2018. 08. 02.

Žabotlam – Tényleg búcsúzik?

Szóval az úgy volt, hogy... az elmúlt hónapok során mi magunk is többször beszámoltunk a különféle források alapján, hogy a legendás csehszlovák motorvonat, a „Žabotlam” végleg elbúcsúzik a prágai elővárostól. Azután pedig a járműhiány miatt csak-csak visszajöttek és most is tartja magát az utolsó mohinkán Žabotlam. Legalábbis most még így van – a legújabb búcsú időpontját ugyanis ismét biztosnak tűnik. De vajon tényleg annyiszor búcsúznak Prágától, mint a budapesti Nagykörúttól az ipari csuklósok?


Az iDNES információi szerint augusztus 10-én közlekednek utolsó alkalommal menetrend szerinti forgalomban az egykori ČSD legendásan elegáns megjelenésű elővárosi motorvonatai, egészen pontosan az utolsó, még üzemelő példány. A cseh lap közlése szerint Petr Šťráhlavský, a České Dráhy szóvivője megerősítette: az utolsó, még üzemelő motorvonat fővizsgája lejár augusztus 10-én, így ez a nap szinte biztosan az utolsó üzemnapnak tekinthető.

Az utolsóként üzemben maradt motorvonat, a 451 025+451 026-os Praha-Podbaba megállóba érkezik 2018. július 26-án kora délután. A viszonylat a nyári szünetben csak egy motorvonattal, fél óránként, csak Praha-Libeň és Praha-Podbaba között ingázik

Az így egyetlen köztes állomása a viszonylatnak a mára egészen elcsendesedett Praha-Holešovice állomás. Ide érkezik Libeň felől az utolsó motorvonat

Praha-Libeň, végállomás. Az S41-es viszonylat által használt vágányoknál a sínek között kiterített vászon a dízelmotorkocsikból lecsorgó olajat fogja fel. Hamarosan sűrűbben lesz rá szükség...
(felvételeink mindegyikét 2018. július 26-án készítette Halász Péter)

Az azonban még mindig nem biztos, hogy mivel pótolja majd a vonatokat a ČD. A tervek szerint a regionális forgalomból ismert Studenka-motorkocsi-alapú dízelmotorkocsik, a RegioNova fantázianevű járművek pótolják már most is a régi villamos motorvonatokat és egyelőre ezt tervezi a ČD a jövőben is. Igaz, eredetileg arról volt szó, hogy a Roztoky u Prahy és Praha-Libeň (hétvégén: Praha-Hostivař) között közlekedő járatokon emeletes betétkocsik, vezérlőkocsi és 163-as sorozatú villamosmozdony közlekedik majd – ezt azonban láthatóan nem tudja kiállítani a kocsihiánnyal szintén küszködő ČD. A közlekedési szövetség, a PID mindenesetre nem örül annak, hogy a kisebb befogadóképességű, ráadásul dízelüzemű motorvonatokat vetné be az S41-es viszonylaton a ČD. Az állami vasúttársaság szerint akkor, ha hosszú távra szerződnek a viszonylat üzemeltetésére a PID-del, akkor természetesen megéri új vonatokat bevetni – egyelőre azonban erről nincs szó, a relatíve kis utasmennyiséget jelentő viszonylatra nagy kapacitású vonatokat, akár csak az emeletes CityElefantokat nem éri bevetni – tette hozzá Petr Šťráhlavský.
A RegionalBahn megkereste a PID szóvivőjét, Filip Drapált is, tőle szeretnénk megtudni, hogy mi a célja a közlekedési szövetségnek a viszonylattal és reális-e még mindig egy „nosztalgiavonal” üzemeltetése, hasonlóan, mint a városi 23-as villamos esetében.
A Žabotlam, magyarul Békapofa becenevű motorvonatokat még az 1960-as évek közepén rendelte meg az elővárosi forgalom számára. A három vagy négy kocsis szerelvényként közlekedő vonatok egymással csatolhatók is, így rugalmasan tudtak reagálni az utasok igényeire. A Cadillac becenéven is futó vonatok Ostrava térsége mellett főleg Prága elővárosában voltak otthon, itt az utóbbi évekig állandó, meghatározó szereplői voltak az utasszállításnak. Az alacsonypadlós motorvonatokat az emeletes CityElefant-ok szorították ki, mára már csak az S41-es viszonylaton maradt belőlük üzemképes példány. Mindenesetre az biztos, hogy nem először búcsúznak el a járművek a közforgalomtól, de most már úgy tűnik, végleg vége a mókának...
A motorvonatokról készült részletes portrénk ide kattintva olvasható.

Halász Péter