Karlsruhe környéke, mint az üzemszerű vasút-villamos kapcsolat ősmodellje újabb innovatív megoldással lett gazdagabb, bár egyelőre csak tesztelésről van szó.
Az Albtal-Verkehr-Gesellschaft (AVG) és a Powerlines Group közös projektjeként üvegszálas felsővezeték-tartóoszlopokat állítanak fel az S1-es vonal betétjáratai számára végállomásként szolgáló Ettlingen Albgaubad nevű hurokban. A szeptemberre elkészülő felújítás részeként a vágányzat mellett az áramellátás is megújul és az új anyagú oszlopok kevesebb gondozást igényelnek majd azonos vagy magasabb üzembiztonság mellett. A 11 méter magas oszlopok 800 kilogrammot nyomnak, az előállításukhoz a hagyományos acél vagy beton oszlopokénál egy harmaddal kevesebb CO2-t bocsátottak ki. A csekély tömeg miatt a szállítás és beépítés is egyszerűbb, egyedül az előkészítés körülményei nem változnak.
Az első műanyag oszlop állítása
(fotó: AVG)
(fotó: AVG)
Az ökológiai hatások mellett előnyt jelent még a kevésbé bonyolult tartókar- és szigetelőrendszer, hiszen az oszlop önmaga is szigetelő anyagból készült. Ugyan még magasabb áron lehet beszerezi ezeket az oszlopokat, a gyártó és a kísérletező kedvű alkalmazók is a jövőbeli megrendelések darabszámának növekedésével és az ezzel együtt járó költségcsökkenéssel számolnak.
A megoldás nem teljesen új: 2014-ben állították föl az első ilyen oszlopokat a belga Kusttram vonalán. A kiemelkedően vad környezetben – sós tengeri pára, állandó erős szél – már bizonyítottak az oszlopok, fenntartásukra az elmúlt években lényegesen kevesebbet költött a De Lijn, mint a hagyományos anyagú oszlopokra.
Sós levegőjű környezetben már bizonyított az újszerű technológia
(fotó: Powerlines Group GmbH)
(fotó: Powerlines Group GmbH)
Adorján Péter