2018. 08. 17.

Hétvégi gyors – 2018. augusztus 10-17.

Újabb nyolc MÁV-START KISS. Stadler-siker Walesben. Svájcban is Stadler. Idén is jól vizsgázott az utasoknál az ÖBB. Az USA részben kitiltja a kínai cégeket a járművek piacáról. Szerződött a Siemens és az ÖBB. Az LNVG emeletes vonatokra pályázik. Hírösszefoglalónk.


Még több KISS jön


Budapest | Magyarország – Újabb nyolc motorvonatot rendel a MÁV-START Zrt. a Stadler Railtől. A korábban megkötött keretszerződésből korábban már lehívtak 11 szerelvényt, most pedig – az EU-s forrásoknak köszönhetően – további nyolc emeletes motorvonat szolgálatba állítására nyílik lehetőség. A járműveket tervezetten Budapest és Szob, illetve Szolnok között az elővárosi forgalomban közlekedtetik majd, de a Balaton északi partján tervezett villamosítási projekt megvalósulása esetén Balatonfüred is a célállomások között lehet.
A Balaton északi partján Szabadbattyán és Balatonfüred között épülhet ki a villamos felsővezeték, azonban érdemi pályafelújítás nem társul majd ehhez. Ráadásul a mostani EU-s projektek között a továbbvezetés Tapolca felé csak „vizsgálat alatt” van, érdemi fejlesztésre nem kerül sor. Ráadásul, mivel a magyar programok az elővárosi közlekedés fejlesztéséről szólnak, az ebben a formában tökéletes pénzkidobásnak számító vasútvillamosítási projektben sikerült Balatonfüredet is elővárosnak hazudni néhány szakértő segítségével, holott igazából nem csak hogy nem Székesfehérvár, de nem is Budapest elővárosa Balatonfüred – Veszprém felé viszont nincs mit „fejleszteni” vasútilag, amely sokkal közelebb esik és több szállal kötődik a Balaton-parti városhoz.
A villamosítás kapcsán érdekes lehet alábbi hírünk is Nagy-Britanniából. Arrafelé egyre gyakoribb, hogy kétéltű, felsővezetékes és dízelüzemre is alkalmas járműveket vesznek, ami komoly rugalmasságot biztosít az üzemeltetőnek. A jelek szerint a hazai gondolkodás ennél még sokkal binárisabb – vagy van drót, vagy nincs, harmadik megoldás nem jön szóba. Pedig a kétéltű járművek komoly adut jelentenének a vasúttársaság kezében például az észak-balatoni vonalon, vagy akár a Budapest–Salgótarján, Budapest–Szekszárd–Baja viszonylatokon, illetve számos vidéki várospár ésszerű összekötése is lehetővé válna ilyen járművekkel.


A Stadler újra tarol Nagy-Britanniában


Cardiff | Wales – A Stadler újabb sikert könyvelhet el Nagy-Britanniában, méghozzá ezúttal a Wales területén üzemelő Wales & Borders illetve a South Wales Metro vonalakra szállíthatnak 36 CityLink tram-train szerelvényt, illetve 35 FLIRT motorkocsit. Előbbiek Cardiffból Treherbert, Aberdare és Merthyr Tydfil településekre közlekednek majd, részben akkumulátoros, részben pedig felsővezetékes (25 kV 50 Hz váltóára) üzemmódban. A FLIRT-egységek közül 11 tisztán dízelüzemű lesz, ezek majd Maesteg, Ebbw Vale és Cheltenham állomásokra közlekednek Cardiffból, míg a maradék 24 egység kissé szokatlan módon „kétéltű hibrid” (avagy „hároméltű”?) lesz majd – dízel, felsővezetékes és akkumulátoros üzemre egyaránt képesek lesznek; a vonatok közül 7 darab háromrészes, míg a maradék 17 négyrészes kivitelben készül. A kétéltű járművek 2023-tól Cardiffot átszelő észak-déli járatokat teljesítenek majd, a város északi oldalán felsővezetékes, míg délen dízeles üzemmódban. A járművek kapcsán azt is kihangsúlyozzák, hogy a különféle üzemmódoknak (főleg az akkumulátoros opciónak) köszönhetőn lehetségessé válik az „okos villamosítás”, azaz csak azon a szakaszon villamosítják a vonalat, ahol a forgalom valóban indokolja, a kisebb forgalomsűrűségű szakaszokon pedig önjáró módot használnak. Ez a brit területen különösen sajgó űrszelvény-problémára is valamiféle megoldást kínál, ugyanis az utólagos villamosítás a szűk űrszelvény és régi hidak, felüljárók miatt szinte mindig komoly kihívást és költséget jelent. A vonatok a mai szerelvényekhez képest jóval több ülőhelyet kínálnak majd, és természetesen nő az utaskomfort is, beleértve a modern fedélzeti utastájékoztatást és a csökkenő zajszintet is.


