Akkumulátoros hajtású vonatokat vetne be a Städtebahn Sachen. Árat emel a DB AG, még akkor is, ha a vonatok nem túl pontosak. Londonban sikeres az éjszakai metrózás. Zajos a cseh buszos piac. Kölcsönvillamosokat tesztel Nürnberg. Hírösszefoglalónk.
Akkumulátoros vonatokon gondolkoznak
Drezda | Németország – A szász főváros környéki dízeles hálózaton 2024 decemberéig a Städtebahn Sachsen üzemelteti a járatokat, de a megrendelő Verkehrsverbund Oberelbe (VVO) már a jövőn gondolkozik. A Berlini Műszaki Egyetem a Bombardier bevonásával februárig vizsgálja az akkumulátorral felszerelt elektromos motorvonatok gyárthatóságát és bevethetőségét. A hálózat érdekessége, hogy a Heidenau és Dresden-Klotsche közötti törzsszakaszon már évtizedek óta van felsővezeték, a többi szakaszon viszont mellékvonali idill tapasztalható (már amikor van személyzet a vonatokhoz...). A kutatáshoz állami támogatást is igénybe vesznek, melyet a Szövetségi Közlekedési Minisztérium projektcége koordinál.
Pontatlan, de drágább lesz
Berlin | Németország – Mérsékelt, a jelenleg 2 százalékos infláció alatti áremelést jelentett be a héten Richard Lutz, a Deutsche Bahn vezérigazgatója. A menetrendszerű decemberi áremelés pontos mértéket még nem ismertették, de tavaly 2-3 százalékot emeltek. Év elején még 82 százalékos pontosságot vizionáltak a távolsági szegmensben, de mostanság már a 80 százalékkal is megelégednének, viszont odáig még 7-8 százalékot kéne javulni. A tulajdonosi oldalról Enak Ferlemann közlekedési államtitkár egyetértését fejezte ki, fő problémaként a Mehdorn-éra spórolása miatti szűk keresztmetszeteket emelte ki. Ehhez kapcsolódóan idén 19, jövőre 15 ezer új munkavállalót kívánnak fölvenni a DB-csoportnál.
Vinnék, de a bíróság megállította
Hamburg | Németország – A Verkehrsclub Deutschland (VCD) eredményesen panaszolta be a DB-t az Oberverwaltungsgericht (magyarul nagyjából másodfokú közigazgatási bíróságot jelent, de ilyen a magyar jogrendszerben nincs külön) előtt, mert a jelenlegi Altona fejpályaudvart elvileg 2023-ban kiváltó Diebsteich állomásra nem tervezték be az autórakodót. A bírósági döntés szerint újra kell kezdeni a tervezési és engedélyezési folyamatot, ami ellen az Adófizetők Szövetsége (Bund der Steuerzahler, BdSt) emelte fel a szavát, hiszen a projektet már eddig is túl drágának találták. A városvezetés számára is fontos lenne az állomás elköltöztetése, hiszen a felszabaduló területen újabb lakásokat építhetnének a befektetők.
Kedvelik az éjszakai metrót
London | Egyesült Királyság – Két éve utazhatunk Londonban péntek és szombat éjszaka is a metróhálózaton és a legújabb adatok szerint az utasok száma felülmúlja a várakozásokat. A 2016 augusztusában elindított szolgáltatást használók által generált gazdasági teljesítmény másfél milliárd fontot jelent minden évben, ami az előrejelzések kétszerese. Tavaly augusztusig 7,8 millió, idén augusztusig már 8,7 millió utast regisztráltak az éjszakai hálózaton. December óta az Overground is közlekedik éjszaka, így az utasok átlagosan 20 perccel hamarabb érhetnek el céljukhoz.
Kisebb csörte a cseh buszos piacon
Brno | Csehország – A RegioJet reagált a Podnikatel.cz cikkére, melyben azzal vádolták a cég vezetőjét, Radim Jančura-t, hogy nem örül a Flixbus belépésének a cseh piacra. A cég tagadta a vádakat, bár a zöld buszos cég üzletpolitikáját kritizálták. Míg a RegioJet az országon belül új közlekedési kapcsolatokat hozott létre és magasabb színvonalú szolgáltatást mutatott fel a megnyitott útvonalakon, a Flixbus egyszerűen már meglévő vonalakon, erőből próbálja bevezetni a nevet úgy, hogy a többi cég legolcsóbb ajánlatának feléért kínálja a jegyeit. Aztán amikor panasszal kívánunk élni az utazás során ért esetleges kellemetlenség során, hiába írunk a Flix-nek, hiszen az ő egyik alvállalkozójuk volt a szolgáltató így aztán szinte soha nem lesz következménye a történteknek. Ezzel szemben a RegioJet kiszámítható árakkal operál (nincs akár hatszoros különbség egy buszon belül a jegyárakban), mégsem veszteséges egyetlen viszonylata sem, minden járművezető és utaskísérő a RegioJet alkalmazottja. A RegioJet egyetlen vonalon dolgozik buszos konkurencia nélkül, ez pedig a Prága-Liberec. Ezen viszont Jančura elmondása szerint már-már közszolgáltatói szintű felelősségük van, hiszen más cégek hiányában olyan időszakokat is ki kell szolgálniuk, amikor a legkisebb a forgalom: a kora reggelek, a késő esték vagy egy egyszerű vasárnap délelőtt.
