2018. 08. 01.

Kánikula Prágában

A csehekre és a cseh fővárosra sokszor szeretünk hivatkozni a közös történelmi gyökerek kapcsán és a némileg hasonló adottságok miatt is. Igaz, Prága kicsit északabbra és nyugatabbra van, mint Budapest, legalább egy valami van, amiben be kell látni: Budapest biztosan előrébb van, mint Prága. Kánikulai klímakörkép a tömegközlekedésben, a Moldva partjáról.



Prágában is hasonlóan meleg napokat élnek át a városlakók, mint Budapesten. Ráadásul amíg a fennsíkokon még csak-csak mozog a (meleg) levegő, addig a Moldva völgyében fekvő belvárosban sokszor megszorul és bizony éjjel is alig hűl le 22-24 fokra. Így viszont nem könnyű dolog közlekedni sem, pláne, hogy a budapesti elé sokszor példaként állított prágai városi közlekedés – csak példaként: villamoshálózat és terelési lehetőségei, elektronikus bérlet, jól és erősen összeszervezett elővárosi és városi közlekedés – ezúttal láthatóan Budapest mögött jár. Ez téma pedig nem más, mint a légkondicionálás kérdése.
Írásunk alapjául a közlekedési szövetség és egyben a megrendelőket képviselő szervezet, a Pražská Integrovaná Doprava, a PID összeállítása szolgált, de ezeket meg tudjuk erősíteni a saját bőrünkön tapasztaltak alapján is.

Az árnyékban várakozó SOR busz sofőrjének legalább jut klíma, a napon pihenő „egérkamionok” már ennyit sem kaptak. Az utasoknak meg pláne nem jut klíma a prágai buszok nagy részén. A felvétel a Vitězné náměstí buszvégállomásán készült

A PID összeállítása ágazatonként járja körbe a klímás járművek kérdését: első körben a villamosokról szólnak, tekintettel arra, hogy a város közlekedésének alapját a villamoshálózat képezi, az utazások mindegy harmadához villamost választanak a prágaiak. A városi közlekedés nagy részét üzemeltető Dopravní podnik hlavního města Prahy a.s., a DPP 991 villamost üzemeltet, ennek valamivel több, mint tíz százaléka rendelkezik klímával. Az ilyen villamosok ismertetőjele egyértelmű, hiszen jelenleg kizárólag a Škoda 15T4, azaz a ráncfelvarott ForCity-kről van szó. A 9326...9449 közötti pályaszámtartományba sorolt kocsik orra a többitől eltérően sárga, ez talán a legjobban megismerhető jellegzetességük.

A sárga orrú Škoda 15T4-eseken van klímaberendezés. Egy ilyen kocsi robog hegynek fel a barrandovi lakótelepet kiszolgáló (gyors)villamos vonalán. A kép a Geologická megálló közelében készült

Összehasonlításképpen íme egy régi Škoda 15T: ezek később kapnak majd klímát, addig marad a néhány billenthető ablak. A felvételen épp a több mint egy órás útnak nekirugaszkodó 9223-as kocsi látható Siědlište Modřány végállomásnál

A kocsik vegyesen közlekednek a többi típussal a Motol és Vokovice kocsiszínek által kiszolgált vonalakon, így elsősorban az 5-ös, a 9-es, a 15-ös, a 16-os és a 20-as villamos vonalán. Az újabb és újabb Škoda 15T4-esek forgalomba állításával a klímás kocsik aránya növekedni fog és a DPP tervei szerint a korábbi ForCity-k is kapnak majd utólag klímaberendezést. A Škoda 14T-k és a korábbi Tatra-villamosok esetében azonban erről nincs szó és érdekes módon kimaradt a KT8D5-ösök felújításából is a klíma telepítése.

A régi villamosokon talán a járművezetőnek jut klíma, de sokszor ő is az utasokkal együtt izzad. Azonban az egészen régi Tatra T3-asok nagy része a felújítás után is megmaradt igen jól szellőző kocsinak, így akár az alkonyatot is kényelmesen élvezhetjük akár a 2-es vonalán közlekedő szóló kocsikban is. Csak ne közvetlenül a vezetőfülke mögé vagy az első ajtó utáni részre üljünk...