Az Appenzeller Bahnennál is táncolnak


St.Gallen | Svájc – A kelet-svájci hegyeket összekötő méteres nyomtávú vasúthálózatot üzemeltető Appenzeller Bahnen (AB) komoly korszerűsítési program közepén van éppen. Ennek keretében egy nyomvonal-korrekcióval váltják ki az utolsó fogasléces szakaszt is a hálózatból, de ami aktuálisabb hír, hogy két új járműtípust is üzembe állítottak az elmúlt hetekben. Elsőként néhány hete az első  háromrészes Stadler motorvonat állt üzembe ABe 4/12 megjelöléssel, amely a Svájcban már-már unalomig ismert megjelenést hozza. Kis változatosság, hogy az üzemeltető a Walzer, azaz Keringő fantázianevet adta a típusnak. Összesen öt ilyen szerelvény érkezett az elmúlt hónapokban a Stadler gyárból az AB-hez, melyek szeptember végéig fokozatosan állnak üzembe a Gossau - Appenzell - Wasserauen vonalon.

A már jól ismert megjelenéssel jön a Stadler motorvonata, azonban az Appenzeller Bahnnál újdonság, hogy nincs vízszintes fehér sáv a dizájnban. Úgy talán már túlságosan is hasonlított volna a Rhätische Bahn szerelvényeire.

Alig pár napja pedig követte az eredetileg inkább villamosüzemekre tervezett Stadler Tango helyi, igencsak hosszú hatrészes változata. Itt már a gyári név is Tango, így ezt az AB is átvette saját névnek, míg a hagyományos svájci rendszer szerint Be 4/6 + ABe 4/6 a pontos megjelölés, hiszen valójában két háromrészes egységről van szó. A járművekre az újonnan egybekötött Trogen - St.Gallen - Appenzell vonalon van szükség, hiszen Trogentől St.Gallenig a vonal hagyományosan inkább villamos jellegű járművekkel üzemelt. Az összesen 11 szerelvény fokozatosan jövő márciusig áll üzembe.

Az inkább villamosra emlékeztető Stadler Tango a látszat ellenére két összeforgatott egyirányú kocsi, melyek között az átjárás azonban adott. Első osztály is van a svájci szokásoknak megfelelően, de csak a teljes szerelvény egyik végében.
(fotók: Appenzeller Bahnen)