A sárga cég jelenleg 38%-os részesedéssel rendelkezik a cseh piacon és olyan városokat is (például Klatovy, Vimperk, Náchod vagy Trutnov) bekapcsolt az országos autóbusz-hálózatba amelyeken más cégek (a potenciálisan kis profit miatt) soha nem fognak járatot indítani.
A RegioJet a saját honlapján közölt válaszában kitért arra, hogy az elmúlt évek bizonyították, hogy a cseh utasokat elég tudatosak ahhoz, hogy kiválasszák a számukra megfelelő szolgáltatást, így önmagában az alacsony ár nem vonzza őket a Flixbus-hoz. Azt sajnálják, hogy a zöld cég nem hisz a tisztességes versenyben, a befektetői hátterüknek köszönhetően szinte bármeddig fenn tudják tartani a veszteséges vonalaikat és átláthatatlan céges struktúrájukat.
A sárga cég jelenleg 38%-os részesedéssel rendelkezik a cseh piacon és olyan városokat is (például Klatovy, Vimperk, Náchod vagy Trutnov) bekapcsolt az országos autóbusz-hálózatba amelyeken más cégek (a potenciálisan kis profit miatt) soha nem fognak járatot indítani.
A RegioJet a saját honlapján közölt válaszában kitért arra, hogy az elmúlt évek bizonyították, hogy a cseh utasokat elég tudatosak ahhoz, hogy kiválasszák a számukra megfelelő szolgáltatást, így önmagában az alacsony ár nem vonzza őket a Flixbus-hoz. Azt sajnálják, hogy a zöld cég nem hisz a tisztességes versenyben, a befektetői hátterüknek köszönhetően szinte bármeddig fenn tudják tartani a veszteséges vonalaikat és átláthatatlan céges struktúrájukat.
Távolsági vonat elé fordult egy kamion
Köthen | Németország – Csütörtökön este a Magdeburgból Lipcsébe tartó InterCity elé hajtott a tilos jelzés ellenére egy nyerges vontató Köthen közelében. A balesetben a tehergépkocsi vezetője életét vesztette. Az ütközés olyan erejű volt, hogy az IC 2030-as számú vonatot továbbító 101 142-es pályaszámú mozdony nem csak kissé összetört, hanem ki is siklott, illetve a mögötte közlekedő elsőosztályú kocsi is megrongálódott. Úgy tudni, hogy utas nem, de a mozdonyvezető és az egyik vonatkísérő könnyebben megsérült. A műszaki mentés várhatóan péntek délutánig is eltart.
(fotók: MDR)
Villamosokat tesztel Nürnberg
Nürnberg | Németország – Néhány évtizede még erősen kérdéses volt a villamoshálózat jövője, de mára a város egyik legfontosabb közösségi közlekedési módja lett belőle. A hálózaton 2011-től csak alacsonypadlós járművek közlekednek, viszont a '90-es években épült GT6N és GT8N típusok viszont hamarosan kiöregednek. A pótlásukra beszerzendő 2,3 méter széles típus kiválasztására az üzemi tesztet tartják a legjobbnak, ezért Münchenből (Siemens Avenio / T1.6 #2801) és Krakkóból (Bombardier Flexity Classic #RY818) érkezett a frank fővárosba. A VAG tervei szerint 12+73 villamost szereznének be 2022 és 2034 között, ezzel megújítva a teljes flottát. A Flexity Classic 2,4 méteres szélessége miatt sajnos csak a szombati nyílt napon próbálható ki akár menet közben is, de az Avenio szeptember 2-ig a város déli felén (Gibitzenhof–Wodanstraße–Dutzendteich) díjmentesen kipróbálható lesz hétköznap 9 és 21, hétvégén 9 és 18 óra között.
Érdekességként megjegyzendő, hogy a korábban Nürnbergben szolgált DUEWAG N8S-NF típusú kocsik pont Krakkóban találtak új otthonra.
Érdekességként megjegyzendő, hogy a korábban Nürnbergben szolgált DUEWAG N8S-NF típusú kocsik pont Krakkóban találtak új otthonra.
Típuskavalkád Nürnbergben
Balról jobbra: VAG GT6N #1003, MVG T1.6 #2801, MPK NGT8 #RY818 (fotó: VAG Nürnberg)
Balról jobbra: VAG GT6N #1003, MVG T1.6 #2801, MPK NGT8 #RY818 (fotó: VAG Nürnberg)
Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Mellár Marcell