Ha nyár és Bécs, akkor felújítás mindenütt - nincs ez másként idén sem, sőt! A 2018-as nyár a bécsi tömegközlekedésben kevésbé látványos, ám az érintett városrészek számára elég komoly felfordulással járó felújításokat hozott, ugyanis a Wiener Linien villamos- és metrófelújítása kissé szerencsétlenül összecsúszott az ÖBB Vorortelinie S-Bahn vonalának rekonstrukciójával.
A nyári időszak mindig érdekes tereléseket és pótlásokat hoz Bécsben, nincs ez másként idén sem. Az egyik komoly változás már szokatlanul korán, májusban (azaz még a tanév során) megkezdődött: május 22. és augusztus 12. között a Währinger Straße jelentős részén közműépítés miatt felbontják az útpályát, így az erre közlekedő 40-es és 41-es villamosoknak költöznie kellett; ez a két villamosvonal meglehetősen fontos szerepet tölt be az északnyugati kerületek életében, ugyanis innen nincs metrókapcsolat a belváros felé, a villamos számít a legnagyobb kapacitású közlekedési eszköznek. A terelés és pótlás meglehetősen sajátosra sikeredett: a 42-es vonalat leállították a kérdéses időszakra, útvonalára terelték a 40-es vonalat. A 41-es a belvárosból kifelé maradt az eredeti útvonalon, mivel a felbontás csak az egyik vágányt érintette, ám a belváros felé szintén a 42-es vonalára terelték. A Gentzgasse-Währinger Straße tengelyen a belváros felé a 41E pótlóbuszt állították forgalomba - ennek érdekessége, hogy a Gersthof–Währinger Straße/Volksoper viszonylatú busz csak egyik irányban szállít utasokat, másik irányban üresen közlekednek a kocsik; kifelé a 41-es villamossal utazhatunk.
Térképen a Währinger Straße villamosfelújítása miatt bevezetett ideiglenes közlekedési rend - érdekesség a 41E jelzésű pótlóbusz, mely csak az egyik irányban szállít utasokat
(grafika: Wiener Linien)
(grafika: Wiener Linien)
Egyirányúsítva: a Gentzgassén csak a városból kifelé közlekedik a 41-es villamos majd három hónapon át
Gersthof állomás, „eltéved” a 41-es: a Gentzgasse–Währinger Straße helyett a 9-es és 42-es vonalán, a Simonygasse–Kreuzgasse–Währinger Gürtel útvonalon halad a belváros felé a villamos, mely képünkön éppen a 9-es vonalára kanyarodik
A másik terelt vonal a 40-es, mely mindkét irányban a Simonygasse–Kreuzgasse–Währinger Gürtel útvonalat követi: itt éppen Gersthof állomás mellett halad az 54-es pályaszámú kocsi
Pótlóbusz, félmegoldásként: mivel az eredeti útirányon a belvárosból kifelé jár a 41-es, a végig párhuzamosan közlekedő 41E jelzésű pótlóbusz csak a belváros felé szállít utasokat. A megoldásnak azért is kicsit „fél”, mert a pótlóbusz csak a Währinger Straße/Volksoper metrómegállóig (U6) közlekedik, így aki a villamos eredeti útvonalán a Schottentorig kíván utazni, itt át kell szállnia
A másik közlekedési változás a környéken a Vorortelinie névre hallgató S45-ös gyorsvasúti vonal felújítása. Az ÖBB június 30. és szeptember 2. között, azaz a tanítási szünethez igazodva vezetett be teljes kizárásos vágányzárat Wien Ottakring és Wien Heiligenstadt állomások között. A munkálatok során a pálya mellett az állomásépületek is megújulnak, és megkapják a bécsi S-Bahn vonalak új arculatának megfelelő tájékoztató táblákat és arculatot - így például a táblázás zöme az S45 térképi színkódjával, azaz világoszöld háttérrel újul meg.
A vágányzár alatt a forgalmat csúcsidőben és munkanap napközben 5, azon kívül 10 percenként közlekedő pótlóbuszokkal látják el. A trükk itt annyi, hogy az északnyugati hegyvidéki kerületekben kanyargó S45-el nincs nagyobb kapacitású párhuzamos főútvonal, így a pótlóbuszok meglehetősen kalandos utat járnak be, illetve a vasúti megállókat is csak „szőrmentén” érintik a közúti adottságok miatt. Így például alkalmas megállóhely hiányában Hernals állomás helyett a fél kilométerrel odébb lévő Dornbach villamosvégállomáson állnak meg (ez átszállási szempontból szinte egyenértékű), míg Oberdöbling állomástól szintén 450 méterre találtak alkalmas buszmegállót a pótlóbuszoknak. A nyakatekert vonalvezetés miatt a pótlóbusz menetideje sem túl vonzó – az S45 szűk negyedórája helyett bő 40 percet ülhetünk a buszon Ottakring és Heiligenstadt között. Alternatíva mondjuk nem nagyon van, az egyetlen párhuzamos megoldás a közismerten lassú 10A busz – a vonatpótló ehhez képest legalább ritkán áll meg.