Jó jegyeket kapott az ÖBB


Bécs | Osztrák Szövetségi Köztársaság – Idén is jó jegyeket kapott az Osztrák Szövetségi Vasút, az ÖBB a Verkehrsclub Österreich (VCÖ) hagyományos éves felmérésén, melyet ezúttal 8000 utas megkérdezésével készítettek. A májusi felmérés eredményei szerint 1,69 és 2 közötti, azaz legalább „jó” osztályzatot (ne feledjük, Ausztriában fordítva osztályoznak - az 1-es a legjobb jegy) kapott a személyes és telefonos ügyfélszolgálat személyzete, az utazószemélyzet, az ÖBB okostelefonos utazástervező alkalmazása (ÖBB Scotty), továbbá az utasok szubjektív biztonságérzete. Ezek kapcsán egyedül az ÖBB telefonos ügyfélszolgálatánál tapasztalható várakozási idővel elégedetlenek az utasok, 2,73-as osztályzattal. Ez jobb a tavalyi 2,93-nál, de érdemes megjegyezni, hogy itthon a MÁVDIREKT az elmúlt évek fejlesztései során nagyot ugorva szinte várakozásmentesen ad információt. 2-es körüli értékelést kapott és az előző évhez képest nem változott lényegesen a fedélzeti tisztaság és „catering” - utóbbinál érdekes aspektus, hogy a korábbi szolgáltatót (Do&Co) a DoN váltotta idén. Bár a megkérdezett 10 utasból 4 sűrűbben utazik vonaton az utóbbi időben, további növekedést jelenthet a csatlakozási kapcsolatok javítása, mind vonat-vonat, mind pedig vonat-busz/városi közlekedés relációban: a csatlakozások száma 2,11-es, míg a ténylegesen használható átszállási kínálat 2,24-es osztályzatot kapott. Korunk rákfenéje, a mobilhálózati lefedettség is külön osztályzatot kapott, méghozzá nem túl jót: 2,6. Ez mondjuk pont az, amire a vasúttársaságnak korlátozott ráhatása van - amint Magyarországon is tapasztalhatjuk, a szolgáltatók vidéken inkább az autópályák lefedettségére koncentrálnak.
Külön kategóriát kaptak az állomások - itt az első helyet a bécsi főpályaudvar szerezte meg, nyomában St. Pölten és Salzburg főpályaudvarai jönnek. A nagyobb vidéki állomások közül Bludenz, Spittal and der Drau és Leoben fértek fel a dobogóra. A VCÖ tesztjeiről korábban 2012-ben és 2013-ban számoltunk be részletesebben. Az akkori cikkeket böngészve érdekes, hogy St. Pölten főpályaudvara a felújításokkal élre ugrott a versenyben, míg a 2012-ben a fedélzeti catering átvétele éppen egy viszonylagos elégedettségi mélyponton következett be. Javult a korábban problémás területnek számító kerékpárszállítás is - azóta a Railjeteken is kialakítottak néhány kerékpárhelyet.


USA: kitiltják a szövetségi támogatású tenderekről a kínai cégeket


Washington D.C. | Amerikai Egyesült Államok – Még a múlt hét végének híre, ám továbbra is aktuális, hogy az Egyesült Államok Szenátusa elfogadta azt a törvényjavaslatot, miszerint a szövetségi finanszírozású (a Federal Transit Administration büdzséjéből támogatott) tömegközlekedési projektek tenderein egy évig nem indulhatnak kínai tulajdonú cégek. A megfogalmazás persze nem ennyire direkt - gazdasági megfigyelőlistán lévő országok vállalatai által tulajdonolt, irányított vagy támogatott gyártókról van szó - de „mindenki tudja, hogy kire kell gondolni”: Kínára. A tilalom jelenleg kötött pályás járművekre és buszokra vonatkozik, és trükkös módon azt is belerejtették, hogy a korábban megkötött szerződések opcióit sem lehet lehívni, tehát zártak egy fontos kiskaput. Mivel a komolyabb tömegközlekedési projektek szinte mindegyike részesül valamennyi szövetségi támogatásban, ez a módosítás de facto tilalmat jelent az amerikai piacon egy évre - majd valószínűleg tovább is.
A játék nagyon nem babra megy, a CRRC az elmúlt 2 évben tisztességesen letarolta a kötött pályás piacot. Chicago és Boston számára közel 1200 metrókocsit adtak el, majd ezt megfejelték Los Angeles és Philadelphia járműbeszerzéseivel. Mindehhez a 60%-os amerikai értékhányad érdekében rögtön két gyárat (Springfield, Massachusetts és Chicago, Illinois)


Eidelstedt megújul


Hamburg | Németország – Az új ICE 4 szerelvények érkezése miatt szükségessé vált a még a '80-as évek végén az ICE 1-ek miatt épített 430 méter hosszú karbantartó csarnokok kisebb átalakítása. Tegnap óta hivatalosan is elkezdődött a tetőpódiumok átalakítása, amire 62 millió eurót szán a Deutsche Bahn. Az átalakításra főleg a tetőre helyezett klímaegységek miatt van szükség, de az egyéb berendezések is részben máshogy kerültek elhelyezésre. Bár már most is tucatnyi új motorvonat közlekedik, 2023-ra 100 fölé emelkedik a számuk, amivel párhuzamosan hamarosan elkezdődhet az első generáció nyugdíjazása. Ezzel a beruházással újabb évtizedekre biztosítható mintegy 1300 állás.

