Duplacsuklós búcsú Hamburgban. Veszélyben a Siemens-Alstom fúzió. Az angolok új gőzöst építenek. DB Zugradar: október 1-jével vége a dalnak. Hírösszefoglaló az InnoTrans előtt.
Viszlát, XXL-busz!
Hamburg | Németország – Ma közlekedett utoljára Hamburg utcáin duplacsuklós autóbusz. 13 évig szolgálták az utasokat, leginkább az 5-ös jelzésű gyakorlatilag villamospótló vonalon. A valaha 26 darabos flotta helyett 2015 óta Mercedes-Benz CapaCity L-ek álltak forgalomba és a mostani 30 darab mellé jövőre további 60 darab érkezik még.
Van Hool newAGG330-as a hamburgi 5-ös Metrobus járaton
Az utastér akár ismerős is lehet, bár egy picit hosszabb a Budapesten megszokott Van Hooloknál a belső tér
(fotók: Pordán László)
(fotók: Pordán László)
Spanyol kartellvizsgálat - kisiklik a Siemens-Alstom fúzió?
Saint-Ouen | Franciaország – A spanyol kormány vizsgálatot indított annak megállapítására, hogy a nagysebességű vonalakkal kapcsolatos tendereken kartellezett-e a piac több prominens szereplője, írja a Politico. A potenciális érintett cégek köre viszonylag tág: a Siemens, Siemens Rail Automation, Alstom, Bombardier, Thales, Nokia, CAF és a Cobra Instalaciones nevek merültek fel. Az ügy azért jön rosszkor, mert az Európai Unió illetékes szervei éppen mostanában bírálják el a Siemens Mobility és az Alstom összeolvadási kérelmét. Az ügyben a támogató vélemény az, hogy a létrejövő óriás sikeresebben tudná felvenni a versenyt a kínai állami CRRC-vel, bár a Siemens-Alstom duó még mindig csak körülbelül a CRCC kétharmadának megfelelő forgalmat bonyolít le évente. Az ellenérv nyilván az, hogy a kisebb gyártókat ez hátrányosan érintheti - az ellenzők között épp a spanyol Talgo neve tűnt fel, de minden bizonnyal a CAF, a Hitachi, a Stadler, vagy éppen a Bombardier sem látná szívesen a Siemens-Alstom fúziót.
A spanyol vizsgálatban mellesleg szinte minden nagy gyártó érintett a Stadler kivételével, így az egyéb fúziós kombinációk ötletét is jegelheti a kartellgyanú beigazolódása. Ilyenből egyébként adódna, például reális forgatókönyv lenne a Politico által is természetes szövetségesként említett Bombardier-Thales kombináció, de a CAF, vagy éppen a Stadler is jó partner lenne a három nagy gyártó (Siemens, Alstom, Bombardier) számára. A Siemens-Alstom fúzió, papírforma szerint, már eddig is sok ellenreakciót és gyanakvást váltott ki. Egyúttal azt is mutatja, hogy az Európában megszokott játékszabályok szerint játszva mennyire nagy az ellenszél mondjuk egy állami monopóliummal szemben - a CRRC-mammut létrehozásakor a kínaiak nyilván nem vacakoltak ennyit a versenyjogi kérdésekkel...
A spanyol vizsgálatban mellesleg szinte minden nagy gyártó érintett a Stadler kivételével, így az egyéb fúziós kombinációk ötletét is jegelheti a kartellgyanú beigazolódása. Ilyenből egyébként adódna, például reális forgatókönyv lenne a Politico által is természetes szövetségesként említett Bombardier-Thales kombináció, de a CAF, vagy éppen a Stadler is jó partner lenne a három nagy gyártó (Siemens, Alstom, Bombardier) számára. A Siemens-Alstom fúzió, papírforma szerint, már eddig is sok ellenreakciót és gyanakvást váltott ki. Egyúttal azt is mutatja, hogy az Európában megszokott játékszabályok szerint játszva mennyire nagy az ellenszél mondjuk egy állami monopóliummal szemben - a CRRC-mammut létrehozásakor a kínaiak nyilván nem vacakoltak ennyit a versenyjogi kérdésekkel...
Újranyitott a World Trade Center metróállomás
New York | Amerikai Egyesült Államok – Meglepő lehet, ám a 2001. szeptember 11-én bekövetkezett New York-i terrortámadásokban megsérült és beomlott World Trade Center metróállomás most, 17 év után, szeptember 8-án nyitott újra. A World Trace Center leomlásakor beomlott az eredetileg 1918-ban átadott metróalagút is, továbbá megsérült a Cortland Street World Trade Center nevű metróállomás. Bár magán a metróvonalon már 2002 őszén újraindult a forgalom, az állomást nem tudták újjáépíteni, a felszínen zajló romeltakarítási és újjáépítési munkálatok lassú előrehaladása miatt. Az érintett szervek, a Metropolitan Transportation Authority és a Port Authority (a PATH gyorsvasút üzemeltetője) csak 2008-ra tudtak megegyezni az új állomás terveiről. Ezt követően további 4 évet csúszott a megvalósítás a pénzügyi egyezkedések miatt, majd az eredetileg tervezett 2014-es megnyitás helyett végül maga az építkezés is csak 2015-ben indult meg. A most átadott állomás peronjainak falát az 1776-os Függetlenségi Nyilatkozat és az ENSZ 1948-as emberi jogi alapdokumentumának szövege díszíti, mozaik formájában.