A vágányzár alatt a forgalmat csúcsidőben és munkanap napközben 5, azon kívül 10 percenként közlekedő pótlóbuszokkal látják el. A trükk itt annyi, hogy az északnyugati hegyvidéki kerületekben kanyargó S45-el nincs nagyobb kapacitású párhuzamos főútvonal, így a pótlóbuszok meglehetősen kalandos utat járnak be, illetve a vasúti megállókat is csak „szőrmentén” érintik a közúti adottságok miatt. Így például alkalmas megállóhely hiányában Hernals állomás helyett a fél kilométerrel odébb lévő Dornbach villamosvégállomáson állnak meg (ez átszállási szempontból szinte egyenértékű), míg Oberdöbling állomástól szintén 450 méterre találtak alkalmas buszmegállót a pótlóbuszoknak. A nyakatekert vonalvezetés miatt a pótlóbusz menetideje sem túl vonzó – az S45 szűk negyedórája helyett bő 40 percet ülhetünk a buszon Ottakring és Heiligenstadt között. Alternatíva mondjuk nem nagyon van, az egyetlen párhuzamos megoldás a közismerten lassú 10A busz – a vonatpótló ehhez képest legalább ritkán áll meg.
Részlegesen megújul Ottakring állomás: a peronburkolat javítása mellett festést végeznek, valamint fő munkaként átépítik a pályát is
CityJet-színterv szerint átfényezett Talent indul Ottakring állomásról Hütteldorf felé. A képen megfigyelhető, hogy a környék házai is megújulnak mostanában, amint a bal szélen látható sarokház a Hasnerstraße-Huttengasse sarkon. Ottakring állomás környéke és az „S45-mente” jó közlekedési kapcsolatai kedvelt célpontnak számít az ingatlanfejlesztők számára, a lakásokra folyamatos a kereslet
Új útvonaltábla Ottakring állomás peronján. Az S45 színkódja a térképeken az elmúlt években a világoszöld lett, ezt folyamatosan egységesítik az állomási táblákon is. Érdemes megfigyelni az ÖBB arculatába nem, ám az S45 Otto Wagner tervezte szecessziós állomásépületeinek műemléki arculatába nagyon is passzoló betűtípust
Pótlóbusz-hegyek: az Ottakring állomás előtti Paltaufgassén ütötte fel főhadiszállását a buszflotta, melyet a VOR közlekedési szövetség különféle alvállalkozóitól szedtek össze, sokféle kivitelben
A pótlóbusz-flotta jelentős részét részben alacsonypadlós, helyközi kilakítású kocsik adták; a képen látható példány üzemeltetője a bécsi városi viszonylatokról is ismerős Verkehrsbetriebe Gschwindl
Komolyabb mennyiségű buszt állított ki az N-Bus alvállalkozó is. A VOR-színtervű kocsik az iskolaidőszakhoz képest szellősebb nyári menetrendnek köszönhetően álltak rendelkezésre
És még mindig nincs vége - az északi kerületeknek is kijár a jóból idén nyáron, ugyanis a Wiener Linien a 2014-ben indult, 6 évig tartó „NEU4” program keretében most értek a 4-es metró északi szakaszához, ahol július 2. és augusztus 26. között Heiligenstadt végállomást újítják fel, valamint május 28-tól egészen 2019 nyaráig dolgoznak Roßauer Lände állomáson is. Előbbihez teljes kizárásos vágányzár dukál, míg az utóbbit a forgalom fenntartása mellett végzik, a szerelvények viszont áthaladnak az éppen felújítás alatt álló peronnál. Heiligenstadt állomás teljes felújítása mellett megújul a pálya is az állomáson illetve a szomszédos Spittelau állomásig tartó szakasz egy részén is, beleértve a végállomás váltókörzetét is. Az U4 vonalon folyamatosan építik ki és helyezik üzembe a korszerű biztosítóberendezést is - ennek telepítési munkáit is elvégzik az érintett állomásokon.
Ami a metrópótlást illeti, itt is van két csavar. Az első, hogy Heiligenstadt végállomás kissé távolabb esik a párhuzamos villamosvonaltól, így a párhuzamos, E4 jelű pótlóvillamost alkalmas végállomás hiányában egészen Nußdorfig közlekedtetik - a teljes útvonal így Augasse–Nußdorf/Beethovengang. A másik érdekesség, hogy az éjszakai metróüzem pótlására az E4-es pótlóvillamos is közlekedik majd péntek és szombat éjszakánként, 15 perces ütemben.
Ami a metrópótlást illeti, itt is van két csavar. Az első, hogy Heiligenstadt végállomás kissé távolabb esik a párhuzamos villamosvonaltól, így a párhuzamos, E4 jelű pótlóvillamost alkalmas végállomás hiányában egészen Nußdorfig közlekedtetik - a teljes útvonal így Augasse–Nußdorf/Beethovengang. A másik érdekesség, hogy az éjszakai metróüzem pótlására az E4-es pótlóvillamos is közlekedik majd péntek és szombat éjszakánként, 15 perces ütemben.
Térképen a 2018 nyári U4-pótlás - érdekesség, hogy az E4 pótlóvillamos hatóköre jóval túlmegy a pótlandó U4 vonalán, de a helyi átszállási kapcsolatokat és a villamosok fordítási lehetőségeit (illetve annk hiányát) ismerve ez így volt logikus
(grafika: Wiener Linien)
(grafika: Wiener Linien)
E4 pótlóvillamos a Heiligenstädter Straße–Grinzinger Straße kereszteződésében; a pótlóvillamos hétvégéken éjszaka is közlekedik, összhangban a metró menetrendjével
(fotók: a szerző)
(fotók: a szerző)
Mindeközben gőzerővel zajlik a felújítás a lezárt szakaszon. Itt a heiligenstadti állomás látható
A nyíltvonalra is ráfér a felújítás, a Wasserleitungswiese kocsiszín mellett csak a metró vágányainak helye látszik
(fotók: Manfred Helmer / Wiener Linien)
(fotók: Manfred Helmer / Wiener Linien)
Magyarics Zoltán