Hamburg-Altona állomáson nem meglepő módon viszonylag gyakran felbukkan az ICE 4
(fotó: Pordán László)


Emeletes vonatokat venne Alsó-Szászország


Hannover | Németország – Egészen érdekes beszerzési felhívást tett közzé az Alsó-Szászország közlekedési megrendelőszervezete, az LNVG. Várhatóan 2023-as szállítással kívánnak megrendelni emeletes betétkocsikat és motorvonatokat a Bréma központú RE-Kreuz nevű hálózatra (Norddeich/Mole–Hannover, Bremerhaven–Hannover, Osnabrück–Bremerhaven). Az elmúlt 7 évben létjogosultságát bebizonyító hálózat üzemeltetése jelenleg a DB Regio kezében van, de a tartományi szokásnak megfelelően a járműveket a megrendelő tulajdonolja. A felhívásban 3-6 kocsiból álló, 160 km/h-ra alkalmas egységek szerepelnek, legalább három egységet meg is rendelne az LNVG. Természetesen opció is van: 10 további motorvonat mellett a jövőben 2×30 motorvonat kerülhet még a tartományi járműállományba. A nyertes pályázónak 30 évi karbantartást is vállalnia kell.

A tartomány által előírt fényezés egy tavaly szállított négykocsis emeletes motorvonaton, mely éppen Hamburg főpályaudvarán várja az indulást
(fotó: Pordán László)


ÖBB kocsitender: aláírták a keretszerződést


Bécs | Ausztria – Aláírta a Siemens és az ÖBB az osztrák vasúttársaság személykocsi-beszerzési tenderének eredményeként létrejött keretszerződést. Az osztrák vasút 2022 végéig állítja forgalomba a most leghívott 13 éjszakai és 6 nappali forgalomra alkalmas szerelvényt, amelyek a már megszokott Nightjet és Railjet márkanevek alatt futnak majd.

A termes kocsik üléskialakítása emlékeztet a svájci EW IV-es kocsik belterére. KÉrdés, hogy a bentre kerülő utas vajon milyen kedvvel utazik majd?

A nappali vonatok kilenc kocsiból állnak, elsősorban a Brenneren keresztül közlekedő hagyományos szerelvényeket váltják majd ki München és az olaszországi Verona, Bologna és Milánó között. A tervek szerint az alapvetően termes kialakítású kocsikban lesz lehetőség arra, hogy a mostaninál nagyobb elszeparálást biztosítsanak az utasoknak, együtt utazó kis csoportoknak, családoknak. Az ilyen területeken található ülések könnyedén átalakíthatók lesznek majd akár családiasabb hangualtot biztosító kanapékká is.

Az ülésosztás ezúttal sem veszi figyelembe az ablakosztás, jó pénzért nézhetjük a belső burkolatokat is. Kérdés, hogy a szűkösnek ható utastér valóban ennyire szűkös marad?

Az éjszakai vonatok esetén két ülőkocsi, három fekvőhelyes és két hálókocsi tartozik majd egy szerelvénybe. A fekvőhelyes kocsik az egyedül utazó utasok részére több privátszférát kínálnak majd az új kialakításnak köszönhetően, míg a hálókocsit választó utasok számára a fülkékben áll majd rendelkezésre a vizesblokk, legyen szó standard vagy deluxe fülkéről.

Több privát tér és a hálókocsiban láthatóan a menetiránnyal párhuzamos ágykialakítás várja az utasokat az új hálókocsiban
(grafika: ÖBB / Design PriestmannGoode)

Az ÖBB a huszonegy új vonat beszerzésére 375 millió eurót fordít és jelentős mértékben belföldi munkahelyeken szerelik majd össze a szerelvényeket.

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Magyarics Zoltán, Berky Dénes