Új gőzmozdonyt építenek az angolok - harmadjára
Darlington | Egyesült Királyság – Az angol A1 Steam Locomotive Trust újabb mozdony építésébe vágta a fejszéjét. Nem, ezúttal nem valami kisszériás dízel tolatómozdonyokat építő garázsról van szó: az őrült angolok fővonali gőzmozdonyokat építenek, potom hat évtizeddel a brit gőzmozdonygyártás befejezése után. És nem a levegőbe beszélnek, ugyanis 2008-ban sikeresen fejezték be a London and North Eastern Railway A1-es Peppercorn osztályú mozdonyának tervei alapján készült, Tornado nevű, 60163 pályaszámú gőzösüket. A Tornado azóta is a brit nosztalgia-szcéna megbecsült, sokat foglalkoztatott és megbízható igáslova. Talán ennek sikerén felbuzdulva is kezdték el második mozdonyuk, az eredetileg Sir Nigel Gresley által tervezett P2-es sorozat legújabb tagját. A Prince of Wales névre keresztelt mozdony építése egész jól halad a tervezett 2021-es forgalomba állítás felé, így most itt a harmadik új gőzmozdony a darlingtoni „mozdonygyárból”: a legendás Gresley által utolsóként tervezett, V4-es sorozatú gép 2015 óta tervezett megépítésére az elmúlt héten létrehozták a The V4 Steam Locomotive Company Limited-et, mely dedikált vállalkozás 2021-ben kezdi meg a tényleges gyártást. A projektcég létrehozásával élnek a jótékonysági számlák is, ahol a vasútbarátok adakozhatnak a mozdony megépítésére.
A típusválasztás érdekessége, hogy a V4-es sorozatból mindössze két példány épült, és 1957-ben, a kazánvizsgák lejártával mindkettőt selejtezték. A mozdonyhoz már be is szerezték a hajtókerekeket, ugyanis egy vasútbarát megrendelésére már 1994-ben legyártották ezen alkatrészeket Dél-Afrikában. Az akkori projekt dugába dőlt, de azóta még annyiban lett egyszerűbb a helyzet, hogy a British Rail egykori doncasteri üzemének bezárásakor sok alkatrész került elő és jutott az A1 Trust birtokába.
A típusválasztás érdekessége, hogy a V4-es sorozatból mindössze két példány épült, és 1957-ben, a kazánvizsgák lejártával mindkettőt selejtezték. A mozdonyhoz már be is szerezték a hajtókerekeket, ugyanis egy vasútbarát megrendelésére már 1994-ben legyártották ezen alkatrészeket Dél-Afrikában. Az akkori projekt dugába dőlt, de azóta még annyiban lett egyszerűbb a helyzet, hogy a British Rail egykori doncasteri üzemének bezárásakor sok alkatrész került elő és jutott az A1 Trust birtokába.
Viszlát, Zugradar!
Berlin | Németország — 2013-ban még nagy csinnadrattával vezette be, most pedig szép csendben vezeti ki a piacról a Deutsche Bahn AG a DB Zugradar nevű alkalmazást. Maga az app nem tud, illetve tudott sokkal többet, mint amit a neve sugall: térképen jelentette meg a vonatokat, illetve azok pozícióját. Ám a Deutsche Bahn már korábban is jelezte: a vonatok pozícióját nem GPS-el, hanem a forgalmi rendszerekből származó adatokkal és az azt kiegészítő szimulációval határozták meg. Emiatt pontatlan volt a megoldás szerintük, ami félrevezethette az utasokat. Ráadásul a Zugradar külön alkalmazás volt, nem volt integrálva a DB Navigatorba, így használata valóban kényelmetlen volt. Szakértők azonban jelezték: az alkalmazás adataihoz hozzáférők számos statisztikát, többek között a késésekkel kapcsolatos összeállításokat is készíthettek, így viszont eggyel kevesebb kiskapu marad nyitva a külsős adatelemzők számára.
Az alkalmazás megszűnésére figyelmeztető üzenet jelenik meg már az app megnyitásakor
Németország vasúti hálózatának terheltsége - igaz, a képen csak a távolsági vonatok látszanak és csak azok, amelyeket a DB-csoport közlekedtet
Az adatokat a forgalmi rendszerekből vette a program és adott pontokhoz viszonyítva szimulálta a haladást, a lassújelek, akadályok nem jelentek meg egyből az applikációban
Frissít a BOB
München | Németország – A Transdevhez tartozó Bayerische Oberlandbahn (BOB) 2020 közepén lecseréli a mostani járműveit. A 2001-ben csődbe ment jenbachi Integral Verkehrstechnik AG egyetlen fizikai formában is létező járművei – gyári típusa S5D95 – elérték a gazdaságos üzemeltethetőség határát, ezért a flottacsere mellett döntöttek. 25 Alstom LINT dízel motorvonat váltja majd a 17 Integralt, mivel decembertől a München–Füssen vonalon is a BOB szolgáltathat.
Közös távolsági koncepció
Unna | Németország – A Ruhr-vidék közlekedési szövetségei (NWL, VRR, NVR) és a Deutsche Bahn közös koncepciót dolgoznak ki, hogy az elmúlt 5 évben tapasztalt 22 százalékos utasszám-növekedést ki tudják szolgálni. A koncepció lényeges része a mostani ICE 2 helyetti nagyobb kapacitású ICE 4 szerelvények, Berlin felé 30 perces ütem bevezetése és a Hammban történő szerelvénymegosztás elkerülése.
Összeállította: Adorján Péter, Magyarics Zoltán, Halász Péter