2018. 09. 04.

Önvezető villamost fejleszt a Siemens

A világ első önvezető villamosát mutatja be a 2018-as InnoTranson a Siemens. A potsdami ViP Verkehrsbetriebe Potsdam GmbH-val közös fejlesztés mérföldkő lehet a városi közlekedésben.






A ViP Verkehrsbetriebe Potsdam GmbH és a Siemens Mobility együttműködésének eredményeként a Berlin melletti városban mutathatja be az első önvezető villamost a világon. A tervek szerint egy hat kilométer hosszú vonalszakaszon jár majd a próbakocsi szeptember 18. és 21. között és itt valós, közúti forgalom által befolyásolt körülmények között próbálhatják majd ki.

A próbakocsi a világ első és egyben legöregebb Combino-villamosa lesz szeptember közepén néhány napig

A próbakocsi a ViP állományában lévő első Combino-villamos: a 400 pályaszámú kocsi a világon az első Combino 1996-ban készült. A Siemens ezt a különleges kocsit látta el több lidar, radar és optikai érzékelővel, amelyek egyfajta „digitális szemként” működnek, amelyek a jármű vezérélését biztosító „agy” számára megfelelő információkat szállítanak. A jármű vezetését végző számítógép az éppen aktuális forgalmi helyzethez igazodva szabályozza a jármű mozgását. A villamosforgalmat szabályozó holdfényjlezőket is felismeri a rendszer, de ugyanúgy ismeri a teljes villamosvasúti jelzésrendszert és a megállóhelyeken is teljesen automatikusan áll meg a kocsi. Különösen komoly kihívást jelent a fejlesztők számára a kiszámíthatatlan gyalogosközlekedés és az erre történő reagálás is.

Komoly kihívást jelent a villamos rendszereinek a kiszámíthatatlanul közlekedő gyalogosok kezelése és nyomonkövetése, a mozgásukra való reagálás
(fotók: Siemens)

A Siemens emellett beépítette a villamosba a „Siemens Tram Assistant” nevű rendszert is, amely elsősorban az ütközésektől hivatott megvédeni a villamost és annak utasait, személyzetét. A rendszert már korábban tesztelték az ulmi Avenio-kban is és szériaérettnek bizonyult a (rész)rendszer.
A Siemens fontosnak tartja azt is jelezni: a potsdami próbakocsi még nem felel meg valamennyi, a közlekedési rendszerbe illeszkedő villamosokkal szemben támasztott követelménynek, nem szériaérett, azonban számos részmegoldást már most át lehet ültetni a mindennapokba és a ViP-val közösen folyó projekt keretében szeretnék véglegesíteni a rendszereket, erről most is folynak már a tárgyalások.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.