10
| Hradečan | Praha – Hradec Králové – Trutnov |
R 11
| Rožmberk | Brno – České Budějovice / Plzeň |
R 11
| Bezdrev | České Budějovice – Plzeň |
R 12
| Bouzov | Brno – Olomouc – Šumperk |
R 13
| Moravan | Brno – Břeclav – Přerov – Olomouc |
R 14
| Ještěd | Pardubice – Liberec |
R 15
| Ploučnice | Liberec – Ústí nad Labem |
R 16
| Berounka | Praha – Plzeň – Klatovy / Železná Ruda |
R 17
| Vltava | Praha – České Budějovice |
R 17
| Lužnice | Praha – Tábor – Veselí nad Lužnicí |
R 18
| Slovácký expres | Praha – Olomouc – Luhačovice / Veselí nad Moravou |
R 19
| Svitava | Praha – Česká Třebová – Brno |
R 20
| Labe | Praha – Děčín |
R 21
| Jizera | Praha – Turnov / Tanvald / Harrachov |
R 22
| Bezděz | Kolín – Rumburk / Šluknov |
R 23
| Střekov | Ústí nad Labem – Kolín |
R 24
| Lány | Praha – Rakovník |
R 26
| Otava | Praha – Písek – České Budějovice |
R 27
| Praděd | Olomouc – Krnov – Ostrava |
R 27
| Cvilín | Krnov – Ostrava |
Mellár Marcell