Jó eséllyel az utolsó nyomtatott menetrendkönyv kerül hamarosan a cseh vasútállomások pénztáraiba, már amennyiben erre valóban sor is kerül. Egyelőre úgy néz ki, hogy a České Dráhy az előző évekkel ellentétben nem közli a nem általa üzemeltetett vonatok menetrendjét ugyanis.
Közeleg a decemberi menetrendváltás ideje és várhatóan november közepén nyomtatott formában is felbukkan a pénztárakban a cseh vasút új menetrendkönyve. De itt máris pontosítanunk kell: a hírek szerint ugyanis nem a teljes cseh hálózat menetrendje lesz benne, csak azok a vonalak és vonatok szerepelnek majd, amelyeket az állami České Dráhy üzemeltet. Azok a vonalak, ahol a járások (Kraj) mástól rendelik meg a közszolgáltatást, nem szerepelnek majd a kötetben. Ez elég jelentős térségeket érint majd, hiszen ha csak České Budějovice környékét vesszük alapul, ott több mellékvonalon a közlekedés egy az egyben a GW Train Regio kezében van. De vajon ilyen alapon kikerülhet a menetrendkönyvből a Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) menetrendje is – a kisvasút kvázi magánkézben van, még ha az állami szolgáltató is üzemelteti a megbízási szerződés értelmében a pályavasutat.
A GW Train Regio egyik Studenka-motorkocsija – a menetrendjét az új cseh menetrendkönyvben hiába keressük majd, abban csak a ČD vonatai szerepelnek
Hozzá kell tenni azt is, hogy a České Dráhynak nem kötelessége a menetrend(könyv) publikálása. Ezt eleddig a pályavasút üzemeltetője, az SŽDC megbízásából tették, ezek a menetrendi lapok vannak fent a pályavasút oldalán is. Az idei évben a ČD viszont nem kapott konkrét megbízást a menetrend kapcsán, így alapvetően egy saját, szolgáltatói menetrendet publikálnak majd annak érdekében, hogy népszerűsítsék a szolgáltatásukat – nyilatkozta a ČD szóvivője, Petr Šťáhlavský. Korábban már volt erre példa, a 2015-ben kiadott kötet sem tartalmazta a magánvasúti szolgáltatók menetrendjét – igaz, akkor még jobbára csak üzleti alapon működő vonatokról volt szó, nem közszolgáltatásról.
Volt idő, amikor nem szerepeltek az üzleti alapú vonatok a cseh menetrendkönyvben, de azóta a szolgáltatók közszolgáltatást is teljesítenek...
Šťáhlavský szerint amúgy sem időszerű már Európában a nemzeti menetrendkönyvek kiadása: példaképpen a német és az osztrák vasutat hozta, ahol évek óta nincs egységes, nemzeti szintű menetrendkönyv nyomtatott formában és vasúti kiadásban. A szóvivő szerint az elektronikus tájékoztatási csatornák sokkal jobban kihasználtak, mint a papír alapú menetrendkönyv, ráadásul a változások lekövetése ott egyszerűbb is.
A ČD szerint a menetrendkönyv a következő évadban elsősorban reklámfelület lesz majd, amin a saját szolgáltatásaikat népszerűsítik. Persze, ott könnyű, ahol nincs más választása az utasnak...
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
A szóvivő elmondta: a vasúti menetrendkönyvet manapság leginkább közlekedésbarátok vásárolják már csak. Mindazonáltal az éves menetrendi kötet a legjobbak között szerepel az eladások számát tekintve: a 2017/2018-as évadban több mint 22 ezer (!) példányt adtak el a 100 koronába kerülő könyvből. Csak halkan jegyezzük meg: a magyar menetrendkönyvből az utolsó években alig fogyott ezer körüli értékesített példány... A csúcsot amúgy 2009-ben érte el a menetrend értékesítése, abban az évben, amikor a Deutsche Bahn AG felhagyott a nyomtatott menetrendkönyv kiadásával, 70 ezer példát adtak el a cseh menetrendből.
Halász Péter