A PID összeállításában második helyen a buszokkal foglalkozik. Itt jelzik, hogy a flotta mintegy 10%-a rendelkezik klímával, ám ide nem csak Prágát, hanem az elővárosokat is bele kell érteni, tekintve, hogy a PID megrendelőként a városhatáron kívül, Közép-Csehországban (Středočeský kraj) is működik. A PID jelezte: a szolgáltatókkal közösen a modern buszok beszerzésekor szempontként kezelik a klímaberendezés meglétét is a buszokon. A DPP által üzemeltetett járatok esetében csak néhány újabb beszerzésű SOR NB 18 City esetében találkozhatunk klímával, minden másik buszon ezt sajnos mellőznünk kell.

A buszok nagy részén és ez igaz a DPP buszaira is, nincs klíma. A képen hiába hat modernnek a Nemocnice Motol metróállomáshoz érkező SOR NB 18 City, klíma legfeljebb a vezetőnek jut, a busz tetején a szellőzőventillátorok doboza látszik ezen kívül

A metróhálózaton egyáltalán nem közlekednek klímával felszerelt kocsik, de az A és a B vonalakon közlekedő, a Škoda által felújított egykori 81-717-es és 81-714-es kocsik (új nevükön 81-71M) relatíve jól szellőznek, legalábbis a budapesti M3-as metróvonalon közlekedő orosz, újként vásárolt felújított metrókhoz képest mindenképpen. Ugyancsak ez igaz az új építésű, a C vonalon közlekedő Siemens M1-es típusú szerelvényekre is.

A metró jól szellőzik, de klíma nincs a vonatokon. Ennek ellenére jobb idő van bármelyik felújított 81-71M által kiszolgált vonalon és annak állomásán, mint a budapesti M3-as metró orosz metróiban és állomásain

A C vonalon közlekedő Siemens M1-esek sem klimatizáltak, de jól szellőző vonatok. Itt épp az északi, Letňany végállomásra érkezik egy szerelvény

A vasúti közlekedés mellett sem mehetünk el szó nélkül: itt klímával a gyorsvonatok mellett csak azokon a viszonylatokon találkozhatunk, ahol a ČD CityElefantjai közlekednek: elsősorban Kolín, Benešov u Prahy, Beroun és Kralupy nad Vltavou felé. A több jármű esetében legfeljebb csak a szellőzésben bízhatunk.

A gyorsvonatok mellett csak az elővárosi szerelvények egy része, a ČD CityElefantjai rendelkeznek klímaberendezéssel. Igaz, ezek szinte valamennyi villamosított elővárosi viszonylaton megfordulnak cserében

Hozzá kell tenni persze azt is, hogy az ilyen melegben érdemes megfelelő mennyiségű vízzel elindulni. Hiába ismert a söreiről a cseh főváros, a jelentős mennyiségű sörfogyasztás amúgy kontraindikált a hőségben, bár egy-egy korsó még nem árt, ha megvan hozzá minden feltétel. Ehhez pedig szerkesztőségünk egyáltalán nem a bejáratott turistacsapdákat ajánlja, hanem szinte bármelyik olyan kocsmát, ahol helyiek üldögélnek és fogyasztanak kulturáltan. Ilyen többek között a Praha-Dejvice állomáson működő (ránézésre) „késdobáló”, a 11-es és a 14-es villamos Spořilov végállomásán működő První Pivní Tramway nevű egység vagy éppen a B metró Černý Most végállomásán, a buszvégállomáson vendégeit kiváló sörökkel váró kocsmahivatal.

A sörfogyasztást csak is mértékkel és nem a hőség ellen védekezve, hanem az ízeket élvezve ajánlhatjuk, ha minden feltétel megvan hozzá – azaz az alkoholbevitel sem okozhat semmiféle további gondot. Képünk a 11-es és a 14-es villamosok Spořilov végállomásán, a leszállóhelynél működő První Pivní Tramwaynál készült egy T3.R PV párosról és az éppen akkor csapon lévő Tramway Ale-ről
(a szerző felvételei)

Halász Péter