2018. 10. 02.

Bőrös B kocsi helyett osztrák használt

Egy újabb darabja tűnhet el a közeljövőben a „keleti romantikának” a cseh vasútnál. A Prága és Děčín között közlekedő gyorsvonatok ugyanis (hétköznap) szinte kivétel nélkül kelet-német eredetű gyorsvonati kocsikból állnak. Ám most a České Dráhy úgy döntött, hogy a „bőrös B-kocsiknak” ezen a vonalon befellegzett.



A 2018/2019-es menetrendi évad tervezete kapcsán tartott tájékoztatójának a ČD szakemberei kiemelték: a Prága és Děčín között közlekedő gyorsvonatok hétköznapi szerelvényeit lecserélik: a jövőben az NDK-eredetű személykocsik helyett korszerűbb, részben klimatizált utasterű járművek váltják a mostani flottát. Ez a hétköznapi ingázóknak jöhet jól – hétvégén a járatok nagy részét az elővárosban felszabaduló CityElefant-motorvonatok adják most is.
A ČD közlése szerint a napi tizenkét pár vonatból legalább hét vonatpárt cserél le a ČD a tervek szerint. Ez nem csak a Děčínben és Ústí nad Labem városában felszálló utasok számára lesz előnyös, hiszen ők már most is használhatják a kétórás ütemben közlekedő Prága–Drezda–Berlin közötti EuroCityket, hanem a köztes megállókban, elsősorban Lovosice és Roudnice utasainak jelent majd minőségi ugrást.

Az R 677-es számú „Radobýl” gyorsvonat kocog az Moldva völgyében egy őszi reggelen
(fotó: Halász Péter)

A cseh vasút szerint a legrosszabb állapotú járműveket vonhatják így ki a forgalomból, ezzel pedig teljesítik a közszolgáltatást megrendelő szaktárca kívánalmait – az elvárások pedig jogosak, csak ez a viszonylat éves szinten 125 millió koronában kerül az adófizetőknek.
Petr Šťáhlavský, a ČD szóvivője a zdopravy.cz oldalnak nyilatkozva megerősítette, hogy a vonatok összeállítása ezen a szakaszon jelentősen megváltozik. A tervek szerint az Ausztriából „frissen” beszerzett Bmz sorozatú fülkés kocsik jelennek majd meg a szerelvényekben. A szóvivő megerősítette azt is, hogy a jövőben törekednek arra, hogy mind több viszonylaton cserélhessék le a még szolgálatban lévő régi, nem modernizált személykocsikat. Mindeközben persze gőzerővel folyik a járművek egy részének vállalhatóvá tétele is.
A ČD személykocsi-vásárlása kapcsán több, magát szakmainak nevező médium a közelmúltban szenzációként kezelte, hogy a csehek végre átvehetik azt a 41 személykocsit, amelyet korábban, még 2017 végén már lekötöttek, ám az ÖBB egyelőre nem adta át a partnernek. A késlekedés oka az ágazati hírek szerint az volt, hogy az ÖBB-nél konstatálták: a használt járművek részben az ÖBB pozícióját gyengíteni kívánó cégekhez kerülnek – ezzel nyíltan a RegioJetre utalnak, akik a ČD-ÖBB Railjetek nyílt vetélytársai a Prága–Brünn–Bécs viszonylaton. Ezért hezitáltak a legutóbbi cseh üzlet kapcsán is, ám a ČD láthatóan nem az ÖBB ellen, hanem a saját szolgáltatásainak színvonal-emelésére akarja használni a kocsikat.

Halász Péter